جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4502
منتشر شده در شنبه, 19 خرداد 1397 11:28
تعداد دیدگاه: 0
با تغییر بیش از یک سوم فرمانداران استان؛

سیمای شهر/ استان اصفهان هوای تازه، بنیه نو و نیروی جوان می خواهد؛ نیرویی که جلوی جمعیت حرکت کند و دیگران نیز به دنبالش به رتق و فتق امور بپردازند. این را هم مردم می گویند و هم کارشناسان امور اداری. دلیلش هم مشخص است و چیزی نیست جز فرسودگی بیش از اندازه بدنه مدیریت اداری استان.

کارشناسان می گویند وقتی مدیران اجرایی حرکتشان کند باشد، امید را از مردم می گیرند و کاری هم به پیش نمی برند. برای همین حالا هر روز خبری از گوشه و کنار اصفهان به گوش می رسد که فرماندار شهرستانی دستخوش تغییر شده. تغییراتی که در مجموع گسترده شده و به نظر می رسد بدنه مدیریتی استان را متحول کرده است. گستردگی به وسعت 12 شهرستان تااین لحظه؛ وسعتی که پیش بینی می شود افزایش هم داشته باشد.

اما این تغییرات چندی قبل در حالی رسانه ای شد که دلیل یکی از همین جابجایی ها، برخورد تند یکی از آن ها با یک خبرنگار شهرستانی بود، فارغ از درستی یا نادرستی یک رفتار خبری.

آن روزها، در حالی که پیش بینی می شد عزل فرماندار گلپایگان برای این استان حاشیه ساز باشد، مهرعلیزاده که ورزشی ترین مدیر کشور هم به شمار می رود، زیر یک خم یک حاشیه را گرفت و جسورانه با حریف پنجه در پنجه شد تا نشان دهد در رسیدن به هدفی که روز معارفه اش اعلام کرد و در این زمینه با مردم اصفهان عهد بست، با کسی شوخی ندارد. هدفی به نام کار ضربدر 3( کار و کار و کار).

اما تغییر و تحولات همیشه با حاشیه مواجه است و معمولا تیمی که باید ردای خدمت از تن به در کند، ردا را به زحمت از تن خارج می سازد و برای پوشیدن همین ردا، چندین نفر داوطلب و آماده می شوند که تنها بر تن یکی از آن ها می نشیند و اگر کمی اخلاق در این میان دستخوش دنیا طلبی شود، بازار شایعه و حاشیه داغ و داغ تر می شود.

برخی مدیران جدید را به جناح بازی و سیاسی کاری متهم می کنند و اختلاف سلیقه اشان با مدیر تازه منصوب شده را رنگ و لعاب حق طلبی می زنند تا حرفشان نفوذ بیشتری پیدا کند و برخی دیگر هم سعی می کنند خود را برای پوشیدن ردای خدمت محق جلوه دهند. معضلی که این روزها کم به چشم نمی خورد، هرچند که محسن مهرعلیزاده تمام قد برای دفاع از گزینه های منصوب شده در استان ایستاده است.

وی که حالا در اصفهان از محبوبیت بیشتری نسبت به مدیر ارشد قبلی برخوردار است، معتقد است که باید جناح بازی را کنار گذاشت تا مردم طعم شیرین خدمت را بچشند.

وی محدود کردن دایره انتخاب مدیران به یک جناح خاص، برای خدمت را خیانت به مردم می داند و می گوید: به چه دلیل و بر چه اساسی باید برای انتخاب فرمانداران یا مدیران استان یک فیلتر ایجاد کنیم و آن هم فیلتر فلان جناح سیاسی است؟ اصلا این فشارها که می آورند که فلان مدیر را منصوب نکنیم چون به زعم آقایان جناح سیاسی اشان با فلان حزب سازگار نیست چه معنی دارد؟

وی معتقد است: مدیری که توانمندی دارد باید به کارگرفته شود، و نباید افراد را به دلیل همسو بودن یا نبودن کنار بگذاریم، ما تنها یک همسویی داریم و آن هم همسویی با انقلاب و آرمان های امام راحل و اهداف عالیه نظام و دولت است. مهرعلیزاده همچنین تاکید دارد که بلاتکلیفی و سردرگمی مردم در ادارات کاری به جناح بازی ندارد، بلکه از یک بی مسئولیتی با هر سلیقه و دیدگاهی تبعیت می کند که باید جلوی آن را گرفت.

مقام ارشد اجرایی در استان اصفهان معتقد است مردم باید این اطمینان را داشته باشند که وقتی وارد یک اداره یا سازمان می شوند، درگیر بروکراسی اداری نشده و مسائل آن ها با سلامت کامل رفع می شود.

حالا با این نگاه، مهرِعلی، زیر سایه تیغِ علی دست به جراحی بزرگی در اصفهان زده و برخی از فرمانداران را که سال های متمادی است در کسوت فرمانداری بوده و بازنشسته و برکنار نمی شوند، بلکه تنها از شهرستانی به شهرستان دیگری منتقل می شوند، از صندلی مدیریت بلند کرده تا جوانترها فرمان را به دست بگیرند.

مهدی صفرخانلو، یکی از همین فرمانداران است که تاکنون از نگاه منتقدین متهم به جوانی است، اتهامی سنگین ولی نوشته که دست آویز خوبی است برای آن هایی که به هر دلیلی دوست ندارند جوان ها سوار بر اریکه قدرت شوند. وی که تنها چند روز بعد از آغاز سال نو به سمت فرماندار لنجان منصوب شد، تاکنون اقدامات مفید و موثری در این شهرستان انجام داده که توانسته همراهی مردم را به دنبال داشته باشد. از سویی شهرستان لنجان، شهرستانی استراتژیک در اصفهان است که ضمن استقرار صنایع مادر در این شهرستان، اقلیم، شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن زیرساخت های شبکه آب شرب اصفهان ، اهمیت ویژه ای به لنجان بخشیده و نیروی جوانی برای بازگرداندن نشاط و امید به مردم این شهرستان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

محمود مسلم زاده نیز یکی دیگر از فرماندارانی است که به ساختمان فرمانداری خمینی شهر مامور شده تا شهری پرجمعیت و موثر در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان را مدیریت کند. پیش از این قرار بود مجتبی راعی مسئولیت فرمانداری خمینی شهر را بر عهده بگیرد، اما ناگهان در آخرین روزها قرعه فال به نام مسلم زاده ای خورد که تاپیش از این معاون فرماندار شاهین شهر بود. او نیز مدیری جوان و خوش سابقه است که به زعم مدیران ارشد استان، می تواند بسیاری از مشکلات این شهرستان را رفع و رجوع کند. البته شهرستانی مانند خمینی شهر نیازمند عنصری به نام تجربه هم هست، از این رو به نظر می رسد مهرعلیزاده تلاش می کند با تقویت عنصر برنامه ریزی آن هم از سوی معاونین خود، عنصر تجربه را در کنار عنصر انگیزه همنشین سازد.

اما یکی دیگر از این فرمانداران، سید تقی معین الدینی است، او نیز مسافر فریدن است. فریدنی که هرچند آبدار ترین شهرستان های استان تلقی می شود، اما از سوی دیگر با مشکلاتی چون فرونشست زمین هم مواجه است و به دلیل مرزی بودن شهرستان، برخی اولویت ها برای اجرایی شدن به معین الدینی ابلاغ شده که اگر بتواند موفق شود، می تواند بخشی از کشاورزی غرب را که مبتنی بر باغداری و کشت سیب زمینی است، نجات دهد. مهرعلیزاده در این انتخاب برنامه ریزی را عنصر پررنگ مدیریت برشمرده و به همین منظور تلاش دارد تا با برنامه ریزی درست، الگوی کشت کشاورزی را اصلاح و مشاغل مرتبط رادر شرایط کنونی کم آبی جایگزین کشاورزی و دامپروری نماید.

اما ظاهرا شرایط سنی برای انتصاب فرماندار شهرضا اهمیت خاصی داشته است! چرا که علی اصغر رفیعی نژاد که دارای مدرک دکتری برنامه ریزی فرهنگی است، پیش از این به عنوان مشاور و معاون اداري مالي شهرداري خميني شهر مشغول به كار بوده و قبل از آن نیز مسئوليت هاي مختلفي همچون معاونت فرمانداري شهرستان اهواز ،فرماندار شهرستان آبادان فعالیت کرده است. حالا او قرار است با کوله باری از تجربه، از شهرضایی که به تازگی وارد کلوپ صنعتی ها شده یک شهرستان اشتغال زا بسازد تا عدد 14.4 درصد میانگین بیکاری استان که اتفاقا 2 درصد هم از میانگین کشوری بالاتر است، به سراشیبی سقوط بیفتد. البته بی شک استاندار اصفهان در این انتصاب، فرهنگ کهن مردم شهرضا را نیز مد نظر قرار داده و به نظر می رسد دیگر قرار نیست همه امکانات در اختیار مرکز نشینان باشد. مهرعلیزاده در پاسخ به منتقدین و آن هایی که می خواستند از سوابق رفیعی نژاد مطلع شوند، گفت: در انتخاب ایشان برای فرمانداری شهرضا دقت زیادی شد و وی می تواند وحدت، تعامل، تعادل و همدلی را در شهرستان نهادینه کند.

این مدت بازار تغییرات در شرق اصفهان نیز داغ بود، شرقی که با انتصاب سیدحمید رضا طباطبائی به عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان از آن خطه، این تغییرات را تحت الشعاع قرار می دهد. از این رو انتصاب عباس بلانیان به عنوان فرماندار خور و بیابانک و حمیدرضا تاملی به عنوان فرماندار اردستان توانست دو شهرستان تاثیر گذار را روی ریل توسعه بیندازد تا هرآنچه این سال ها مهر بی مهری و عدم برخورداری بر پیشانی آن ها خورده بود، حالا با استفاده از عنصر جوانی و انگیزه، رو به پیشرفت و آبادانی حرکت کند.اما در حالی که مهرعلیزاده لزوم ایجاد وحدت و اتحاد در استان را از اولویت های مدیریت ارشد استان اعلام کرد و گفت: "در بستر امن همراه با اتحاد است که مردم می توانند طعم شیرین خدمت را بچشند"، اما ظاهرا هنوز برخی معتقدند مهرعلیزاده در استان اصفهان باید امتیاز ویژه ای برای جناح های همسو با دولت قائل شود، حتی اگر اختلاف سطح توانمندی آنان در مدیریت چشمگیر باشد!

اما ظاهرا شهرستان های غربی استان خیلی دچار واگویه های سرعت شکن نشده اند، چرا که وقتی مجید حججی مسئولیت فرمانداری تیران و کرون را بر عهده گرفت و یا علی استوار فرماندار چادگان شد، می شد اتحاد جناح ها و گروه های سیاسی و اجرایی را در آغاز کار این فرمانداران به خوبی درک کرد. اتحادی که ریلی شد برای مدیران جوانی که می خواهند شعار "کار ضربدر 3" استاندار اصفهان و دولت را اجرایی کنند و نیازمند جاده ای هموار برای دست گرفتن فرمان خدمت هستند.

اما سمیرم، جنوبی ترین شهرستان اصفهان با همجواری دو استان بزرگ کشور و آورده سالیانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب، نیازمند مدیری بود که بتواند دروازه ورودی استان با شرایط خاص را به خوبی مدیریت کند. شهرستانی که طی دو سه دهه اخیر حواشی اجتماعی و بعضا امنیتی خاصی به خود دید. از این رو بهترین گزینه از نظر مهرعلیزاده و وزارت کشور برای این شهرستان محمد جعفرزاده قهدریجانی است. وی سه سال شهردار سمیرم بود و به خوبی بر ریز و درشت مسایل این شهرستان اشراف دارد و در حوزه مدیریت سیاسی نیز ۱۶ ماه در سمت معاونت فرمانداری فلاورجان فعالیت کرده که نشان می دهد نگاه مدیران استان در دوره جدید، تکیه بر برنامه ریزی علمی برای رفع مشکلات بیشتر است تا تکیه بر استفاده از ابزارهای امنیتی.

این موضوع را می توان در انتصاب حمید عصارزادگان به عنوان فرماندار شهرستان مبارکه نیز دید، فرمانداری که تا پیش از این شهردار چندین منطقه شهری در دوران مدیریت اصولگرایان در شهر اصفهان بود و نقطه تاریکی نیز در پرونده وی ثبت نشده است، هرچند انتصاب این مدیر شهرستانی مصداقی شده از واویلای قبل از فاجعه، چرا که جناح نزدیک به دولت در اصفهان به نوعی درفش اعتراض برداشته و اقدام به بدگویی از برخی از این انتصابات کرده و این اتفاق در حالی رخ می دهد که نوع نگاه همین طیف سیاسی حاکم در شهر اصفهان تاکنون توفیق چندانی نداشته و حالا این آزموده شکست خورده، از نگاه اصلاح طلب های اصفهانی نسخه شفا بخشی شده که به رغم همین عدم توفیق، قصد دارند آن را در کارتابل استاندار اصفهان هم قرار دهند. از سویی، هرچند تغییرات حق استانداران است و ایجاد همسویی با نگاه های کلان دولت در شهرستان ها، شهرها، بخش ها و دهها باید استراتژی مدیریتی باشد، اما تیغ برداشتن و واکاوی و تفحص در اندیشه افراد و زخم زدن به آن ها به دلیل تفکراتشان، به نوعی قضاوت پیش از جنایت است. قضاوتی که سالیان متمادی به دلیل خط بندی جناحی باعث شده تا موتور محرکه خدمت به نسبت امکانات ملی و توانمندی های مدیریتی سرعت کمتری به خود بگیرد و دود آن به چشم مردمی بنشیند که از دعواهای سیاسی و خطی خسته شده اند.

 

گزارش از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه