يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23142
منتشر شده در یکشنبه, 18 دی 1401 15:16
تعداد دیدگاه: 0
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شروع موج هشتم کرونا به سر می بریم و احتمالا تا دو هفته الی یک ماه دیگر اوج بیماری را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر فرزین خوروش مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه در ارتباط با اپیدمی و همه گیری موج هشتم کرونا در اصفهان اظهار داشت: تاکنون 7 موج از کرونا را پشت سر گذاشته ایم که آخرین موج آن امیکرون بود که شدت آن کمتر از آلفا و دلتا ثبت شد و موارد بستری پایینی داشت.

وی با بیان اینکه کرونا قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: کرونا پس از مدتی در سکوت کامل و همزمان با اپیدمی آنفلوانزا که مهر و آبان با موج جدید آن مواجه شدیم، جامعه پزشکی را در یک شرایط پیچیده ای قرار داد و بخاطر علایمی مشابه، تشخیص را سخت تر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر با جهشی از ویروس امیکرون مواجهیم که وارد ایران نیز شده است، ادامه داد: قدرت سرایت نوع جدید امیکرون بالاتر است و با علائمی همچون بدن درد، تب، گلودرد، ضعف و بی حالی، احساس خستگی و علائم تنفسی فوقانی، اسهال و استفراغ همراه است و شدت ابتلا و درگیری ریوی آن در افراد مسن و همچنین افراد دارای بیماری زمینه ای و نقص ایمنی بیشتر دیده می شود همچنین تعداد موارد بستری در بخش های ویژه و فوتی نیز در آنها بیشتر است.

وی به مراحل مختلف سیر همه گیری کرونا اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدای همه گیری موارد سرپایی افزایش می یابد و سپس موارد بستری، بعد از آن بیماران نیاز مند icu و فوتی ها نیز افزایش پیدا می کند.

دکتر خوروش اضافه کرد : بدنبال بروز علائم ، حداقل 5 روز قرنطینه به مبتلایان توصیه می شود که با مصرف مایعات، سبزیجات، میوه جات و قرص استامینوفن، آنتی هیستامین وشربت ضد سرفه مانند دیفن هیدرامین یا برم هگزین یا شربت های گیاهی به درمان خانگی بپردازند و در صورت تداوم و بروز علائمی چون سرفه های شدید و درد قفسه سینه، خلط خونی، کاهش سطح هوشیاری و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند. 

در ضمن بیماران دارای بیماری زمینه ای و نقص ایمنی بایستی در همان مراحل اولیه بیماری جهت درمان ضد ویروس مراجعه نمایند تا از پیشرفت بیماری در روزهای بعد جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد مدارس و ادارات در پیک کرونا تعطیل نخواهند شد از معلمین و مدیران خواست که به والدین اعتماد کرده و با اعلام اینکه فرزندشان علائم کرونا دارد، با مرخصی موافقت کنند.

 وی همچنین هشدار داد که مصرف آنتی‌بیوتیک و کورتون در درمان ابتدایی کرونا به هیچ عنوان توصیه نمی شود و مصرف خودسرانه این داروها عوارض بدی را به همراه خواهد داشت./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه