يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24529
منتشر شده در چهارشنبه, 15 شهریور 1402 08:19
تعداد دیدگاه: 0
مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اصفهان

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اصفهان گفت:پیاده‌روی اربعین در طول تاریخ فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و پژوهشگران معتقدند راهپیمایی روز اربعین از زمان امامان شیعه رایج بوده است و سپس برخی علما این حرکت را احیا کردند.

همراز- میترا امیری: حجت‌الاسلام مهدی گرجی با اشاره به این موضوع که اربعین حسینی در حال تبدیل شدن به یک اتفاق مهم در تمدن اسلامی است، اظهار کرد: زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا از جمله اهدافی بوده که ائمه و اولیا به‌صورت جدی دنبال می‌کردند و برای این امر از ابزارهای شایسته‌ای مانند دعا، زیارت، مجالس عزاداری و راه انداختن دسته‌جات عزاداری استفاده می‌کردند.

وی افزود: یکی از اتفاقات تاریخی که در حفظ این نهضت و زنده نگه‌داشتن یاد اباعبدالله(ع) موثر بوده، اربعین حسینی است که در آن خانواده حضرت به همراه برخی از اصحاب درجه اول پیامبر(ص) در اربعین حضور پیدا کردند و این موضوع باعث حفظ آرمان‌های عاشورا شد.

گرجی با بیان اینکه در اینکه این حرکت اربعین اول یا دوم امام(ع) بوده بحث‌هایی وجود دارد و مهم این است که خانواده حضرت در این روز داغ و سوگ امام حسین(ع) را زنده نگه‌داشتند، خاطرنشان کرد: پس از این ماجرا شیعیان در اربعین و به یاد مصیبت‌های اهل‌بیت این حماسه را زنده نگه می‌دارند، همچنین در این سال‌ها نیز علما از مسیری به‌نام طریق‌العلما در کنار شط فرات و از میان نخلستان‌ها به سمت کربلا حرکت می‌کردند تا روز اربعین را در کنار حرم امام حسین(ع) باشند.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اصفهان با یادآوری اینکه به مرور عشایری که در آن منطقه حضور داشتند برای پذیرایی از زائران موکب‌هایی را برپا کردند، تاکید کرد: پس از نابودی صدام و خروج آمریکایی‌ها از عراق نیز این حرکت با حضور حاج قاسم سلیمانی، حشدالشعبی و علما جنبه عالی تمدنی پیدا کرد و با حضور ملت‌های مختلف گسترده‌تر شد.

وی عنوان کرد: این روزها حضور مسیحیان، اهل‌سنت و تمام فرق حکایت از جاذبه معنوی این حرکت الهی دارد که نشان‌دهنده حفظ آزادگی، برادری، ظلم‌ستیزی، مظلوم‌نوازی و احساس مسوولیت الهی است و از طرفی در گستره تاریخ نیز درباره اربعین نکات زیبایی وجود دارد.

گرجی با اشاره به اهمیت زیارت اربعین در روایات یادآور شد: برخی معتقدند برخی از زائران حضرت اباعبدالله(ع) مقید بوده‌اند که این زیارت را در زمان اربعین انجام دهند و در این راستا عدد 40 در معارف اسلامی ما دارای جایگاه بلندی است و زیارت اربعین از جمله علائم شیعه معرفی شده است.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اصفهان در خصوص پیشینه اربعین در تاریخ گفت: پژوهشگران معتقدند راهپیمایی روز اربعین از زمان امامان شیعه رایج بوده و در ادامه برخی علما این حرکت را احیا کردند البته هیأت‌های عزاداری نیز در این روز در کربلا حاضر شده و عزاداری می‌کردند اما با ورود اتومبیل‌ها حرکت‌های کاروانی شکل گرفت،‌همچنین در حکومت صدام حسین نیز این حرکت ممنوع اما پس از سرنگونی او، اربعین قوی‌تر از قبل احیا شد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه