شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4269
منتشر شده در چهارشنبه, 25 بهمن 1396 10:15
تعداد دیدگاه: 0

هنوز اهالی محله بیدآباد و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از شوک سوختن درب جنوبی مسجد سید و دزدیده شدن زنجیربست رواق و جار مقبره سید شفتی ، سنگ اسمالله و کاشی های مسجد بیرون نیامده بودند که خبر سرقت کوبه و تخریب درب اصلی مسجد ناباورانه، باور کردند.


گویا مسوولین میراث فرهنگی و اوقاف استان اصفهان در پشت میزهای خود به راحتی دوران مسوولیت را با وجود تخریب و سرقت آثار تاریخی سپری می کنند و حفاظت از آثار تاریخی را در ثبت ملی آثار در دبیرخانه خلاصه می کنند و مسوولین اوقاف احیای امامزاده ها را مهمتر از توجه به مساجد قدیمی و تاریخی شهر می دانند.یک روز تخریب خانه نایل یک روز آتش زدن درب تاریخی مسجدسید و امروز دزدیده شدن کوبه های درب مسجد و فردا... ؟
مسجد سید یکی از مساجد اصفهان است که طی دوران قاجاریه ساخته شد و از مساجد اصلی این شهر به‌شمار می‌رود. این بنا در قرن ۱۳ هجری توسط آیت الله محمدباقر شفتی ملقب به حجت السلام در مساحت ۸۰۷۵ متر مربع ساخته شد. این مسجد دارای یک ساعت قدیمی ،چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است.
این مسجد به دلیل دارا بودن تزئینات بسیار زیبای گل و بوته و اسلیمی و وجود خط بنایی و خطوط دیگر از استادان معروف دوره قاجاریه در شمار یکی از شاهکارهای معماری عصر قاجاریه به شمار می رود .درب های مسجد به صورت گره چینی و منقوش به عاج فیل و دارای کلون و کوبه است.
طی روزهای اخیر سارقین با تخریب کلون درب اصلی مسجد اقدام به سرقت کوبه کردند.چندی پیش طی انتشار خبر آتش سوزی درب جنوبی مسجد از اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف استان خواسته شده بود که نسبت به حفاظت از آثار تاریخی و نصب دوربین های حفاظتی این مسجد دقت بیشتری داشته باشند.این در حالی است که توولیت مسجدسید توسط حجت اسلام سید تقی موسوی یکی از امامان جماعت این مسجد به صورت خودمحورانه و بدون وجود هیات امنا انجام می شود.مسجد سید اصفهان یکی از نگین های درخشان آثار تاریخی این موزه شهر است که نیاز به مدیریت دلسوزانه دارد.

خبر ازحسین قلع ریز

دیدگاه‌ها  
  0
یکی از آثار تاریخیه اصفهانه که من خیلی علاقه دارم بهش عالیهههههههه
تیم وبسایت یدک بین تنها موتور جستجوی لوازم یدکی
نوشتن دیدگاه