شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25608
منتشر شده در پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 11:10
تعداد دیدگاه: 0
نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی:

نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار اعلامی از بازماندگان تحصیل بسیار قابل توجه است، گفت: طی آماری که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده این آمار و ارقام بازماندگان از تحصیل به حدود ۶۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده اما با تمام این تفاسیر رقم قابل توجهی است چرا که جاماندگان از...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مهدی اسماعیلی در مورد 930 هزار دانش آموز جامانده از تحصیل،گفت: ترک تحصیل و باز ماندگان از تحصیل در زمره آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت کشور است که این دو مسئله مقوله‌های جدا از یکدیگر و امری انکار ناپذیر هستند. بازماندگان از تحصیل لازم التعلیمانی هستند که به علل مختلف موفق به ادامه تحصیل نشدند، از طرفی دانش آموزان ترک تحصیل وارد نظام فرآیند آموزشی شده‌اند اما به علل مختلف از تحصیل باز مانده و ترک تحصیل کردند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار اعلامی از بازماندگان تحصیل بسیار قابل توجه است، افزود: طی آماری که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده این آمار و ارقام بازماندگان از تحصیل به حدود ۶۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده اما با تمام این تفاسیر رقم قابل توجهی است چرا که جاماندگان از تحصیل به دلیل عواملی از جمله فقر مالی و تامین هزینه‌های زندگی ترک تحصیل کرده و فرصت ادامه تحصیل را نداشته‌اند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عدم تامین زیرساخت‌های لازم برای آموزش و پرورش، یادآور شد: دلایل جا ماندن دانش آموزان از تحصیل تنها در فقر خلاصه نمی‌شود، بلکه در برخی از مسائل فرهنگی و بومی نقش پررنگی در جا ماندن کودکان از تحصیل دارد که این موضوع در روستاها و برای دختران به دلیل باورهای غلط به وضوح دیده می‌شود حتی گاهی از اوقات دوری و عدم دسترسی به مدارس متناسب با جنسیت مانعی برای ادامه تحصیل آنان می‌شود، دولت و آموزش و پرورش برای رفع این مشکلات مدارس شبانه روزی را طراحی کرده اما در تامین هزینه‌های اولیه این مدارس ناتوان هستند و توجه لازم صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس به عدم وجود زیرساخت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از سویی دیگر عدم امکانات، برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و زیر ساخت‌های آموزشی در بسیاری از مناطق محروم به ویژه روستاهای تابعه منجر می‌شود موانعی در تحصیل دانش آموزان ایجاد شود که مستلزم وقت و هزینه بسیار برای آنان است.

اسماعیلی با بیان اینکه تعدادی از آمار و ارقام دانش آموزان ترک تحصیلکرده به عدم حمایت دولت و بی توجهی آموزش و پرورش باز می‌گردد، گفت: بخشی از دلایل جاماندگان از تحصیل به عدم تامین تجهیزات لازم آموزشی از کمبود معلم گرفته تا تجهیزات و فضای آموزشی کافی را شامل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلمان در ادامه تحصیل دانش آموزان نقشی اساسی دارند، یادآور شد: بی‌تردید در نظام تعلیم و تربیت اثرگذاری معلم بیشتر از خانواده خواهد بود و معلمان علاوه بر نکات آموزشی به مسائل اخلاقی و فرهنگی بسیار اشاره می‌کنند، اگر دانش آموزان از این فضا دور شوند بدون شک آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ترک تحصیل دانش آموزان تاثیر بسیاری در افزایش رشد بزه اجتماعی خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش آمار جاماندگان از تحصیل به انگیزه دانش آموزان باز می‌گردد، متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان ما با وجود داشتن مدرک دکترا بیکار هستند و به اعتقاد بنده باید فاغ التحصیلان کارآفرین باشند از سویی دیگر مسئولان و متولیان ذیربط باید حمایت‌های لازم را از نظام آموزشی کشور انجام دهند چرا که تحصیل آینده خوبی را برای جوانان ما رقم می‌زند و آنان را از بزهکاری و مفاسد اجتماعی دور نگه می‌دارد.

اسماعیلی در پایان با تاکید بر نقش آموزشی علمی و رفتاری معلمان بر لازم التعلیمان خاطرنشان کرد: بی تردید مدارس و مراکز آموزشی در پرورش سرمایه‌های اجتماعی تاثیر بسزایی دارند باید توجه داشته باشیم که معلمان با تعلیم و تربیت از ورود جوانان به بزه‌های اجتماعی پیشگیری می‌کنند و تاثیر آموزش آنان به لحاظ علمی،رفتاری،آموزش و پرورش انکار ناپذیر است./انتهای پیام

مجلس شورای اسلامی

نوشتن دیدگاه