شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2192
منتشر شده در دوشنبه, 16 شهریور 1394 01:22
تعداد دیدگاه: 0
وزیر امور خارجه:

دو نگاره از جدیدترین آثار محمود فرشچیان به نام‌های «آسمان چهارم» و «شام غریبان» با حضور محمدجواد ظریف در کاخ سعدآباد رونمایی شد. مراسم رونمایی از دو اثر جدید استاد فرشچیان دیروز (یکشنبه ١٥ شهریور) در موزه فرش کاخ سعدآباد برگزار شد. در این مراسم «مسعود سلطانی‌فر»، ابراز امیدواری کرد که پس از یک...

 دو نگاره از جدیدترین آثار محمود فرشچیان به نام‌های «آسمان چهارم» و «شام غریبان» با حضور محمدجواد ظریف در کاخ سعدآباد رونمایی شد.

مراسم رونمایی از دو اثر جدید استاد فرشچیان دیروز (یکشنبه ١٥ شهریور) در موزه فرش کاخ سعدآباد برگزار شد. در این مراسم «مسعود سلطانی‌فر»، ابراز امیدواری کرد که پس از یک دوره رخوت و نزول در یکی دو قرن گذشته، با ظهور جمهوری اسلامی و تلاشی که در سال‌های اخیر انجام شد‌ه، شرایطی به وجود بیاید‌ که ایران به روزهای بزرگ اقتدار و عظمت دربیاید. او همچنین گفت: «ما مطمئن هستیم تفکری که امروز در کشور حاکم شده همراه با خرد و تدبیر است و امیدواریم که ایران با رویکردی که در پیش گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در این ملت وجود دارد‌، بزرگی، اقتدار و عظمت ایران را در سال‌های آینده ببینیم.» به گفته «سلطانی‌فر»، اندیشمندان بزرگ، چیره‌دست و خبره‌، در رشته‌های مختلف وجود دارند. در حوزه صنایع‌دستی ما یکی از سه قدرت برتر دنیا هستیم و در خلق بسیاری از تولیدات این حوزه، حرف اول را می‌زنیم. نابغه‌هایی مثل فرشچیان که مانند نگینی در عرصه هنر این مملکت و به‌عنوان افتخار بزرگ این سرزمین می‌درخشند‌، در عرصه‌های دیگر هم وجود دارند‌ که ما باید زمینه ظهور و بروز آن را ایجاد کنیم.

  • ظریف: آثار فرشچیان را باید با ذره‌بین دید

در بخش دیگری از این مراسم، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، هنر فرشچیان را ستود و گفت: گرچه در محضر بزرگان و اصحاب هنر صحبت کردن کار بسیاری دشواری است، اما نمی‌توانستم این فرصت را از دست بدهم‌ که از نگاهی دیگر به سهم بزرگی که استاد فرشچیان در نشان دادن فرهنگ و هنر و دیدگاه والای مردم این مرز و بوم برای همه دنیا دارند، اشاره نکرده باشم.
او ادامه داد: از زمانی که برادر بزرگوارمان صادق خرازی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد حضور داشتند، آثار استاد فرشچیان را به‌عنوان هدیه برای نمایندگان خارجی می‌فرستادند. من این افتخار را داشتم که به‌عنوان سفیر ایران و چه اکنون، مجموعه آثار استاد فرشچیان را به‌عنوان مهم‌ترین هدیه‌ به میهمانان و سایر سفرا و کسانی که دوست داشتم با فرهنگ ایران آشنا شوند‌، داده‌ام. من به آنها می‌گویم که بهتر است برای دیدن اصل آثار استاد به نیوجرسی رفته و این آثار را با ذره‌بین ببینند. ظریف افزود: مجموعه دوم آثار استاد فرشچیان را برای همه سفرا و مجموعه سوم استاد را برای سفیران کشورهای اسلامی فرستاده‌ام، همان آثاری که توسط یونسکو چاپ شده است را به هر وزیری داده‌ام و گاهی فکر می‌کنم بیش از دو بار یک اثر را به آنها هدیه کرده‌ام. زیرا آثار استاد فرشچیان معنویت هنر ایرانی را جلوه می‌دهد و هر بار که این آثار به دیگران هدیه شده است‌، همه متحیر و درواقع از حرف تهی ماندند. وزیر امور خارجه در ستایش آثار و هنر فرشچیان به خاطره‌ای هم اشاره کرد: «به فردی که برای ما لاف قدرت می‌زد‌، کتاب استاد را هدیه دادم‌ تا بداند با ایرانی که چنین هنرمندی را پرورش می‌دهد، نمی‌توان جز با اکرام و بزرگی صحبت کرد. این افتخار، غرور و احساس خودباوری که به همه ما اعطا کردند واقعا سزاوار است که همه ما به احترام او بایستیم و از خداوند بزرگ برای او طول عمر و سعادت آرزو کنیم.»

  • هر اثر فرشچیان یک رخداد بزرگ است

در مراسم دیروز علاوه بر سلطانی‌فر و ظریف، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی هم به اهمیت صنایع‌دستی و ضرورت توجه به هنر و هنرمندان اشاره کرد و درباره آثار فرشچیان گفت: هر اثر تازه فرشچیان یک رخداد بزرگ است. هر خلق او، یک نوع زایش هنری و هر رونمایی از نقاشی‌هایش یک مکاشفه‌گروهی است. نقاشی فرشچیان بیان ضمیر ناخودآگاه ماست. بهمن نامورمطلق افزود: جایی که ما حال خودمان را متوجه می‌شویم‌، فرشچیان مضامین گروهی را به موتیف و نمادهای جمعی را به اسطوره تبدیل می‌کند. او خالق متن‌های بزرگ عصر ماست. متن‌هایی که به دلیل تکثیر فراوان‌شان به اسطوره - متن تبدیل شده‌اند. معاون صنایع‌دستی‌ اضافه کرد: بسیاری منتظرند استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش در بوم‌های چوبی یا فلزی‌، نساجی یا سنگی، کاغذی یا مجازی‌ بازتولید و تکثیر کنند. آثاری مانند عصر عاشورا و ضامن آهو در زمره تکثیریافته‌ترین آثار نقاشی در عصر تاریخ‌ هستند. نامورمطلق گفت: این شخصیت نازنین و فرهیخته پیر و مرشدی که کشورهای همسایه غبطه داشتنش را می‌خورند‌ و برایش پیشنهاداتی داشتند، چند خواهش نه برای خودش بلکه برای فرهنگ و هنر جامعه دارد، خواهش‌هایی که اگر از هر کشوری کرده بود تا به حال محقق می‌شد.

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه