جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3815
منتشر شده در سه شنبه, 01 فروردين 1396 11:42
تعداد دیدگاه: 0

اردوغان:دولت هلند فاشیست و پس مانده نازی هاست. اردوغان:عذرخواهی هلند کافی نیست. اردوغان:هلند بهای رفتار با وزیران ترکیه را خواهد پرداخت. اردوغان:نخست وزیر هلند چندان از اصول دموکراسی سر در نیاورده است. اردوغان:از این به بعد شاهد خواهید بود هواپیماهای هلند چگونه به ترکیه خواهند آمد. اردوغان:ما هلند...

اردوغان:دولت هلند فاشیست و پس مانده نازی هاست.
اردوغان:عذرخواهی هلند کافی نیست.
اردوغان:هلند بهای رفتار با وزیران ترکیه را خواهد پرداخت.
اردوغان:نخست وزیر هلند چندان از اصول دموکراسی سر در نیاورده است.
اردوغان:از این به بعد شاهد خواهید بود هواپیماهای هلند چگونه به ترکیه خواهند آمد.
اردوغان:ما هلند را از زمان کشتار سربرنیتسا میشناسیم.
اردوغان:جهان هلند را تحریم کند.

اینها تنها گوشه ای از اظهارات و تهدیدات رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در دو هفته گذشته علیه دولت هلند است. رییس جمهور ترکیه در واکنش به اقدام دولت هلند در ممانعت از نشستن هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و جلوگیری از ورود و اخراج بتول کایان سایا وزیر امور خانواده ترکیه به هلند اظهارات تند و بی سابقه ای را علیه این کشور بیان کرده است.
در این که رجب طیب اردوغان شخصیتی جنجالی و پر حاشیه است کمتر شکی وجود دارد اما اینگونه اظهار نظر و تهدید یک کشور توسط شخص اول یک کشور دیگر کاملا کم سابقه و خارج از عرف و قواعد بین الملل است.
اما به راستی هدف اصلی رجب طیب اردوغان از این اقدامات تحریک آمیز چیست؟
دوران زمامداری اردوغان کم از تنش نیست.
اختلاف با ارتش لائیک ترکیه, اختلاف با عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه, اختلاف با جریان فتح الله گولن, اتهام فساد مالی گسترده به اردوغان و نزدیکانش و بازداشت بسیاری از افراد مرتبط با وی از جمله مرتضی ضراب, درگیری شدید نظامی با کردهای ترکیه و پ ک ک که حتی منجر به جنگ شهری در مناطق کرد نشین ترکیه شد, اختلاف با دولت باراک اوباما, سرنگون کردن جنگنده روسیه در سوریه و در پی آن اتخاذ تحریم های روسیه علیه ترکیه, اتهام کمک به داعش, دخالت در امور داخلی سوریه, اختلاف شدید با همسایگان ترکیه از جمله یونان, بلغارستان, قبرس جنوبی, ایران, سوریه, عراق و ارمنستان, حوادث تروریستی خونبار در شهرهای مهم ترکیه, تظاهرات مخالفان دولت اردوغان از جمله در میدان تقسیم استانبول و سرکوب آنها, جاری شدن سیل آوارگان عمدتا سوری به ترکیه, کودتای نافرجام ترکیه که منجر به تصفیه بسیاری از نیروهای دولتی و نظامی و قضایی توسط اردوغان شد و دست آخر تنش شدید لفظی با اتحادیه اروپا من جمله هلند, آلمان و فرانسه.
تمامی اینها نشان از روحیه و نحوه مدیریت جنجالی و پر از حاشیه رجب طیب اردوغان دارد.
اردوغان در ابتدای حکومتش سیاست تنش صفر را با همسایگانش در پیش گرفت و توانست در اوضاع اقتصادی نامطلوب جهانی موفق عمل کند اما کم کم سیاست بدون تنش ترکیه در منطقه تبدیل به ماجراجویی, تشدید افراطی گری و دخالت در امور کشورهای دیگر از جمله همسایگانش شد و ترکیه را متحمل خسارات بسیار زیاد اقتصادی و امنیتی نمود.
اردوغان هر چه پیش رفت بر طبل دو قطبی شدن جامعه ترکیه کوبید تا سوار بر احساسات ملی و مذهبی ترک ها به اهداف سیاسی خویش برسد هر چند که خود به خوبی میداند که بسیاری از اقدامات جنجالیش ضربات مهلکی را به وجه بین المللی, اقتصاد و امنیت ترکیه وارد خواهد کرد اما اردوغان به خوبی نشان داده که منافع شخصی اش را به منافع ملی ترکیه ترجیح میدهد حتی اگر به قیمت بازگرداندن حکم اعدام به ترکیه باشد.
اردوغان در آخرین اقدام جنجالیش به دنبال افزایش اختیارات ریاست جمهوری و قبضه کامل قدرت به نفع خویش است.
وی در تلاش است که در رفراندوم تغییر قانون اساسی که ماه آینده برگزار میشود رای اکثریت ترک ها را به نفع خویش به دست آورد و قدرت را در ترکیه برای خود مصادره نماید.
برای همین است که اردوغان باز به تاکتیک قدیمی خود یعنی ایجاد جو احساسی و پر از تنش روی آورد و در ابتدا آلمان را هدف گرفت و آنها را نازی و فاشیست خواند که با اخطار و واکنش شدید آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روبرو شد.
آنگلا مرکل به اردوغان هشدار داد که تشبیه دولت فعلی آلمان به دوران حکومت نازی ها بر آلمان خط قرمزی است که ترکیه نباید از آن عبور کند و در جواب اردوغان آلمان را به حمایت از جریان فتح الله گولن متهم نمود. اتهامی که برای اردوغان مصرفی داخلی در جهت تسویه حساب منتقدانش دارد.
اردوغان به خوبی میدانست که آلمان حریف مناسبی برای اجرای شوی تبلیغاتی و انتخاباتی اش نیست زیرا درگیری واقعی با آلمان میتواند ترکیه را دچار مشکلات و چالش های مهمی کند از این رو اردوغان که ابتدا دولت آلمان را هدف گرفته بود پیکان حملاتش را به سمت کشوری کوچکتر و مراتب کم اهمیت تر از آلمان در اروپا یعنی هلند نشانه رفت و برخورد پلیس هلند با تظاهر کنندگان حامی دولت ترکیه در شهر روتردام نیز فرصت تبلیغاتی مناسبی بود که بهانه را به دست رییس جمهور ترکیه در جهت پیشبرد اهداف انتخاباتیش داد.
حملات تند اردوغان به هلند و قبل از آن به آلمان موجب اعتراض شدید کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده و حتی فرانسوا شارل آمان فیون نخست وزیر سابق فرانسه و از نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور شد.
فیون در مصاحبه ای انتخاباتی گفت وقت آن رسیده که اروپا به ترکیه بفهماند که دیگر نمیتواند به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا باشد و لارس لوکه راسمونسن نخست وزیر دانمارک نیز دیدار رسمی اش را با بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه لغو کرد.
اینها نشان از آن دارد که اردوغان چه در همه پرسی قانون اساسی ماه آینده ترکیه موفق بشود و چه شکست بخورد نمیتواند بیش از این بر طبل درگیری لفظی با کشورهای اتحادیه اروپا بکوبد.
کارشناسان همگی بر این باورند که اردوغان نه میخواهد و نه ابزار آن را دارد که فراتر از تهدیدات لفظی با اروپا پیش برود و این سیاست او بعد از رفراندوم ماه آینده ترکیه تعدیل خواهد شد و آنوقت همگان باید منتظر حاشیه بعدی اردوغان بمانند.

احمدرضا دلیران فیروز - دبیر اجرایی حزب آبادگران جوان ایران اسلامی

دیدگاه‌ها  
  +116
قلم و تحلیل آقای احمدرضا دلیران فیروز مثل همیشه عالی و روان بود
  +114
عالی بود. تخصصی و قابل فهم با عکسی زیبا و خوش تیپ. موفق باشید
  +115
بله این سیاست همیشگی اردوغان هستش. من خودم سالهاست در آنکارا زندگی میکنم و همیشه شاهد بودم اردوغان قصد ایجاد تفرقه و دو دستگی رو داره. مقاله خیلی دقیق و واقعی بود
  +115
عالی بود
  +113
سیاست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه ترکیه دقیقا همینه. تفرقه بنداز و حکومت کن. یادداشت خیلی خوبی بود :roll:
  +114
از آقای دلیران فیروز میخوام با توجه به شناخت خیلی خوبی که دارند مقاله ای در رابطه با سهم گردشگران ایرانی در اقتصاد ترکیه بنویسند. استفاده کردم
  +113
متنی پر محتوا؛ عکسی زیبا و اطلاعاتی مفید. ممنون از استاد گرانقدرمان جناب آقای احمدرضا دلیران فیروز و سایت خوب همراز نیوز
  +7
مثال های خوبی داشت اما کمی در مورد شخصیت اردوغان یکطرفه قضاوت کرده بود
  +115
از حسن نظر همه خوانندگان و سایت وزین همراز نیوز کمال تشکر و قدردانی را داریم.
روابط عمومی حزب آبادگران جوان ایران اسلامی استان اصفهان
  +113
مفید بود، لذت بردم
  +94
استقبال بی نظیر خوانندگان محترم از این مقاله را خدمت آقای احمدرضا دلیران و پایگاه خبری همراز تبریک عرض میکنم. موفق باشید
  +56
عالی و بسیار زیبا
  +33
پیش بینی نویسنده مقاله درست بود
  0
سلام بنده برای ارسال مطالبی در رابطه با این مقاله ایمیل استاد دلیران رو میخواهم. لطفا همکاری فرمایید
نوشتن دیدگاه