جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1934
منتشر شده در سه شنبه, 19 خرداد 1394 01:36
تعداد دیدگاه: 0

همراز: صبح روز يكشنبه ٣٦ زائر عربستاني در مشهد مسموم شدند و ٤ نفر از آنها در بيمارستان جان خود را از دست دادند. این درحالی است که از ٣٦ زائر غیرایرانی که ١٧ کودک و ١٥ زن و مرد، بود‌ند تاکنون به‌رغم تلاش کادر پزشکی، ٣ نفر از آنان شامل یک دختر ١٤ساله و دو پسر حدود ٣ساله به‌علت وخامت شدید حال عمومی...

همراز:صبح روز يكشنبه ٣٦ زائر عربستاني در مشهد مسموم شدند و ٤ نفر از آنها در بيمارستان جان خود را از دست دادند. این درحالی است که از ٣٦ زائر غیرایرانی که ١٧ کودک و ١٥ زن و مرد، بود‌ند تاکنون به‌رغم تلاش کادر پزشکی، ٣ نفر از آنان شامل یک دختر ١٤ساله و دو پسر حدود ٣ساله به‌علت وخامت شدید حال عمومی در بیمارستان امام رضا(ع) و یک کودک ٣‌ساله از این کاروان نیز در یکی دیگر از بیمارستان‌های مشهد فوت شده است. همچنين پس از اين اتفاق خبر رسيد كه هتل آپارتمان توحيد مشهد به دليل استفاده از سم غيرمجاز پلمب و مدير آن به همراه ٤ نفر دیگر نيز بازداشت شده است.

  • استفاده از سم غیرمتعارف در هتل

قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به مسمومیت زائران غیرایرانی در هتل توحید مشهد و فوت ٤ نفر اظهار کرد: «کاروانی از زائران غیرایرانی که عربستانی بوده‌اند در هتل توحيد مشهد اقامت داشتند که به دلیل استفاده از سم غیرمجاز برای مبارزه با حشراتی ازجمله ساس در فضای اتاق‌های مسافران، عده‌ای از زائران دچار مسمومیت شدند که از میان آنان ٤ نفر فوت کردند. مسمومان هم صبح روز يكشنبه به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس منتقل شدند و به‌دلیل وخامت وضع جسمانی موردمراقبت و آزمایش قرار گرفتند. استفاده از سم غیرمجاز برای مبارزه با حشرات هتل ازجمله ساس، عامل مسمومیت زائران غیرایرانی بود كه هتل توحید مشهد پلمب شد. اين پلمب به دليل اين است كه مشخص شود منشا اين قضيه چه بوده و عوامل آن مشخص شوند.» رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: « سم‌پاشی ازجمله اقدامات مشخص برای مبارزه با حشرات در فضای هتل بوده اما در هتل توحید از سم غیرمجاز برای این منظور استفاده شده است. براي همين مدیر هتل تحت نظر قوه قضائیه بوده و این پرونده توسط دستگاه قضا درحال بررسی است.» رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوی افزود: «با كنسولگري عربستان و نمايندگان آنان درحال مذاكره هستيم و خودمان نيز به‌طور مستقيم با خانواده‌هاي مسمومان و فوتي‌ها در ارتباط هستيم.»

  • ٥ نفر بازداشت شدند

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در هشتادمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تشریح آخرین جزییات حادثه مسمومیت تعدادی از شهروندان عربستانی در هتلی در مشهد گفت: « از طرف خودم و دستگاه قضایی به واسطه وقوع این حادثه ابراز تأسف می‌کنم و آرزو دارم هرچه سریعتر مسموم شدگان حالشان بهبود یافته و برای بازماندگان متوفیان نیز تسلی‌خاطر آرزومندم. در این پرونده، بازپرس ویژه قتلی تعیین شد که به صورت شبانه‌روز درحال انجام اقدامات لازم در این پرونده است. تاکنون ٥ نفر بازداشت شده‌اند و از هوا، آب و غذایی که این افراد استفاده کرده بودند نمونه‌برداری شده است. مقرر شده است تا پایان شامگاه دوشنبه نتیجه آزمایش‌های مربوط به سم‌شناسی تعیین شود اما نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ‌گونه سرنخی مبنی بر عمدی بودن این حادثه به دست نیامده است البته این جواب نهایی نبوده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.
این در حالي است كه حجت‌الاسلام علی مظفری رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: «هنوز مدرکی مبنی بر مسمومیت عمدی زائران عربستانی در دست نیست. با تکمیل اقدامات مقدماتی مانند کالبدشکافی و آزمایش‌‌های پزشکی، نتایج آنها به تهران ارسال می‌شود تا علت دقیق مرگ این زائران معلوم شود.

  • زائران عربستانی با سم غیرمجاز مسموم شده‌اند

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نيز در مورد اين حادثه اعلام کرد: «مسجل است که در هتل آپارتمان زائران عربستانی مسموم شده، از سم غیرمجاز استفاده شده است و آنان با این سم مسموم شده‌اند.
سایر اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی در مورد مسمومیت زائران عربستانی باید بررسی شود اما حداقل نتایج این است که استفاده از سم غیرمجاز تخلف بوده است. ضمن این‌که استفاده از این سم محرز است. درحال حاضر آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برای سمپاشی از سم‌های غیرمجازی استفاده شده است که اصلا نباید در این‌گونه مکان‌ها استفاده شود. این سم، تصعید شده و بخارش حشرات موذی را از بین می‌برد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده‌اند که این سم
غیرمجاز است.»

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه