شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25027
منتشر شده در دوشنبه, 27 آذر 1402 09:29
تعداد دیدگاه: 0
یک تولید کننده داخلی:

صنعت لوازم خانگی هر از چندگاهی با اظهارنظرهای متناقض و نابه‌جای مدیران و مسئولان دچار تکانه‌هایی می‌شود و تولیدکنندگان این عرصه را نگران آینده و شرایط تولید در این صنعت مهم و حیاتی می‌کند.

به گزارش خبری تحلیلی همراز، وزیر صمت به عنوان سیاست‌گذار اصلی صنعت، از زمانی که سکان این وزارتخانه را به عهده گرفته مدام نظرات متناقضی درباره آزادسازی واردات لوازم خانگی - که از سال 97 ممنوع شده - بیان می‌کند و در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است: «وقتی ناترازی از ابعاد کمی و کیفی لوازم خانگی داخلی رفع شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد، لذا از نظر من نباید ممنوعیتی در مورد واردات لوازم خانگی داشته باشیم.» این در حالی است که عباس علی‌آبادی 10 روز قبل از این اظهار نظر، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری جلوی واردات کالایی که قابلیت تولید در کشور داشته باشد را خواهیم گرفت.»

به نظر می‌رسد آزادسازی واردات لوازم خانگی آماده نه تنها برای کشور مثمرثمر نیست بلکه کاملا برخلاف سیاست‌های حمایتی و شعارهای دولت در حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی است، نکته‌ای که مدیرعامل شرکت لوازم خانگی «مکث الکترونیک» نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یک وقت هست واردات کالایی مانند خودرو مورد بحث و مناقشه است؛ کالایی که مردم به آن نیاز دارند و کشور نیز با کمبود این محصول مواجه است اما بحث واردات محصولی مانند لوازم خانگی که به وفور در کشور تولید می‌شود و این تولیدات از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند، دیگر نیازی به واردات ندارد.

محمدحسین حدادیان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی از لحاظ کمی و کیفی توانسته‌اند بازار کشور را به خوبی تامین کنند و هیچ کمی و کاستی از این جهت نداریم، اضافه کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های داخلی مانند پاکشوما و گروه انتخاب، محصولاتی تولید کرده‌اند که از لحاظ کیفیت با کالاهای اروپایی قابل قیاس هستند، شاهد این ماجرا نیز افزایش صادرات لوازم خانگی ایرانی طی چند سال گذشته است، چرا که اگر یک محصول کیفیت خوبی نداشته باشد و مورد استقبال مصرف‌کنندگان خارجی قرار نگیرد، طبعا صادراتی نیز نخواهد داشت.

وی با ذکر این نکته که هرگاه مردم به کیفیت پایین لوازم خانگی اعتراض کردند و خواستار واردات لوازم خانگی خارجی شدند، آن وقت مسئولان به فکر واردات بیفتند، ادامه داد: به نظر من تولیدکنندگان ما به خوبی از فرصت ممنوعیت واردات استفاده کردند و کیفیت تولیدات داخل را تا جایی پیش بردند که اکنون مردم از لوازم خانگی ایرانی رضایت دارند.

این تولیدکننده با طرح این پرسش‌ که چرا باید پولمان را بدهیم تا کارتن از چین وارد کنیم؟ یا مواد پتروشیمی که خودمان تولید می‌کنیم، از خارج وارد کنیم؟ افزود: میزان بیکاری صنعت ما در یک سال اخیر کاهش بسیار خوبی داشته، چرا با واردات می‌خواهیم دوباره به مشکلات پنج سال پیش و بیکاری شاغلان در صنعت لوازم خانگی بازگردیم؟

وی تاکید کرد: اگر قرار است صنعت لوازم خانگی مسیر درست خود را پیش رود، مسئولان باید چند سال دیگر نیز دندان روی جگر بگذارند تا توان شرکت‌های داخلی که روز به روز بالاتر می‌رود را ببینند، تولیدکنندگان صنعت ما تازه قدرتمند شده‌اند و با آزادسازی واردات همه تلاش‌ها و زحماتِ چند ساله این فعالان و تولیدکنندگان و پیشرفت‌های حاصل شده از بین می‌رود.

حدادیان در ادامه به ذهنیت منفی مردم نسبت به کیفیت کالای داخلی اشاره کرد و گفت: هرچند ذهنیت ایرانیان نسبت به استفاده از لوازم خانگی داخلی طی چند سال اخیر بسیار مثبت بوده و رضایت نسبی آنها فراهم شده اما مردم ما باید بدانند اگر واردات آزاد شود، بیشتر شرکت‌های خارجی و برندهای مطرح محصولاتشان را در یک کشور دیگر تولید و بعد وارد بازار ایران می‌کنند، برای مثال یک برند آلمانی، محصول خود را در چین تولید و بعد به ایران ارسال خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر بنا به واردات هم باشد، برندهای خوب دنیا باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و از تولیدکنندگان ایرانی محصول خود را خریداری کرده و با برند خود بفروشند، این کار در کشور ما سابقه دارد، برای مثال برند کُره‌ای دِوو در ایران سرمایه‌گذاری کرده و محصولاتش را در گروه انتخاب تولید و به فروش می‌رساند.

این کارآفرین با اشاره به اینکه با آزادسازی واردات، شق‌القمر نمی‌شود و همین کالایی که در چین تولید می‌شود به ایران می‌آید، تصریح کرد: همان ماشین‌آلات، قالب‌ها و امکاناتی که شرکت‌های لوازم خانگی چینی دارند، بیشتر تولیدکنندگان داخلی نیز از همان‌ها استفاده می‌کنند و همانطور که گفتم انصافا مردم هم رضایت خوبی از تولیدات داخل پیدا کرده‌اند.

این کارآفرین با اشاره به اینکه با آزادسازی واردات، شق‌القمر نمی‌شود و همین کالایی که در چین تولید می‌شود به ایران می‌آید، تصریح کرد: همان ماشین‌آلات، قالب‌ها و امکاناتی که شرکت‌های لوازم خانگی چینی دارند، بیشتر تولیدکنندگان داخلی نیز از همان‌ها استفاده می‌کنند و همانطور که گفتم انصافا مردم هم رضایت خوبی از تولیدات داخل پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: یک زمانی تولیدات داخل کفاف بازار را نمی‌دهد و برای اینکه مردم با مشکل مواجه نشوند دولت مجبور به آزادسازی واردات می‌شود اما وقتی کشور ما در تولید لوازم خانگی بزرگ، همچون لباسشویی، تلویزیون، یخچال، ظرفشویی و ... هیچ کم و کاستی ندارد، واردات لوازم خانگی اجحاف به تولیدکننده داخلی است.

حدادیان با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی داخل به پشتوانه دستور رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، رشد چشمگیری داشت، ادامه داد: تولیدکنندگان لوازم خانگی داخل پیشرفت‌ به‌سزایی داشته‌اند نه اینکه فقط به مونتاژکار تبدیل شوند، بلکه به تولیدکنندگان واقعی تبدیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان یک تولیدکننده شخصا مخالف آزادسازی واردات هستم، اضافه کرد: اگر مسئولان از شرکت‌های بزرگ داخلی بازدید و آنها را با شرکت‌های خارجی مقایسه کنند، به راحتی میزان کمیت و کیفیت تولیدات داخلی را مشاهده خواهند کرد و به این نتیجه می‌رسند که بازار لوازم خانگی ایران بی‌نیاز از واردات است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه