يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24424
منتشر شده در شنبه, 28 مرداد 1402 18:41
تعداد دیدگاه: 0

بنای بازار سنتی کرمانشاه که در گویش محلی تاریکه بازار نامیده می‌شود به دوره زندیه بر می‌گردد که می‌تواند یکی از جاذبه‌های شاخص گردشگری در این استان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، بازار سنتی کرمانشاه هر چند جنبه گردشگری و تاریخی دارد اما هنوز هم محل کسب و کار مردم است و بخش زیادی از خریدهای مردم در این بازار انجام می‌شود؛ به ویژه خرید آن دسته از مردمی که از گوشه و کنار به کرمانشاه می‌آیند به طور عمده در این منطقه و بازارهای اطراف آن انجام می‌شود.

این بازار در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه بوده است که قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. بازار کرمانشاه در تاریخ یکم دی 1376 با شمارهٔ ثبت 1944 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار بزرگ کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه تکمیل شده و رونق گرفت که همچنان پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای هم جوار آن دارد.

در این بازار علاوه بر راسته‌ بازارها که هر کدام مخصوص یک صنف و شامل حجره‌ها و مغازه‌هایی است، عناصری مانند حمام‌ها، مساجد، تیمچه‌ها و سراهای تاریخی وجود دارد که وابسته به راسته‌ بازارها هستند.

در زمان‌های قدیم کاروان‌های تجاری پس از ورود به شهر در سراهای بازار سنتی که حکم تجارتخانه را داشتند، مستقر می‌شدند و کالاهایشان را در این سراها خالی می‌کردند و این سراها محل دادوستد و توزیع کالاها در بازار سنتی بوده‌اند و حتی محل استراحت برای تجار هم داشتند که صنوف راسته‌بازارها برای تبدیل این سراها به انبار تغییراتی در فضای معماری آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

این بازار در مسیر جاده عتبات عالیات و جاده شاهی واقع شده است و امتداد این بازار از چوب‌فروش ها در منطقه رشیدی تا پارک شیرین است و این بازار دارای 18 راسته از جمله راسته صندوق‌سازها، راسته آهنگرها، علاف‌خانه‌ها، مسگرها، سراج‌ها است و با احداث خیابان مدرس بازار به دو پاره شرقی و غربی تقسیم شده است.

در کنار این بازارها مساجدی از جمله مسجد عمادالدوله، حاج شهبازخان و فیض مهدوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم مذهبی بنا شده است.

اصل قدمت این بازار به دوران زندیه برمی‌گردد که در دوران قاجار تکمیل شده است.

سقف بازار مسگرها، علاف‌خانه، تیمچه‌، اسماعیل خانه، سرای خرما فروش‌ها و بازار توپخانه‌ بازسازی شده است.

گشت و گذار در بازار سنتی کرمانشاه امروز یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات این شهر است و شلوغی جمعیت و کالاهای رنگارنگ بازار کرمانشاه حس و حال متفاوتی از گردش در مراکز خرید لوکس و پاساژهای جدید منطقه را به انسان هدیه می‌کند.

در بازار کرمانشاه می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های کرمانشاه نظیر انواع شیرینی و پوشیدنی‌های سنتی را تهیه کنید./انتهای پیام

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

نوشتن دیدگاه