شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25609
منتشر شده در پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 11:22
تعداد دیدگاه: 0
رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت:

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه چک لیست هایی بسیار سختگیرانه و تخصصی مطابق با استانداردهای ایزو 15189 و قوانین و آیین نامه های کشوری برای ارزیابی آزمایشگاهها وجود دارد، تصریح کرد: ادعای صدور برگه های تقلبی توسط آزمایشگاه ها صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر کاظم وطن خواه، رییس آزمایشگاه مرجع سلامت در پاسخ به این اظهارات که "برخی از آزمایشگاهها برای فرار از ورشکستگی برگه های تقلبی آزمایش صادر می کنند " چند نکته متذکر شد.
دکتر کاظم وطن خواه در خصوص هزینه های آزمایشگاهی تصریح کرد: نرخ رشد تعرفه خدمات آزمایشگاهی طی چند سال گذشته روبه رشد بوده بطوریکه در بخش خصوصی که حدود هشتاد درصد خدمات آزمایشگاهی را ارائه می دهند با در نظرگرفتن اجزای فنی وحرفه ای بطور متوسط در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲.۷ درصد ، درسال ۱۴۰۲ حدود ۳۴.۹ درصد و امسال بیشترین رشد که حدود ۳۸.۳ درصد است را داشته ایم.
وی ادامه داد: از سال 1397 تا کنون ارز دولتی به کیت های آزمایشگاهی تخصیص داده شده است و تا این لحظه این تخصیص ادامه دارد.
دکتر وطن خواه گفت: در مراکز دولتی تجهیزات آزمایشگاهی طی چند سال گذشته در قالب تخصیص های اعتباری، کمک های هیئت امنای صرفه جویی ارزی و همچنین پروژه ICERP1 و ICERP2 در حد مطلوبی نوسازی شده اند.
وی ادامه داد: بعلاوه تعاملات تنگاتنگی با اداره کل تجهیزات وملزومات پزشکی در خصوص تامین و تولید تجهیزات، کیت، مواد و ملزومات آزمایشگاهی با کیفیت تولید داخل در راستای کاهش هزینه ها انجام شده است.
دکتر وطن خواه در مورد ادعای صدور برگه های تقلبی توسط آزمایشگاهها افزود: کلیه آزمایشگاههای کشور توسط مدیریت امور آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و حسب مورد آزمایشگاه مرجع سلامت بطور دائمی تحت کنترل و نظارت بوده و چک لیست هایی بسیار سختگیرانه و تخصصی مطابق با استانداردهای ایزو 15189 و قوانین و آیین نامه های کشوری برای ارزیابی آزمایشگاهها وجود دارد که مدام در حال بازنگری است.
وی افزود: گزارش های ممیزی ها و ارزیابی های دوره ای آزمایشگاهها به عنوان بخشی از برنامه عملیاتی دانشگاهها بطور منظم به آزمایشگاه مرجع سلامت ارسال می گردد.در ممیزی ها و بازرسی های مرتبط با آزمایشگاه ها با تکنیک های خاص ممیزی بطور ویژه به وجود سوابق انجام آزمایشها و مستندات مرتبط توجه می گردد.
رییس آزمایشگاه مرجع سلامت ادامه داد: همچنین در صورت دریافت هرگونه گزارش مبنی بر تخلف یا نارضایتی از عملکرد آزمایشگاهها، مورد بطور ویژه پیگیری گردیده و در صورت اثبات تخلف پیگیری های قانونی انجام می شود.
وی تصریح کرد: ارزیابی های خارجی کیفیت حداقل سه نوبت در سال بصورت الزامی در آزمایشگاهها انجام می شود.
دکتر وطن خواه خاطر نشان کرد: اولین و بیشترین چک لیست های نظارتی در نظام سلامت در حوزه آزمایشگاه تدوین وبکار گرفته شده است و در حوزه استانداردهای آزمایشگاهی کشور ما جزو پیشروان منطقه EMRO بوده واز نظرات مشورتی اساتید آزمایشگاه مرجع سلامت در سایر کشورهای این حوزه استفاده می شود.
رییس آزمایشگاه مرجع سلامت افزود: رعایت کدهای اخلاقی" شاغلین حرف پزشکی" و رعایت "منشور حقوق مراجعین به آزمایشگاه "از مواردی است که در بازدیدهای آزمایشگاهها، همکاران ارزیاب موظف به احراز آن در مورد کارکنان آزمایشگاه هستند.
دکتر وطن خواه تاکید کرد: سوای موارد مذکور شان و منزلت همکاران تلاشگر ما در حوزه آزمایشگاهها در سطوح مختلف به دور از موارد ادعایی گفته شده می باشد و اینگونه اظهار نظر ها بدون ارائه مستندات موجب سلب اعتماد عموم از آزمایشگاهها می گردد که حدود 70 درصد خدمات پزشکی وابسته به نتایج آنها می باشد.
وی افزود: لازم به ذکر است مانند سایر حوزه هادر صورت ارائه هرگونه مستندات بصورت موردی در خصوص تخلفات آزمایشگاهها موارد قابل بررسی و در صورت اثبات قابل پیگیری است ولی بسط این موارد به این شکل به جامعه آزمایشگاهی قابل قبول نبوده و‌ به شدت آن را تکذیب می کنیم.

گفتنی است، روز گذشته خبری مبنی بر ادعای رییس انجمن متخصصان داخلی در فضای مجازی منتشر شد که ادعا کرده بود وقتی آزمایشگاه توان تامین هزینه های خود را نداشته باشد، با ارائه برگه های  جواب آزمایش به بیماران در حالی که اصلا آزمایشی انجام نشده روی می آورد./انتهای پیام

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نوشتن دیدگاه