جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4244
منتشر شده در پنج شنبه, 19 بهمن 1396 18:47
تعداد دیدگاه: 0

این روزها شب‌های چهارباغ دیدنی‌تر از پیش شده است، جوانان به‌ویژه آن‌هایی که سینمایی‌تر هستند و این موضوع از ظاهرشان مشخص است، بین دو سینمای سپاهان و فلسطین در تردد هستند.

می‌شود گفت هر 17 عنوان فیلمی که در اصفهان در این ایام به نمایش درآمده با استقبال گرم اصفهانی‌ها مواجه شده، به‌طوری‌که ابتدا قرار بود تنها 13 فیلم به نمایش درآید، اما بعدها و در خلال برگزاری جشنواره فیلم فجر، مسئولان برگزاری که استقبال و شیوه برنامه‌ریزی اصفهانی ها را دیدند، به نمایش چهار فیلم دیگر ازجمله فیلم پرمخاطب "به‌وقت شام" ساخته حاتمی کیا هم رضایت دادند. اما این اضافه شدن 4 عنوان فیلم به جشنواره حواشی خاصی هم داشت و آن‌هم این‌که برخی سازمان های موازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را نتیجه پیگیری‌های خود اعلام کردند، درحالی‌که اخبار پشت پرده از آن حکایت داشت که مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با هماهنگی یکی از نهادهای اقتصادی اقدام به تأمین بودجه لازم این موضوع کرده و با پیگیری‌های مداوم، چهار فیلم مطرح دیگر جشنواره را نیز به اصفهان آوردند.
اقدامی که طی این سال‌ها نه‌تنها باعث شده تا سینما دوستان اصفهانی فیلم‌های جشنواره فجر را در سینماهای شهرشان ببینند، بلکه به‌نوعی سال‌به‌سال نظم در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره مشهودتر می‌شود.
نسیم حجت الهی، فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه سوره اصفهان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: دیدن فیلم برای اهالی سینما و منتقدین از یک سرگرمی ساده خارج‌شده و به یک عشق تبدیل می‌شود، ازاین‌رو پیش‌ازاین که فیلم‌های جشنواره فجر به اصفهان بیاید، ما دانشجویان سینمایی به‌سختی در سینماهای تهران به تماشای این فیلم‌ها می‌نشستیم، اما اکنون این موضوع به‌خوبی اداره و مدیریت‌شده است.
خشایار ابدالی، یکی دیگر از دانشجویان رشته کارگردانی دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان نیز به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی خوبی که در برگزاری جشنواره فیلم فجر در اصفهان وجود دارد، باعث شده تا علاقه‌مندان به فیلم‌های به نمایش درآمده در این جشنواره با تنظیم وقت خود هدفمندتر از پیش به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
البته برخی هم به شیوه اطلاع‌رسانی فیلم‌ها و نپرداختن رسانه‌ها به حواشی این جشنواره انتقاد دارند. محمد اصلانی با اشاره به این‌که جشنواره فیلم فجر، سال‌تحویل سینما و عید سینماگران بوده، گفت: شیوه اطلاع‌رسانی درباره جشنواره فیلم فجر در اصفهان کاملاً اشتباه است، به‌طوری‌که در حال حاضر اهالی رسانه تنها از زمان و مکان نمایش فیلم‌ها و بعضاً خلاصه‌ای از داستان یک فیلم اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما در این عید سینمایی دوست داریم نظر فیلم‌سازان و هنرمندان سینمایی را درباره فیلم‌ها بدانیم، که متاسفانه خبری از این موضوع نیست.
یکی از ویژگی بارز این دوره از جشنواره فیلم فجر در اصفهان، نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در کنار دیگر فیلم‌ها بود که شورونشاط زیادی را هم بین نوجوانان اصفهانی ایجاد کرد. حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این زمینه گفت: فیلم‌های کودک و نوجوان از زمان اکران تا 18 بهمن‌ماه رایگان به نمایش درمی‌آید. وی ادامه داد: سینما امروز به‌عنوان رسانه‌ای بزرگ که با صنعت و فناوری همراه شده نقش بزرگی دارد؛ سینما در انتقال فرهنگ و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند و سال‌ها است که همه کشورها برای فرهنگ‌سازی از این رسانه استفاده می‌کنند.
پرویز طاهری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز اضافه شدن چهار فیلم دیگر به لیست فیلم‌های به نمایش درآمده در اصفهان را نتیجه پیگیری‌های مداوم این اداره کل دانست و افزود: استقبال اصفهانی‌ها از این جشنواره چشمگیر بوده و توانسته شرایط خوبی را برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره فراهم نماید.
حالا باگذشت حدود هفت روز از هشتمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان، هرچند این جشنواره مورد استقبال شهروندان این شهر قرارگرفته و اهالی هنر را در حد معقولی راضی نگه‌داشته است، اما نباید فراموش کرد که ابتدای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان نیز این میزان رضایت در بین مردم دیده شد، اما عدم‌حمایت برخی نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی باعث شد پروانه‌ها برای مدتی از اصفهان به سمت همدان کوچ کنند که بازگرداندن آن‌ها زحمت زیادی داشت. حالا نیز هرچند برگزارکنندگان این جشنواره توانسته‌اند نمره قبولی از مردم بگیرند، اما باید مراقب بود تا سیمرغ‌ها مانند لک‌لک‌هایی که خشکی زاینده‌رود را تاب نیاورده و از این دیار کوچ کردند، در اثر اعمال سلیقه مدیران، به شهر و دیار دیگری کوچ نکنند که بازگرداندن آن‌ها به اصفهان ناممکن می‌شود.
بنابراین گزارش، استان اصفهان در حال حاضر 33 سالن سینما دارد و بعد از استان تهران رتبه دوم سالن‌های سینمایی کشور را به خود اختصاص داده که عمده این تعداد سالن طی 6 سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

 

گزارش از سپیده بارانی

 

 

دیدگاه‌ها  
  +1
عالی بود، دست مریزاد به قلم خانم بارانی
  0
تحلیل خوبی بود، ولی به نظر می رسه یکجانبه طرف اداره ارشاد اصفهان را گرفته باشید، در صورتی که این جشنواره معایبی هم داشت، ای کاش به آن ها هم اشاره می کردید.
نوشتن دیدگاه