جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23718
منتشر شده در جمعه, 04 فروردين 1402 14:02
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که رهبر معظم انقلاب سال 1402 را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، خبرهایی از چاپ پول برای تامین بدهی دولت به معلمان آن هم در اثر بی برنامگی وزارت آموزش و پرورش به گوش می رسد.


پایگاه خبری تحلیلی همراز/ رضا صالحی پژوه: از زمانی که موضوع رتبه بندی معلمان مطرح ، منابعی نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای آن پیش بینی شد، اما عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش در اجرای رتبه بندی معلمان باعث شد تا چندین هزار میلیارد تومان بیشتر از سقف بودجه پیش بینی شده به منابع مالی تحمیل گردد.

در این میان سازمان مدیریت برنامه و بودجه نیز که تنها درچارچوب اختیارات خود می تواند اقدام کند، قادر به برنامه ریزی برای این وضعیت نبود. از اینرو پرداخت ها به دقایق پایانی سال و حتی ساعاتی پس از تحویل سال موکول شد.

پیش از آن نیز فشار جامعه به ویژه فرهنگیان که ازماه ها قبل در معرض اخبار امیدوار کننده درخصوص رتبه بندی معلمان از زبان مسئولان مربوطه و غیر مربوط قرار گرفته بودند، مزید بر علت این بی برنامگی و بی نظمی اقتصادی شد.

لذا رئیس جمهور در روزهای پایانی سال برای رفع این معضل دستور به چاپ پول داد و از نظر تمامی کارشناسان همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش تورم می باشد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب سال 1402 را سال "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری کردند.

حال باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای ابتدایی بازگشایی مجلس در سال جدید چه اقدامی برای این بی برنامگی در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار دارند؟

اما در این میان یک نکته نیز حائز اهمیت است که سال هاست به عنوان پاشنه آشیل دولت ها و حتی سازمان ها و نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت دیده می شود، آن هم اظهار نظر های غیرکارشناسانه افراد مرتبط و یا حتی غیر مرتبط در زمینه های مختلف که هیچ نتیجه ای غیر از بالا بردن سطح توقع جامعه به صورت موضعی و موقت نداشته که همین بالا بردن سطح توقع جامعه باعث رشد نامتوازن و غیر موثر برخی مولفه های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و ... شده و از بستر سازی در توسعه جلوگیری می کند و منبعی برای صرف غیر موثر و غیر موجه منابع مالی و انسانی می شود.

موضوعی که بارها مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری بوده و با تذکرهای متعدد ایشان از جمله عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی، پرهیز از بخشی نگری و ... مواجه شده، اما تاکنون نتیجه ملموسی در این راستا مشاهده نشده است./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه