شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25170
منتشر شده در دوشنبه, 18 دی 1402 16:25
تعداد دیدگاه: 0
رییس جمهور:

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت شروع گزینش از سطح مدیران و تسری توأمان آن به سطوح اداری و کارشناسی و خدماتی گفت: اگر سطحی از سطوح سازمان‌های اداری از گزینش مستثنی شود، سلامت نظام اداری از همان سطح مستنثنی شده آسیب خواهد دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در «همایش سراسری کارگزاران گزینش کشور» که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، عدالت اداری را یکی از محورهای مهم و اساسی در موضوع گزینش دانست و تصریح کرد: اجرای عدالت اداری پایه و اساس مهمی برای تحقق سلامت و تحول نظام اداری کشور و نیز تحقق عدالت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

رئیس جمهور مسئولیت مدیران و کارگزاران گزینش را جلوه‌ای مهم و راهبردی از عدالت اداری برشمرد و افزود: اولین گام در این مسیر شایستگی خود مسئولان گزینش است، زیرا مدیران و کارگزاران مومن به انقلاب اسلامی، کارآمدی ادارات و باورمند به ضرورت تحول در نظام اداری می‌توانند بهترین‌ها را گزینش کنند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در مقاطعی با توجه به برخی نگاه‌ها و سلایق سیاسی خاص، تلاش شد که گزینش‌ها کارآیی خود را از دست بدهند، خاطرنشان کرد: این اتفاق به صلاح نظام اداری کشور نبود، چرا که گزینش برای حفظ سلامت و کارآمدی نظام اداری ضروری است.

رئیس جمهور نکته مهم دیگر در فعالیت گزینش را نظارت و ارزیابی همه سطوح اداری دانست و با تاکید بر شروع گزینش از سطح مدیران و تسری توأمان آن به سطوح اداری و کارشناسی و خدماتی افزود: اگر سطحی از سطوح سازمان‌های اداری از گزینش مستثنی شود، سلامت نظام اداری از همان سطح مستنثنی شده آسیب خواهد دید.

آیت الله رئیسی در ادامه حاکمیت سلایق سیاسی و حزبی به جای رعایت ضوابط را از آفات گزینش دانست و بر پرهیز از گزینش متاثر از نگاه‌های حزبی، سیاسی و جناحی و لزوم تکیه بر اصول انقلاب و دیدگاه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزینش تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین ایستادگی در مقابل توصیه‌ها و سفارشات را جهاد گزینش‌گران در مسیر اجرای عدالت و سلامت اداری توصیف کرد و افزود: گزینش‌گران در کار خود با دو حق‌الناس در عرصه فردی و اجتماعی مواجه هستند، اول حق شخصی فرد گزینش شونده و دوم حق عمومی مردم که فرد گزینش شونده باید مراقبت کند که نه حق فردی گزینش شونده و نه حق عمومی مردم ضایع نشود.

رئیس جمهور سفارشات و توصیه‌ها را از دیگر آفات در کمین کار گزینش‌گران دانست و افزود: اگر توصیه و چانه‌زنی جای ضابطه را گرفت حق‌الناس و حق عمومی مردم ضایع ‌شده و عدالت از بین می‌رود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه شأن اجرای عدالت اجازه سفارش‌پذیری و توصیه احدی را ندارد، خاطرنشان کرد: ممکن است توصیه‌ای مبتنی بر حق و عدالت باشد، اما باید در برابر سفارشاتی که منطبق بر حق نیستند محکم بیایستید. اگر غیر از این باشد عدالت و تحول اداری محقق نشده و مردم احساس کارآمدی در نظام اداری را نخواهند داشت.

رئیس جمهور همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی مجموعه بخش‌های مسئول در جذب، نگهداری و ارتقای نیروی انسانی را باعث تضمین سلامت نظام اداری دانست و با تاکید بر ضرورت بازنگری در چارچوب‌ها و قواعد گزینش و بهره‌گیری از ابزار و روش‌های نوین، بهترین و با صلاحیت‌‌ترین مجموعه برای این بازنگری را نیروهای با تجربه گزینش دانست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه عدالت، تحول و کارآمدی نظام اداری محقق نمی‌شود، مگر با گزینش شایستگان گفت: نگاه برآمده از ترحم و رویکرد امدادی با وجود اینکه در بسیاری مواقع خوب است، اما در امر گزینش مطلقا نباید انجام شود چرا که مانع انتخاب و گزینش شایستگان و تحقق تحول و سلامت اداری خواهد شد.

بهره گرفتن از فناور‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، تاکید بر آسیب‌شناسی نظام گزینش در نشست‌های تخصصی و تاکید بر تلاش برای تصویر‌سازی صحیح و مثبت از اهمیت گزینش در سلامت و شکل‌گیری نظام اداری عادلانه، اهمیت جذب و نگهداری و ارتقای نیروهای صالح و طرد نیروهای ناصالح از نظام اداری، ضرورت تداوم ارزیابی، نظارت و گزینش افراد پس از مرحله جذب، بازنگری عملکرد گذشته هسته‌های گزینش با هدف ارتقا و بهبود و تقویت گزینش، ضرورت گزینش به دور از افراط و تفریط، توجه توأمان به هر دو عرصه تخصصی و اعتقادی در گزینش و یافتن و دعوت به کار افراد صالح و توانمندی که به دلیل مناعت طبع اهل عرضه کردن خود برای مسئولیت‌ها نیستند، از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی دکتر رئیسی در این نشست بود.

رئیس جمهور همچنین از همه کارگزاران گزینش کشور خواست که اقتضائات روز کشور، سیاست‌ها و قوانین بالادستی، کارآمدی، پاسخگویی به‌هنگام و به‌روز بودن را در عملکرد خود و در بازنگری گذشته با هدف ارتقا و تقویت گزینش مدنظر قرار دهند تا علاوه بر برقراری عدالت، احساس عدالت و سلامت عملکرد نظام اداری کشور نیز نزد مردم ارتقا یابد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه