يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25055
منتشر شده در پنج شنبه, 30 آذر 1402 16:32
تعداد دیدگاه: 0
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور:

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: معرفی میراث‌فرهنگی به آحاد جامعه جهانی در راستای آگاهی‌بخشی، پیام‌رسانی و منزلت بخشیدن به آن یکی از رسالت‌های مهم این مجمع است. اگر بخواهیم اشتراکات تمدن‌های کهن را نام ببریم، بی‌شک «رؤیای صلح» از مهمترین آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در هفتمین مجمع تمدن‌های کهن که امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، بیان کرد: ایران مهد تمدن بیش از ۷ هزار سال و کشوری با سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری و از نظر ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو جزو ۱۰ کشور نخست دنیاست.

او با بیان اینکه در ایران فرهنگ، هنر، معماری، اقلیم، طبیعت، دریا، کوه، غار، دره، شهرنشینی و تمدن، سنگ‌نبشته، الواح، حکمرانی که از میراث بزرگ فرهنگی و تمدنی جهان هستند را در ادوار مختلف می‌بینید، ادامه داد: ۵۴ کاروانسرای ایرانی که در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی در ریاض عربستان ثبت جهانی شد، نمادی از هنر، معماری، زیست، تعامل، ارتباطات، امنیت، تجارت و گردشگری و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان، نژادها، مذاهب و ملل مختلف را از ایران باستان تا دوره قاجاریه نمایندگی می‌کند.

قائم‌مقام‌ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: پیش از هر چیز تقارن جشن میراث‌جهانی شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال و جشن باستانی ایرانیان در گرامیداشت آغاز فزونی روشنایی بر تاریکی را با این نشست به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این نشست منجر به توسعه تعاملات کشورها از طریق دیپلماسی فرهنگی باشد.

او ادامه داد: فرهنگ بهترین راه برای گفت‌وگوی کشورها با یکدیگر است، عبور از آستانه آن، باطل‌السحر سوداگری سایر عرصه‌ها خواهد شد، لذا موضوع فرهنگ مقدم بر هر عامل دیگر موجب نزدیکی کشورها و تمدن ها به یکدیگر است.

معاون‌ میراث‌فرهنگی تصریح کرد: کشورهای تاریخی و تمدن‌های باستانی با ایفای نقش منحصر به فرد خود، ناگزیر به تعامل با همه فرهنگ‌ها بوده و تنوع فرهنگی و طبیعی به طریقی در هم آمیخته که بخشی از موجودیت آن کشور شده است و سرگذشت و آینده مشترکی را برای این تمدن‌ها رقم زده است.

او با اشاره به اینکه گفت‌وگوی فرهنگی موجب ملاقات کشورها با یکدیگر خواهد شد و به صلح، دموکراسی، پرهیز از تنش و منازعه، بالا بردن تحمل و تاب آوری و توسعه پایدار کمک خواهد کرد، افزود: میراث‌فرهنگی به منزله شاهدی صادق می‌تواند پرده از روی آثار تاریخی بردارد تا دلالت‌ها و شهادت‌هایی که در پس پرده پنهان شده‌اند، آشکار شوند. چرا که در هر اثر تاریخی، بخشی از فرهنگ نهفته است و می‌تواند با روایتگری از تحریف و مخدوش کردن تاریخ جلوگیری و واقعیت را به شیوه صحیح بیان کند تا از هرگونه مناقشه اجتناب شده و صلح برقرار شود.

دارابی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی با هویت و ریشه هر ملت و جامعه‌ای مرتبط است، ادامه داد: معرفی میراث‌فرهنگی به آحاد جامعه جهانی در راستای آگاهی‌بخشی، پیام‌رسانی و منزلت بخشیدن به آن یکی از رسالت‌های مهم این مجمع است. اگر بخواهیم اشتراکات تمدن‌های کهن را نام ببریم، بی‌شک «رؤیای صلح» از مهمترین آنهاست.

او با اشاره به اثربخشی ایران در گسترش صلح در جغرافیاهای متفاوت و اقصی نقاط جهان، افزود: یکی از وظایف اصلی مجمع تمدن‌های باستانی، فراهم آوردن این مهم در جامعه جهانی خواهد بود. میراث‌فرهنگی با نفوذ کلام خود به مثابه پلی است که جوامع را به یکدیگر نزدیک کرده و شرایط حداکثری وفاق و ملاقات را مهیا می‌کند و همچون نوری در تاریکی ارائه طریق می‌کند.

قائم‌مقام‌ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم برگزاری «جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی» میان کشورها را از سال آینده در دستور کار قرار دهیم و دبیرخانه‌ای را مأمور این کار کنیم. ما در ایران این تجربه را کسب کرده‌ایم که دستاورد خوبی را به همراه داشته است.

دارابی با بیان اینکه تمدن‌های باستانی با پیشینه تاریخی، ثروتی از ارزش‌های فرهنگی، تعامل و همگرایی و بهره‌مندی از مواضع و اهداف مشترک می‌توانند با اقدامات خود، گفتمان و جریان فرهنگ را در جامعه جهانی ارتقا دهند، افزود: در این راستا پیشنهاد می‌کنم این مهم در قالب طرحی با عنوان «ملاقات کشورها از طریق گفت‌وگوی فرهنگی» راهبری شود. اجرایی کردن گفت‌وگوهای فرهنگی را میتوان با نظارت و بکارگیری سیاست‌هایی همچون ایجاد ساختار و تشکیلات ثابت از قبیل دبیرخانه دائمی، ایجاد صندوقی برای انجام پروژه‌های مشترک، طرح‌ریزی یک نقشه فرهنگی با اهداف و ارزش‌های مدنظر و بازتاب آن در عرصه جهانی محقق کرد. در این راستا با تعامل سایر کشورها، شاهد اثرات این اقدام در جامعه جهانی باشیم.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه سال گذشته در ششمین مجمع تمدن‌های باستانی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد همکاری موثر و فعال اعضا را برای استرداد اموال، اشیاء و آثار تاریخی میان کشورهای عضو را مطرح کرد، ادامه داد: ما در ۲ سال اخیر موفق شدیم بخش قابل ملاحظه‌ای از اشیاء تاریخی ملت ایران را به کشور بازگردانیم که «۳۵۰۶ الواح هخامنشی از دانشگاه شیکاگو در آمریکا» نمونه‌ای موفق از این تلاش محسوب می‌شود و آماده هستیم تجارب خود را در اختیار کشورهای عضو قرار دهیم.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رود کشورهای عضو، در آموزش، انتقال تجارب موفق، کاوش‌های باستان‌شناسی، موزه‌داری و سایر حوزه‌های میراث‌فرهنگی همکاری‌های مؤثر با هم داشته باشند. ایران و کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن می‌توانند در تدوین و ثبت پرونده‌های مشترک میراث ملموس، طبیعی و ناملموس در فهرست جهانی یونسکو همکاری مشترک داشته باشند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه