پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403, Thursday 2 May 2024, مصادف با 23 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24981
منتشر شده در یکشنبه, 19 آذر 1402 08:29
تعداد دیدگاه: 0

زمانی خودروها و وسایل نقلیه از عوامل اصلی آلودگی هوای اصفهان به شمار می رفت، اما مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در روزهای اخیر عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان را کارخانه جات و صنایع اعلام کرد.

همراز/ آزاده سلیمان نژاد: اصفهان در دو هفته گذشته تنها چهار روز را در شرایط قابل قبول از لحاظ آلاینده ها سپری کرده است و باقی روزها آلوده برای عموم یا برای گروه‌های حساس بوده است،
کارشناسان معتقدند، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، آلودگی هوای این کلان شهر را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.
در حالی که امسال نیز مانند چند سال اخیر مازوت سوزی و و دود خودروها از متهمان آلودگی هوای اصفهان به حساب می آمدند در روزهای اخیر محیط زیست اصفهان، ذوب آهن و کوره های آجرپزی را سهامداران اصلی آلودگی هوای اصفهان معرفی کردند؛
به گفته خبر آنلاین البته پیش از این نیز مدیرکل محیط زیست اصفهان بارها از عدم توجه برخی صنایع به مبانی زیست محیطی گلایه کرده بود ضمن اینکه این سازمان شکایتی نیز به مراجع قضایی علیه ذوب آهن مطرح کرده است که رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد.
آهن نیوز نیز اعلام کرد: منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از برخورد با مسببان آلایندگی ذوب آهن پس از انتشار دود غلیظ از این‌ کارخانه در روز گذشته خبر داد.
وی همچنین گفته، پس از کسب گزارش مبنی بر انتشار دود غلیظ از کارخانه ذوب‌آهن در چهاردهم آذر، بلافاصله تیم‌های اداره کل محیط زیست به این کارخانه اعزام و ضمن پیگیری از طریق مقامات قضایی برای برخورد با مسببان این اتفاق، اقدامات اولیه به منظور جلوگیری از تکرار این وقایع تلخ صورت گرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها در اصفهان، گفت: حدود 40 تیم گشت و نظارت به منظور کنترل و برخورد با واحدهای آلاینده در اصفهان فعال هستند.
شیشه فروش ادامه داد: در 24 ساعت گذشته با پایش تیم‌های گشت و نظارت 91 منبع آلاینده متخلف شامل 30 عملیات خاکبرداری، 20 عملیات بتن ریزی، 27 کوره آجرپزی و 14 کارگاه تولید ذغال متوقف شدند و با صاحبان آنها برخورد قانونی صورت گرفت.
وی درباره اعضای تیم‌های گشت و نظارت کنترل آلودگی هوا، گفت: این تیم‌ها شامل نمایندگان محیط زیست، صنعت و معدن، مرکز بهداشت و شهرداری هستند.
همچنین احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفته، ذوب آهن و کوره های آجرپزی بیشترین سهم در آلودگی هوا را دارند و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
وی گفت: مقصران اصلی آلودگی هوای اصفهان شرکت ذوب آهن و کورهای آجر پزی هستند که تاکنون جلسات بسیاری در این زمینه تشکیل شده است.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: در صورتی که سایر دستگاه‌ها به وظایف ذاتی و رسالت‌های خودشان عمل نکنند، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند از طریق مراجع نظارتی و قضایی بر علیه آنها اعلام جرم کند.
لاهیجان زاده ادامه داد: شاهد آلودگی هوای بسیار شدیدی در اصفهان هستیم؛ طی چند روز گذشته اعداد بالایی در شاخص آلودگی مشاهده شده است و وضع موجود باید به سرعت سامان یابد.
به گفته وی «کارخانه جات و صنایع» عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان همچنین گفت: مقرر شده است شرکت ذوب آهن با برنامه جامع و مدون کارهای بزرگی در زمینه رفع آلودگی رقم بزند که ممکن است تا سه سال آینده به طول بیانجامد.
احمد رضا لاهيجان زاده تاکید کرد: قطع گاز کورهای آجرپزی از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار محیط زیست قرار دارد. حال یک سوال بزرگ پیش می‌آید و این سوال را یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبر آنلاین پرسیده و گفته: اگر به واقع مسئولان اذعان دارند که ذوب آهن تا این حد آلاینده است چرا کل استان اصفهان امروز تعطیل شده است اما صنایع از جمله همین ذوب آهن با قوت به فعالیت ادامه می دهند؟!
به گفته مجید لایقی سالهاست برنامه سه ساله ای که مدیرکل محیط زیست استان اصفهان به آن اشاره کرده است در ارتباط با ذوب آهن ادامه دارد اما عجیب است که این سه سال فرصت هرگز به اتمام نمی رسد!!
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه دیگر صنایع اصفهان از جمله فولادمبارکه، پالایشگاه، نیروگاه ها هم آلاینده هستند اما اقدامات محیط زیستی در طول سالهای گذشته انجام داده اند که ذوب آهن از انجام آنها سر باز زده است، گفت: این اقدامات هنوز کافی نیست، شاید سودی که این صنایع به جیب پایتخت واریز می کنند موجب شده که حتی در این روزهای بنفش اصفهان نیز فعالیت آنها کاهش پیدا نکند و یا تعطیل نشوند و این در حالی است که کاهش فعالیت آنها حداقل تا زمانی که هوا راکد است به مدت چند روز، می تواند تغییر اساسی در هوای اصفهان ایجاد کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه