يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25143
منتشر شده در پنج شنبه, 14 دی 1402 15:49
تعداد دیدگاه: 0
رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد:

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به خلاءهای حوزه زنان سرپرست خانوار و رفع آنها در برنامه هفتم توسعه، گفت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در ۱۵ استان کشور در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، امروز در رویداد ملی نظاره قوانین حوزه زنان سرپرست خانوارگفت: موضوع زنان سرپرست خانوار به این جهت در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که کمیسیون اجتماعی مسئولیت کارهای تقنینی و نظارتی در حوزه سیاست‌های رفاه و تامین اجتماعی را برعهده دارد، علاوه بر آن طبق بند (ت) ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تدوین کند و به مجلس ارائه دهد.

وی در ادامه یادآور شد: زمانی‌که نمایندگان وارد مجلس شدند مسئله قابل تأمل این بود که دولت وقت به جای ارائه برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، با مجلس در حال گفت‌وگو بود که بند مربوط به تصویب در مجلس را حذف کند؛ البته مجلس با جایگاه نظارتی که دارد تلاش کرد تا طرح جامع به مجلس بیاید و تمام خلأهای این بند قانوی را جبران نماید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کمیسیون اجتماعی با مجموع جلسات نظارتی که در خصوص زنان سرپرست خانوار برگزار کرد تلاش کرد تا همکاری لازم در راستای رفع مشکلات آنها انجام پذیرد، به چالش‌های مربوط به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌ها فقدان متولی واحد در حوزه زنان سرپرست خانوار است؛ در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان امور اجتماعی کشور، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، کمیته امداد امام خمینی، نهادهای انقلابی هر کدام وظیفه‌ای برعهده دارند یا به عهده گرفتند که باید در یک راستا برای حل مشکلات آنها گام بردارند.

قاسم‌پور با بیان این‌که اعتبارات ناپایدار یکی از چالش‌های دیگر است، یادآور شد: ناپایداری در اختصاص اعتبارات بودجه‌ای از مشکلات زنان سرپرست خانوار است، از طرفی بودجه اختصاص داده‌شده دیرهنگام تخصیص داده می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر این‌که فقدان الگوی واحد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چالش دیگر است، تصریح کرد: الگوی حمایت و توانمندسازی اجماعی واحدی برای زنان سرپرست خانوار نداریم و به نوعی هر بخش بر حسب وظایف خود برای حل مسائل این گروه از زنان ورود کرده تا مشکلات آن‌ها را مرتفع سازد که این خلأ‌ها می بایست در برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که تکلیف برنامه ششم توسعه بود، رفع می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تأکید کرد: مجلس تلاش کرد در قانون بودجه‌ ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در خصوص زنان سرپرست خانوار از حداکثر توان خود بهره بگیرد و اعتبارات ویژه‌ای به این امر تخصیص یافت که در قوانین بودجه سنواتی نخستین‌بار بود که این توجه صورت می‌گرفت.

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس تشریح کرد: در این قوانین ازسویی افزایش بودجه‌ای برای افرادی که در صف دریافت مستمری از نهادهای حمایتی هستند در نظر گرفته شد. در کنار این امر، در بودجه اشتغال‌زایی توجه ویژه به زنان سرپرست خانوار شد.

وی ادامه داد: بودجه دیگری نیز به شورای اجتماعی کشور سپرده شد تا الگوی توانمندسازی زنان سرپرست را محقق کند. با اختصاص این بودجه، ذیل مدیریت شورای اجتماعی کشور و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و حلقه‌های میانی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در 15 استان کشور در حال اجراست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مصوبات مجلس در برنامه هفتم توسعه، گفت: در برنامه هفتم توسعه، برخلاف سایر برنامه‌های توسعه پیشین که حکمی کلی در زمینه زنان سرپرست خانوار داشتند، سعی کردیم چند مداخله کلیدی و نقطه‌زن تعریف کنیم؛ به گونه‌ای که تا حد امکان برنامه به اجرا نزدیک شود.

قاسم‌پور تشریح کرد: طراحی شاخص‌های ارزیابی وضعیت زنان سرپرست خانوار و سطح‌بندی حمایت‌ها و خدمات، راه‌اندازی سامانه پنجره واحد خدمات در راستای یکپارچه‌سازی اقدامات و توجه به ظرفیت حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی از موضوعاتی است که در این برنامه ذیل زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه