جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1975
منتشر شده در پنج شنبه, 04 تیر 1394 00:34
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان از بی ثباتی بازار فولاد ایران به دلیل برابر نبودن رقابت داخلی و بین المللی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، بهرام سبحانی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل نبود یک رقابت سالم در بخش داخلی و بین المللی صنعت فولاد کشور به شدت آسیب پذیر شده و پیش بینی...


مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان از بی ثباتی بازار فولاد ایران به دلیل برابر نبودن رقابت داخلی و بین المللی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، بهرام سبحانی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل نبود یک رقابت سالم در بخش داخلی و بین المللی صنعت فولاد کشور به شدت آسیب پذیر شده و پیش بینی می شود این بازار در آینده ای نه چندان دور دچار بحران جدی شود.
وی اظهار کرد:دولت برای برون رفت از این معضل طرح تعرفه 19 درصد واردات فولاد را تصویب نمود، اما قیمت های جهانی به طور ناگهانی آنچنان افت کرد که تمام این اقدامات خنثی شد.
سبحانی با ابراز امیدواری از این که دولت دوباره یک تصمیم جدی در این زمینه بگیرد، ادامه داد: اگر قرار باشد صنعت فولاد ایران دچار بحران شود به طور قطع فولاد مبارکه اصفهان به دلیل قدرت مانور بالا آخرین واحد فولادسازی خواهد بود که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد، اما صنایع فولاد سازی بزرگی در ایران دستخوش ضرر و زیان های هنگفتی خواهندشد.
وی تصریح کرد:در حال حاضر از بیش از 8 هزار و 500 واحد صنعتی استان اصفهان حدود 4 هزار و 300 واحد مرتبط با فولاد سازی بوده که 3 هزار و 300 کارخانه صنعتی در بالا دست و هزار کارخانه در پایین دست این مجموعه قرار دارند.
سبحانی ادامه داد: اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد قانونی باید در برابر جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای این واحد های صنعتی تلاش کند.
وی اضافه کرد:عده ای هم سودشان در واردات بوده و هست و خیلی هم گوششان به مشکل واردات بیش از اندازه و خارج از تعرفه بدهکار نیست، لذا اتاق بازرگانی باید قدرتمندانه ورود پیدا کند و بدون فرافکنی صدای اعضای خودش را به گوش مسئولان امر برساند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: سال گذشته حدود 80 درصد نرخ گاز، 45 درصد نرخ برق،20 درصد هزینه کارگر و چیزی معادل 20 درصد هزینه حمل و نقل افزایش یافت، این در حالی است که بر اساس تورم کشورهای فولاد ساز رقیب ، این نرخ برای آن هاخیلی کمتر بود و در کنار همه این ها باید سود 27 درصد بانک های ایران در کنار سود 2 درصد آن کشورها نیز مد نظر قرار داده شود، در این صورت طبیعی است که قیمت تمام شده محصول در کشورهای رقیب بسیار کمتر و نازل تر از قیمت تمام شده محصول در کشور ایران خواهد بود،لذا در چنین شرایطی نمی توانیم بگوییم مرز باز باشد و هرچقدر دلالان فولاد خواستند فولاد وارد کنند و کسی هم جلوی آن ها را نگیرد.
سبحانی در ادامه گفت:موضوع دیگری که برای صنعت محدودیت ایجاد نموده مسئله کمبود آب است.
وی اضافه کرد:امروزه بیشترکشاورزی ها به صورت غرق آبی در ایران صورت می پذیرد و حدود 90 درصد از آب برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، این در حالی است که صنایع استان تنها 3 درصد از آب را مصرف می کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان ساخت: البته در شرایط کنونی صرفه جویی وظیفه همه اقشار مختلف جامعه اعم از صنایع، کشاورزی و شهروندان در زمینه آب شرب می باشد و شرکت فولاد مبارکه توانسته با اجرای طرح های مستمر بازچرخانی آب در سیستم 67 درصد مصرف آب خود را در این مجموعه کاهش دهد.
گفتنی است علاوه بر سیاست های کاهش مصرف آب در این مجموعه بزرگ صنعتی، مسئولان فولاد مبارکه اصفهان توانسته اند گواهینامه های لازم تحت عنوان صنعت سبز را نیز از سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت نمایند.

نوشتن دیدگاه