دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24758
منتشر شده در چهارشنبه, 03 آبان 1402 12:59
تعداد دیدگاه: 0
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آنچه به‌عنوان فرونشست اصفهان را تهدید می‌کند، در حال حاضر در دشت برخوار و در سمت جنوب شهر اصفهان به سمت شهرضا بیشتر نمایان است، گفت: هرچه به سمت رودخانه زاینده‌رود نزدیک می‌شویم، احتمال وقوع فرونشست کمتر است، اما هرچه از بستر رودخانه دور می‌شویم این خطر...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ابوالفضل قربانی اظهار کرد: در پدیده فرونشست در اصفهان گاهی با فروریزش یا ریزش زمین به‌واسطه احداث معبرها و تونل‌هایی که برای فاضلاب و یا چاه‌هایی که از گذشته وجود داشت، از جمله قنات‌ها اشتباه می‌شود.

وی افزود: آنچه در شهر اصفهان شاهد هستیم و به‌صورت نقطه‌ای اتفاق می‌افتد، فرونشست نیست، بلکه همان فروریزش است که بر اثر نشست فاضلاب یا کهنه‌بودن و پوسیدگی کانال‌ها و تونل‌هایی که برای تأسیسات شهری استفاده می‌شود یا مسیرهایی از جمله قنات‌ها که در گذشته برای انتقال آب استفاده می‌شد، رخ می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه فروریزش‌ها به‌ویژه در نقاطی همانند خیابان نظر، میر و آپادانا رخ می‌دهد، گفت: به‌واسطه اینکه این مسیرها اولین خیابان‌هایی در اصفهان است که شبکه فاضلاب آن‌ها ایجاد شده و به مرور لوله‌های سیمانی بر اثر مواد اسیدی از بین رفته است، گاهی اوقات در این نقاط نشست‌هایی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه آنچه به‌عنوان فرونشست اصفهان را تهدید می‌کند، در حال حاضر در دشت برخوار و در سمت جنوب شهر اصفهان به سمت شهرضا بیشتر نمایان است، تصریح کرد: هرچه به سمت رودخانه زاینده‌رود نزدیک می‌شویم، احتمال وقوع فرونشست کمتر است، اما هرچه از بستر رودخانه دور می‌شویم این خطر اصفهان را بیشتر تهدید می‌کند.

قربانی با بیان اینکه در استان اصفهان به‌دلیل وجود چاه‌های متعدد، به‌ویژه چاه‌های جذبی برای هدایت آب‌های سطحی و جمع‌آوری، این امکان فراهم است که از پدیده فرونشست تا حدودی جلوگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب‌های سطحی و رواناب‌ها در شهر اصفهان به اشتباه وارد لوله‌های فاضلاب می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده مجدد از آب‌هایی که وارد چاه فاضلاب می‌شود، گاهی دیگر قابل استفاده نیست، همچنین ضررهای زیادی به محیط زیست وارد می‌شود، بنابراین اگر این آب‌ها توسط چاهای جذبی به زمین هدایت شود، به‌واسطه اینکه این آب‌ها حدود شش متر از سطح زمین به اعماق آن نفوذ می‌کند و به لایه‌های شنی می‌رسد و به سفره‌های زیرزمینی متصل می‌کند، تا حدودی از پدیده فرونشست جلوگیری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از فرونشست، الزام مالکان ساختمانی به‌ویژه افرادی که در مرحله دریافت پروانه ساختمانی هستند، برای حفر چاه‌های جذبی است، گفت: چاه‌های جذبی برای هدایت آب باران و آب‌هایی که به‌عنوان آب‌های خاکستری شناخته می‌شود بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه شهرداری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی علاوه بر استفاده بهینه از چاه‌های جذبی موجود، باید با قرار دادن ردیف‌هایی در بودجه شهرداری برای حفر چاه‌های جدید و بازسازی چاه‌های قبلی که تا حدود زیادی می‌تواند مؤثر باشد، از فرونشست جلوگیری کند، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد و نباید از آن غافل شد، جاری شدن دائمی آب در بستر رودخانه زاینده‌رود است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه