شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4282
منتشر شده در شنبه, 28 بهمن 1396 16:29
تعداد دیدگاه: 0

بیکاری دانشگاهیان در اصفهان بالاتر از میانگین کشور و 20 و 8 دهم درصد است.

استاندار اصفهان در کارگروه اشتغال استان اصفهان گفت: آمار فارغ التحصیلان بیکار در کشور 20 درصد است و این در حالی است که این آمار در اصفهان 8 دهم درصد بالاتر از نرخ کشوری است.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه در کشور بیش از 12 میلیون نفر فارغ التحصیل داریم، افزود : استان اصفهان 894هزار نفر تحصیلکرده دارد که 370هزار نفر از آنها شاغل، 97هزار نفر بیکار و 424هزار نفر از این دانشگاهیان غیرفعال هستند.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه هفدهم را در بیکاری فارغ التحصیلان دارد، افزود: در کشور باید بیش از 900 هزار شغل ایجادشود که سهم استان اصفهان 90 هزار شغل است.

 مهرعلیزاده به طرح فراگیر (تکاپو) اشاره کرد و افزود : در این طرح باید با هزار و 650 میلیارد تومان ، 53هزار شغل ایحاد شود.
بالاترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه طرح کارورزی و مهارت آموزی نیز از زیر مجموعه های طرح تکاپو است، افزود : سهم استان اصفهان برای طرح کارورزی 4 هزار و 725 نفر از سهم 125 هزار کشوری است.
مهرعلیزاده گفت: دولت در طرح کارورزی و مهارت آموزی شش ماه حقوق و 20 درصد از بیمه کارورزان را پرداخت می کند.
وی با اشاره به اینکه در این طرح فقط 18هزار نفر در استان اصفهان ثبت نام کردند، افزود : از این تعداد 603 نفر دارای شرایط کارورزی بودند و 365 نفر پذیرفته شدند.

مهرعلیزاده اطلاع رسانی ناقص ، تفکیک نشدن ادارت در این طرح ، تامین نشدن بودجه پرداخت کمک هزینه آموزشی و ابلاغ و اجرایی نشدن شیوه نامه برای ثبت نام در این طرح را ازدلایل استقبال نکردن از این طرح دانست و گفت: شهرستان سمیرم با 200 درصد جذب کارورزان، بیشترین آمار را برای ثبت نام در این طرح و شهرستان اصفهان با نیم درصد کمترین میزان را داشتند.

استاندار اصفهان همچنین گفت: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برای دیپلم و زیر دیپلم در اصناف و مهارت در 4 استان بصورت آموزشی انجام شد که با موفقیت 70 درصدی روبه رو بود.
مهرعلیزاده سهم کشور را در ثبت نام و جذب این طرح 50هزار نفر و سهم استان اصفهان سه هزار و 680نفر عنوان کرد و افزود : سه هزار و 900 نفر در این طرح پذیرفته شدند.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه چهارم را در جذب و ثبت نام طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برای دیپلم و زیر دیپلم درصنوف مهارت دارد، گفت: دهاقان با 245 درصد بیشترین آمار و خور وبیابانک و نایین با صفر درصد کمترین آمار را در استان دارند.

استاندار اصفهان در بخش تسهیلات اشتغال فراگیر از محل بند الف و ب تبصره 18قانون بودجه سال 1396 ، افزود: استان اصفهان رتبه سوم را درکشور به خود اختصاص داده است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه 600 نفر در استان اصفهان ثبت نام کردند که 456 نفر به بانک معرفی شدند، گفت : هزار و 650 میلیارد تومان بودجه برای آنها در نظر گرفته شد ولی هنوز جوابی از بانک دریافت نشده است.
وی از دستگاه های اجرایی ، فرمانداری و بانک های عامل خواست تا 3 روز آینده تمام طرح های اشتغال را در سامانه، ثبت نام و پیگیری کنند.

استاندار اصفهان همچنین به بانک های عامل تذکر داد تا ظرف یک هفته طرح های سرمایه درگردش زیر 25میلیون تومان و تا 10 روز آینده طرح های بالای 25میلیون تومان تعیین تکلیف شود.
مهرعلیزاده همچنین درخصوص طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اعتبارات گفت : امسال هزار و 650میلیارد تومان سهمیه استنان اصفهان بود که فقط 54میلیارد تومان جذب داشتیم .
بالاترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه استان اصفهان در اجرای این طرح، رتبه 10 کشور را دارد، افزود : هزار و 567طرح ثبت نام با اعتبار 19میلیارد به بانک ها فرستاده شد.

وی در مورد مشاغل خانگی افزود: 352 شغل خانگی وجود دارد که 90 درصد از آنها مربوط به خانم هاست.
مهرعلیزاده به دستگاه های اجرایی، بانک های عامل و فرمانداری ها 48 ساعت فرصت داد تا عملیات جذب اشتغال در این طرح را مستند به دبیرخانه کارگروه اعلام کند.

وی به سامانه رصد اشاره کرد و گفت : دستگاه های اجرایی باید 90 هزار شغل ایجاد می کردند و این در حالی است که تا کنون 30 هزار و 351 طرح وارد شده و بهزیستی با 53 درصد بیشترین آمار، آب و فاضلاب و دامپزشکی با صفر درصد، کمترین آمار را دارند.
مهرعلیزاده در بخش اعتبارات در مشاغل پایدار روستا ها گفت :در مرداد امسال 12 هزار میلیارد تومان بودجه در کشور و 127 میلیارد تومان برای استان اصفهان در نظر گرفته شد.

استاندار با بیان اینکه در مشاغل روستایی، دولت به دنبال ایجاد شغل در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفراست، افزود : 45 درصد در بخش کشاورزی ، 10 درصد در بخش صنایع کوچک ، 15 درصد در بخش خدمات ، 10 درصد در قسمت گردشگری و 10 درصد در قسمت سرمایه گذاری در گردش صنعتی مستقر در روستاها است .

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشتن دیدگاه