دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22108
منتشر شده در شنبه, 05 شهریور 1401 11:51
تعداد دیدگاه: 0
سرپرست طرح بازنگری سیلک عنوان کرد؛

رئیس موزه ملی ایران و سرپرست سومین مرحله طرح بازنگری سیلک کاشان از کشف بقایای یک‌ خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در این محوطه باستانی خبر داد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، جبرئیل نوکنده با اعلام این مطلب گفت: این مرحله از کاوش‌ها با همکاری جواد حسین زاده مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک و علی مولودی به‌عنوان باستان‌شناس در حال اجرا است.

او ادامه داد: سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش‌های آن‌هم باید جهانی باشد، لذا بخشی از آزمایش‌های مربوط به این پژوهش‌ها با همکاری پژوهشگران بین‌المللی از دیگر کشورها اجرا می‌شود.

نوکنده افزود: مرحله اول کاوش این تپه باستانی طی سال‌های ۸۰ تا ۸۵ و به سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی اجرا شد و سپس مرحله دوم آن طی سال‌های ۸۷ تا ۸۸ به سرپرستی حسن فاضلی انجام شد و در حال حاضر مرحله سوم این کاوش‌ها در تپه‌های جنوبی و در فضای کارگاهی به متراژ ۴۰ مترمربع در حال اجرا است.

رئیس موزه ملی ایران تصریح کرد: در این مرحله از کاوش‌ها و در ابتدای کار، بقایای یک‌ منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد کشف شد و طی روزهای آینده و در مراحل بعدی این کاوش، لایه‌های پائین تر تپه‌های جنوبی سیلک که احتمالاً مربوط به ۵ تا ۶هزار سال پیش است مورد بررسی و کاوش قرار می‌گیرد./انتهای پیام

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان

نوشتن دیدگاه