يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24865
منتشر شده در دوشنبه, 22 آبان 1402 10:59
تعداد دیدگاه: 0

مهم‌ترین کار در زمان آلودگی هوا حفظ سلامت گروه‌های آسیب‌پذیر است، درواقع تعطیل کردن مدارس به‌معنای کاهش میزان آلودگی هوا نیست، بلکه هدف، تردد کمتر دانش‌آموزان و جلوگیری از تردد در محدوده آلودگی هواست.

همراز/ملیحه محمودخواه: شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با میانگین 135 برای نهمین روز پیاپی در وضعیت ناسالم قرار گرفت این در حالی است که خوزستانی‌ها نیز این روزها در هوای آلوده، روز را به شب رساندند و مدتی است شاخص‌های آلودگی هوا در این استان نشان می‌دهد که هوا برای همه گروه‌ها آلوده است.

آلودگی در این دو استان به اندازه‌ای بالا بود که شنبه کمیته اضطرار هوا در استانداری این دو استان تشکیل شد.
اداره کل هواشناسی استان اصفهان با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است که به سبب تشدید سکون جوی تا سه‌شنبه 23 آبان ماه احتمال بالارفتن شاخص هوا در حد بسیار ناسالم در مناطق مرکزی ازجمله کلانشهر اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر، لنجان و کاشان و نواحی صنعتی اصفهان وجود دارد. اوج این شرایط بین روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه خواهد بود. در خوزستان نیز وضعیت خیلی بهتر از این گزارش نمی‌شد و شاخص‌های آلودگی هوا نشان می‌داد که دانش‌آموزان به‌دلیل اینکه جزو گروه‌های حساس به شمار می‌روند بهتر است در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

حال اصفهان خوب نیست
محمد کوشا‌فر، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، به «شهروند» می‌گوید: «هوا در اصفهان به‌شدت آلوده است و اپلیکیشن‌های شاخص هوا، گویای این مطلب است.»
وی توضیح می‌دهد که آلودگی هوا در اصفهان علاوه بر اینکه به وارونگی هوا مربوط است مربوط به‌خودروها و صنایع آلاینده است. نمی‌توان از نقش خودروها در آلودگی هوا چشم پوشید، اما نکته این است که باید این را بپذیریم که بیشترین آلاینده‌ها به صنایع مربوط است و باید برای کنترل آلودگی هوا این آلاینده‌ها کنترل شود تا مدیریت و توسعه آمایش سرزمین انجام شود.
این کارشناس حوزه هواشناسی تأکید می‌کند که بحث آلودگی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول بحث جلوگیری از آلودگی هواست و دوم اینکه وقتی هوا آلوده شد، چه کنیم. او تأکید می‌کند مهم‌ترین کار، بحث پیشگیری است، اما اگر بحث پیشگیری به نتیجه نرسید و هوا آلوده شد باید برخی موارد رعایت شود تا مردم آسیب کمتری ببینند. مهم‌ترین کار در زمان آلودگی هوا حفظ سلامت گروه‌های آسیب‌پذیر است، درواقع تعطیل کردن مدارس به‌معنای کاهش میزان آلودگی هوا نیست بلکه هدف، تردد کمتر دانش‌آموزان و جلوگیری از تردد در محدوده آلودگی هواست. کوشافر بر این موضوع تأکید می‌کند که در شرایط کنونی حال اصفهان خوب نیست؛ نه آب دارد و نه هوا و درواقع باید برنامه‌های جامعی برای خروج از این بن‌بست زیست‌محیطی برای این استان درنظر گرفته شود.

آلودگی هوا در خوزستان
در برخی از روزها آلودگی هوا در استان خوزستان باعث شد تا قریب به دو هزار نفر با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.
با وجود این آمار و بدتر شدن وضعیت آلودگی و رسیدن شاخص آلودگی در استان خوزستان بالاخره مدارس استان غیرحضوری شد تا یک گروه از افراد در معرض خطر از آلودگی دور بمانند.
علی‌اکبر حسینی، استاندار خوزستان اظهار کرد: «دستگاه‌های متولی گزارش‌هایی درخصوص وضعیت هوا ارائه دادند و تجزیه‌وتحلیل درخصوص آلودگی هوا صورت گرفت.» وی ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا، سکون هواست که موجب عدم‌جابه‌جایی آلاینده‌ها می‌شود. مواردی همچون آتش زدن نیشکر، آتش‌سوزی‌هایی که در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بوده، فعالیت فلرهای نفتی و همچنین صنایع آلاینده عوامل مؤثر در آلودگی هواست که مورد بحث قرار گرفت.
استاندار خوزستان اظهار می‌کند: «بنا شد به‌منظور کاهش آلودگی هوا، درایامی که هوا در شرایط سکون است کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع خود نکند.» البته با توجه به بارندگی‌هایی که در پیش داریم برخی کشاورزان نیز برای آماده‌سازی اراضی خود مبادرت به آتش زدن زمین‌ها کرده‌اند که این امر نیز یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا به شمار می‌رود. استاندار خوزستان توضیح می‌دهد: «ارقامی که در مورد آلودگی هوا مطرح شد به شاخص‌ها نزدیک بود که تنها در برخی ساعات روز عارض می‌شود و استمرار ندارد، از این‌رو اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا با غیرحضوری شدن مدارس اهواز، باوی، کارون و الهایی موافقت کردند.»
استاندار خوزستان با بیان اینکه در فضای مجازی آماری که منتشر می‌شود مربوط به یک زمان کوتاه است و مستمر نیست، بیان می‌کند: «به خانواده‌ها این اطمینان را می‌دهیم درصورتی که شاخص آلایندگی افزایش یابد تصمیمات و تمهیدات متناسب با آن به‌منظور حفظ سلامتی دانش‌آموزان و همچنین شهروندان اتخاذ خواهد شد.»
محمد نوری‌زاد یکی از مدیران آموزش‌وپرورش استان خوزستان نیز به «شهروند» می‌گوید: «مدارس تعطیل نیست بلکه به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.» او با اشاره به اینکه در کلیه مقاطع تحصیلی در کارون و اهواز و بخش الحاقی مدارس در نوبت صبح و بعدازظهر به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، تأکید می‌کند: «آلودگی در خوزستان به‌شدت بالاست و باید منشا آن را بررسی کرد و دید تا چه میزان حمل‌ونقل و تردد دانش‌آموزان می‌تواند به افزایش آلودگی هوا کمک کند.» او توضیح می‌دهد که آلودگی‌ای که منابع و علل متفاوت و بسیاری دارد اما مهم‌ترین آن فعالیت صنایع و پتروشیمی‌هایی است که بدون توجه به نکات زیست‌محیطی مشغول کار هستند.
استمرار آلودگی هوا در خوزستان به‌گونه‌ای است که در یک ماه اخیر مردم این استان هوای پاک را تجربه نکرده‌اند و اکثر روزها شاخص آلودگی هوا در وضعیت قرمز قرار گرفته است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه