جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22038
منتشر شده در یکشنبه, 23 مرداد 1401 00:05
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که مدیرکل مراث فرهنگی استان اصفهان در آخرین اظهار نظر خود پیرامون وضعیت مرمت گنبد مسجد امام مدعی شده بود تصاویر سال 84 را در سال 1401 منتشر کرده اند، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی همراز در یادداشتی خواستار انتشار تصاویر واقعی مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/  رضا صالحی پژوه: مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درآخرین اظهار نظر درباره وضعیت مرمت گنبد مسجد امام اصفهان مدعی شد که "عکس های سال 84 را به عنوان عکس های بعد از مرمت گنبد در سال 1401 به نمایش گذاشته اند"!!!!

ایشان همچنین عنوان داشتند که "داربست ها باید 13 سال دور گنبد می ماند و ما سه سال زودتر آن ها را بازکردیم ...."

آقای ایزدی، مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان اصفهان! آن هایی که عکس های سال 1384 را به جای عکس های سال 1401 گنبد مسجد امام جا زده و افکارعمومی را به بازی گرفته اند، کاری بس زشت و ناپسند کرده اند که بی شک نابخشودنی است، ولی شما زحمت بکشید زمینه حضور عکاسان خبری و خبرنگاران پای گنبد و مشاهده وضعیت مرمت از نزدیک را برایشان فراهم نمایید.

در خصوص بازگشایی داربست ها، آن هم سه سال زودتر از موعد مقرر نیز باید گفت: برادر ارزنده، آن روزی که شما جشن بازگشایی داربست ها از اطراف گنبد مسجد امام را گرفتید، دست هیچ شهروند عادی حتی به تنها یک پیچ و مهره این داربست ها هم نمی رسید، لذا اگر داربستی بسته شده با فرمان و اوامر مدیران وقت آن اداره و اگر هم چیزی از جایی باز شده ، باز هم با امر و فرمان مدیران آن اداره بوده است...

ایشان همچنین کار مرمت گنبد را کاری کاملا تخصصی برشمرده است که همین تخصصی بودن آن را دشوار کرده است.

آقای مدیرکل، دقیقا آن روزهایی که اهالی مطبوعات استان اصفهان و حتی روزنامه های سراسری از قول کارشناسان و افراد خبره در این زمینه ابراز نگرانی می کردند و این شیوه مرمت را غیر اصولی می دانستند، این همکاران شما بودند که زمین را به زمان و زمان را به زمین می دوختند تا کارشان را شاهکار و مرمتی را که در حال انجام بود، در زمره مرمت های ماندگار تاریخ جلوه دهند، و الان هم اسناد موجود نشان دهنده ابراز نگرانی های پی درپی کارشناسان در این زمینه بوده و هست.

البته آقای مدیرکل برخی از انتقادها را به حق دانسته و نبود امکانات را زمینه بروزیک مرمت اینچنینی دانسته است!

آقای مدیر کل، سپاس بیکران از این که حداقل بخش هایی از این مرمت را غیر اصولی دانستید، اما لطفا چنانچه ممکن است بفرمایید دقیقا چه میزان از این مرمت غیر اصولی و چقدر از آن اصولی بوده است؟ و نشانه های اصولی بودن بین کاشی هایی که حداقل 6 سانتیمتر بین آن ها فاصله افتاده و یا اعوجاجی که از فاصله چندصد متری نیز دیده می شود، چیست؟

درخصوص کمبود بودجه نیز باید گفت: چقدر باید تاریخ کهن اصفهان تاوان نبود بودجه در سازمانی را بدهد که نگهبانی از هویت یک ملت ریشه دار به آن سپرده شده است؟

مگر نه این که برای کاوش در تپه تاریخی اشرف(اشراف) اصفهان 10 فصل تعریف و طراحی شد و بعد از اجرای 4فصل از کاوش، این تپه تاریخی رها شد تا گوشتی باشد برای دهان قاچاقچیان عتیقه؟

مگر نه این که مانیتورینگ و پایش آثارتاریخی و باستانی اصفهان مصوب شده بود، ولی کمبود بودجه و اعتبارات این طرح را به تعویق انداخت تا هر روز نشانه هایی از وندالیسم را در قالب کنده کاری ها و یادگاری نویسی های غیرمتعارف روی بدنه ابنیه تاریخی شاهد باشیم؟

آقای مدیرکل، مگر نه این که قرار بود با 4 میلیارد تومان این مرمت به طور اصولی انجام پذیرد؟ چه شد که این رقم به مرز 7 میلیارد تومان رسید و اصولی هم نشد؟ که علی قول خودتان برای ادامه مرمت (بخوانید اصلاح مرمت) به مبلغی به همین میزان نیاز است!

نشان ویدئو 

آقای مدیرکل، بی شک بی گناه ترین فردی که بعد از مردم می توان در این پرونده دید، شخص شما هستید که در زمان امضای طلایی قراردادهای "فلان چای" و "بهمان چای" اصلا مسئولیتی نداشتید، اما آنچه را که ما به آن هایی که مسئولیت داشتند گفتیم این بودکه "شما یکی از معدود اداره هایی هستید که بخشی از اربابان روجوع اتان هنوز به دنیا نیامده اند، پس میراث بانان خوبی باشید برای آیندگان" که مع الاسف نبودند، پس آقای مدیرکل هرچند که حساب کشی اصفهان با برخی از این عزیزان افتاد به آن دنیا، ولی یادتان باشد که "شما هم میراث بان آیندگانی هستنید که شاید هنوز به دنیا نیامده باشند" پس کمی با احتیاط، کمی آهسته تر.../ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه