دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24828
منتشر شده در دوشنبه, 15 آبان 1402 10:01
تعداد دیدگاه: 0
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان:

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان: معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: هیچ اصفهانی از سهم 10 میلیون مترمکعبی مادی‌های شریانی این کلانشهر در زمان بازگشایی رودخانه زاینده‌رود کوتاه نمی‌آید و شهرداری نیز به جد دنبال تخصیص حقابه این دیار است. مهدی بقایی در جمع خبرنگاران افزود: حقابه شهر اصفهان از...

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان:
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: هیچ اصفهانی از سهم 10 میلیون مترمکعبی مادی‌های شریانی این کلانشهر در زمان بازگشایی رودخانه زاینده‌رود کوتاه نمی‌آید و شهرداری نیز به جد دنبال تخصیص حقابه این دیار است.
مهدی بقایی در جمع خبرنگاران افزود: حقابه شهر اصفهان از رودخانه زاینده‌رود جزو ضروری‌ترین نیازهای زیست‌محیطی و شهری این خطه است، لذا تخصیص آن همواره اهمیت بالایی دارد. وی ادامه داد: کاهش مشکلات محیط زیستی بویژه فرونشست زمین در گروی تخصیص آب از رودخانه است بخصوص اینکه هنگام جاری شدن زاینده‌رود بسیاری از چاه‌های آب تغذیه می‌شود و چالشی مانند فرونشست تا حدی کمتر خواهد شد. معاون شهردار اصفهان گفت: اگرچه تامین منابع آب پایدار شهر و برنامه مدیریت مصرف و استفاده از روش‌های بهره‌ور آبیاری جزو برنامه‌های شهرداریست اما تخصیص حقابه از زایندرود، مطالبه همیشگی خواهد بود. بقایی تصریح کرد: عملیاتی کردن اقدامات برای کاهش مصرف آب در فضای سبز و جایگزینی گونه‌های مناسب اقلیم نیز توسط شهرداری در حال انجام است. وی گفت: شهر اصفهان دارای حدود 200 حلقه چاه آب است که بسیاری از آنها خشک شده لذا تصفیه و بهره گیری از پساب را بصورت جدی دنبال می‌کنیم و قرار است میزان پساب مورد استفاده در اصفهان تا سال 1410 به 56 میلیون مترمکعب در سال برسد. معاون شهردار اصفهان با اشاره به اینکه نیاز آبی مطلوب این دیار 56 میلیون مترمکعب در سال است، تصریح کرد: نیاز آبی این شهر در زمان خشکسالی 36 میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود. مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: سالانه حدود 10 درصد از تجهیزات شهری بویژه تجهیزات فلزی، سرقت یا تخریب می‌شود. سیدمهدی حسینی افزود: 500 آب‌نما در شهر اصفهان وجود دارد که هر روز توسط شهرداری روشن و خاموش، نگهداری و در صورت نیاز تعمیر می‌شود. وی ادامه داد: نورپردازی تمام ابنیه تاریخی شهر نیز انجام می شود برای مثال یکصد میلیارد ریال برای افزایش روشنایی میدان نقش جهان هزینه شده است. مجید نادرالاصلی رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان 10 آبان اعلام کرد: سهم‌ مادی‌های شریانی این شهر از زاینده‌رود در گفت‌وگوی حضوری با مسوولان ذیربط 10 میلیون مترمکعب تعیین شده است که باید در زمان بازگشایی این رودخانه تخصیص یابد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اواخر مهر سالجاری از بازگشایی زاینده‌رود از بیستم آبان سالجاری به منظور انجام کشت پائیزه کشاورزان استان خبر داده بود. به گفته مهرداد مرادمند، در این نوبت، سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی و پیش بینی می‌شود آب پس از سه روز به مزارع کشاورزان برسد، در باره حجم آب و تعداد روزهای جریان آب هنوز مذاکرات در جریان است و پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد. به گفته کارشناسان، در باغشهر اصفهان یک هزار کیلومتر مادی وجود داشته است که امروزه از مجموع 270 کیلومتر موجود 230 کیلومتر آن قابلیت استفاده دارد. بر اساس تومار شیخ بهایی، مادی‌ها وظیفه انتقال آب به دشت اصفهان را بر عهده داشته و آب زاینده‌رود هم به 330 سهم تقسیم‌بندی می‌شده است.

نوشتن دیدگاه