يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24613
منتشر شده در پنج شنبه, 06 مهر 1402 14:15
تعداد دیدگاه: 0
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور:

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از رئیس قوه قضائیه خواست تا شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث‌فرهنگی تشکیل شود.

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی دارابی روز گذشته در نشست وزیر، معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه که در موزه ملی ایران انجام شد، در سخنانی گفت: ابتدا به‌عنوان یک شهروند از مواضع، اقدامات و برنامه‌های ارزشمند شما در دوره مسئولیت شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی افزود: ایران با یک قدمت طولانی از کهن‌ترین تمدن‌های دنیا است و سابقه یک میلیون سال سکونت ثبت شده و یک میلیون اثر تاریخی داریم که ۳۴ هزار اثر ثبت شده است.

او گفت: ثبت این آثار جزء حقوق عامه است و خوشبختانه به تازگی موفق به ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی شدیم و در اجلاس ریاض، کشورهای عضو به افتخار ایران دست زدند.

دارابی ادامه داد: با ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی، ۱۰۴ سایت تاریخی داریم که ثبت جهانی هستند. بعد از ثبت، جهانیان هنر و فرهنگ و تاریخ ایران را تعظیم و تکریم می‌کنند.

معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: درباره صیانت و حفظ و مرمت آثار تاریخی گاهی اوقات شاهد ترک فعل هستیم. بهتر است بدانیم امسال یونسکو قصد داشت شهر ونیز را از ثبت خارج کند و اگر درباره بناهای تاریخی ثبت جهانی شده غفلت داشته باشیم و به آن‌ها توجه نکنیم، این خطر ممکن است آثار ثبت شده ما را هم تهدید کند.

دارابی ادامه داد: فصل نهم قانون اسلامی، اختصاص به تخریب آثار تاریخی دارد و بخشی از مواد آن به جرم‌انگاری تخریب درباره آثار تاریخی می‌پردازد. ضمن تشکر از همراهی مجموعه قوه قضائیه از حضرتعالی درخواست داریم تا این موضوعات به صورت جدی در دستور کار قضات و دادستان‌ها قرار گیرد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که از حضرتعالی درخواست داریم این است که دستور دهید تا جرائم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی در شعب مخصوص به میراث‌فرهنگی بررسی شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ضمن اشاره به وقوع سیل در شهر یزد که دو سال قبل روی داد، افزود: برخی از خانه‌ها خالی از سکنه هستند و بسیاری از آنها نیز در بافت تاریخی واقع شده‌اند و به همین دلیل، رسیدگی به وضعیت این خانه‌ها بسیار مشکل است. از این رو رسیدگی به این خانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است./انتهای پیام

عکس تزیینی است

نوشتن دیدگاه