جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4495
منتشر شده در سه شنبه, 25 ارديبهشت 1397 17:28
تعداد دیدگاه: 0
غافلگیری مدیران شهری به رغم تذکرهای رسانه ای؛

باران وقتی از آسمان نازل می شود رحمت است، وقتی مدیران و مسئولان پیش بینی لازم را برای این پدیده طبیعی نکرده باشند، زحمت؛ زحمتی که شهروندان را به دردسر می اندازد، راه ها را بند می آورد، عبور و مرور را کند می کند و به خانه ها نفوذ می کند.


اصفهان نیز طی یکی دو هفته اخیر هم طعم شیرین رحمت را چشید و هم طعم تلخ زحمت را. رحمتی که لطافتی زاید الوصفی به شهر بخشید و زحمتی که به خانه و کاشانه شهروندان راه پیدا کرد و همه چیز را آب زده کرد. شهروندان محله های غربی اصفهان که به شدت از این موضوع گلایه داشتند، از آب گرفتگی هایی که می شد کنترل شود، ولی به رغم پیش بینی ها و تذکراتی که داده شده بود، بخشی از خانه های اشان را آب گرفت سخن گفتند.
اولین بار این بارش ها در روزهای ابتدایی اردیبهشت اصفهان را فرا گرفت، آن روزها اصفهان از یک دوره گرمای غیرعادی وارد روزهای پر بارشی می شد که علاوه بر طراوت بهاری، خنکای دلپذیری را نیز به ارمغان آورد، اما این خنکا برای برخی شهروندان خیلی هم دلپذیر نبود. روز دوم اردیبهشت بود که خبرگزاری ایرنا از شدت آبگرفتگی و کندی عبور و مرور برخی میادین و خیابان های شهر اصفهان به ویژه در بخش های جنوبی خبر داد. این درحالی بود که رسانه های اصفهان از حدود دو روز قبل از بارش ها، ورود سامانه بارشی را اعلام کرده بودند.
در آن بارش ها بیشتر آب های سطحی در خیابان های غیر مسطح و زیرگذرهای شهر جمع شده بود که سال های قبل از طریق پمپ های قوی مکش و به سمت زه آب های کنار خیابان ها هدایت می شد.
در دوران فعالیت این سامانه بارشی، میترا سیدان، کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان از فعالیت چهارروزه این سامانه در اصفهان خبر داد و کمترین نتیجه این سامانه بارشی را آبگرفتگی معابر اعلام کرد، اعلامی که انتظار می رفت مدیران را بر آن دارد تا با آماده باش کردن نیروهای خدمات شهری، وضعیتی بهتر از این رقم بزنند. اما همچنان شهروندان از نوع خدمات ارایه شده در چنین شرایطی اعلام نارضایتی می کردند.
محمد علی صابری، شهروند 37 ساله اصفهانی که در اوج بارش روزهای میانی اردیبهشت ماه از یکی از زیرگذرهای بزرگراه شهید حبیب الهی عبور می کرد به خبرنگار ما گفت: در آن روز حجم زیادی آب زیر این زیرگذر جمع شده بود، خودروها به کندی حرکت می کردند و برخی از آن ها هم جرات این که به آب بزنند نداشتند، ترافیک زیادی ایجاد شده بود و خطر احتمال وقوع تصادف در اتوبان آن هم در اوج بارش ها و تاریکی هوا هر لحظه رانندگان را تهدید می کرد، اما خبری از ماموران شهرداری نبود و تا وقتی که ما آنجا بودیم، هیچ نیرویی برای رفع آب گرفتگی ها مراجعه نکرد.
شهرام عزیزی، دانشجوی جوان اصفهانی نیز روایت مشابهی از یکی از خیابان های غربی اصفهان داشت، وی به خبرنگار ما گفت: وقتی می خواستم از روبروی پارک ناژوان وارد بزرگراه شوم، با حجم زیادی از آب مواجه شدم، آبی که از بارش باران جمع شده بود، سطح آن از لوله اگزوز خودروی من بالاتر بود و همین مسئله باعث می شد تا خودروها در صورت عبور از وسط آب، آسیب جدی ببینند وهیچ کسی هم نبود راه را باز کند. این اتفاق در حالی می افتاد که بخش خبر رادیو از روز قبل اعلام کرده بود امکان آبگرفتگی بر اثر بارش های اخیر زیاد است.
اما موضوع به همین جا ختم نشد و در بارش های دو سه روز گذشته، آب وارد خانه شهروندان هم شد. حتی خسارت هایی نیز به شهروندان وارد آورد. مهین زاده احمدی، شهروند اصفهانی در یکی از محله های غربی اصفهان به خبرنگار ما گفت: در بارش های پایان هفته گذشته، آب باران در کنار معابر در جریان بود و به هیچ عنوان از حجم آن کم که نمی شد هیچ، تازه زیاد هم می شد. وی گفت طی سه بار بارشی که در یک روز اتفاق افتاد، ناگهان متوجه شدیم آب از پله ها وارد زیر زمین خانه شده و وسایل و لوازمی که آن جا داشتیم را خیس کرده است.
موضوعی که برخی کارشناسان معتقدند در اثر لایروبی نشدن کانال های انتقال آب های سطحی اتفاق می افتد. کانال هایی که کنار خیابان های تعبیه می شوند تا آب باران را به زیر زمین هدایت کنند و از آن به عنوان کمکی به مخازن زیر زمینی استفاده کنند، ولی اگر لایروبی نشوند کارکرد خود را از دست می دهند و نمی توانند خدمتی به شهر داشته باشند.
حالا مسئولان شهری می گویند که هیچ گزارشی درباره آب گرفتگی در شهر نداشته اند! نه تنها گزارشی نداشته اند که اداره کل هواشناسی نیز در این زمینه هشداری نداده است! مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت، گفت: در بارش‌ پایان هفته گذشته شهر اصفهان، هیچ مورد آب‌گرفتگی در سطح معابر نداشته است. مجید عرفان‌منش مدعی شده بود: پیش بینی هواشناسی سطح بحران را برای خدمات شهری اصفهان مشخص می‌کند و ما بر اساس سطح بحران به نیروها آماده‌باش می‌دهیم، اما در این بارندگی تنها پیام مراقبت را به همراه داشت تا تیم‌های مراقبت مستقر در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان وضعیت مناطق را کنترل کنند تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید. در حالی که نه تنها تصاویر آب گرفتگی های اخیر در شبکه های مجازی گویای بسیاری از موارد بوده، که علاوه بر آن آرشیو اخبار رادیو نیز که در همین روزها نسبت به وقوع آب گرفتگی تذکر داده موجود است و شرکت آب منطقه ای استان نیز با اعلام میزان بارش ها در این سایت، نسبت به بارش های روزهای آینده تذکر لازم را داده بود. همچنین اعضای شورای شهر اصفهان نیز در قالب تذکری به شهردار اصفهان، این بی توجهی را نتیجه غافلگیری مدیران شهری در برابر بارش ها بیان کرده اند که به نظر می رسد جای بهانه و توجیه برای این کم کاری باقی نمی گذارد. امیر احمد زندآور در جلسه علنی روز یکشنبه شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب تذکری به مدیران شهری گفت: جاری شدن آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌های اخیر خدمات شهری را غافلگیر کرد، در حالی که باید شهروندان از بارش های بهاری خدا را شاکر باشند، اکنون باید نگران این باشند که این بارش ها چه تاثیر سوئی بر زندگی آن ها خواهد داشت. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با تهیه طرح‌های اصولی و فنی نسبت به انجام اقدامات شامل حفر چاه‌های جذبی یا هدایت آب‌ها از مشکلات به وجود آمده اقدام لازم و به موقع صورت پذیرد تا بتوان از برکات این نعمت‌های الهی بهره کافی را برد.
البته این در حالی است که بارش های پایان هفته گذشته آخرین بارش های بهاری نبوده و اداره کل هواشناسی استان اصفهان از احتمال ورود سامانه های بارشی جدید در دو روز آینده به استان خبر می دهد، لذا باید دید آیا مدیران شهری اصفهان برای بارش های باقیمانده از فصل بهار آمادگی لازم را دارند یا این که باز هم باید شاهد بروز اتفاقات مشابهی در این زمینه باشیم؟

 

منبع: سیمای شهر/رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه