چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403, Wednesday 1 May 2024, مصادف با 22 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25106
منتشر شده در یکشنبه, 10 دی 1402 09:58
تعداد دیدگاه: 0

جهان امروز، دنیای رقابت، ظهور فناوری های برتر و گسترش صنعت و تجارت است اما هرگونه توسعه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی بدون رویکرد راهبردی نسبت به حفظ و صیانت محیط زیست ، حیات انسانهای سراسر جهان را با خطر جدی مواجه نموده و عدم توازن پایدار منابع و محیط را بهمراه خواهد داشت، لذا جوامع به منظور رفع بحران...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، رابطه میان فعالیتهای صنعتی و میزان آلایندگی ناشی آن از اهمیت فراوانی برخوردار است، متاسفانه این روزها صنایع تنها بر توسعه و درآمد اقتصادی متمرکز شده اند و بدون توجه به رعایت مسائل زیست محیطی با ایجاد آلایندگی نفسهای مردم را به شماره انداخته اند، در این میان اما صنایعی نیز در کشور هستند که هم از آزمون توسعه، تولید و رشد اقتصادی سربلند بیرون آمده اند و هم به عنوان صنایع سبز دوستدار محیط زیست شناخته می شوند که در سایه تولید و اتکا به دانش و توان داخلی، همواره کمترین آسیب را به محیط زیست می رسانند، صنعت لوازم خانگی یکی از این صنایع پاک است.

اگر چه صنعت لوازم خانگی کشور جزء صنایع آلاینده نیست و جز صنایع دوستدار محیط زیست شناخته می شود اما در صورتی که اصول حاکم بر محیط زیست در آن رعایت نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نماید.

انتخاب ، صنعت شایسته صنعت سبز
رشد جمعیت و توسعه صنعتی در استان اصفهان باعث افزایش مصرف انواع انرژی شده که فرایندهای تولید تا مصرف انرژی به ویژه از منابع فسیلی منجربه ایجاد اثرات منفی بر محیط زیست از طریق ایجاد انواع آلاینده و گازهای گلخانه ای شده است. بسیاری از صنایعی که در اطراف کلانشهر اصفهان هستند به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی و مازوت شرایط کیفی هوای اصفهان را به شدت کاهش داده اند تا جایی که اصفهان به عنوان آلوده ترین کلانشهر کشور شناخته می شود.

در شرایطی که بسیاری از صنعت تنها متمرکز بر درامدزایی و توسعه اقتصادی هستند و توجهی به الزامات زیست محیطی و رعایت استاندارها ندارند گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان به عنوان بزرگترین واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور توانسته است با رعایت استانداردهای زیست محیطی خود را به عنوان واحدی سبز و دوستدار محیط زیست معرفی نماید، در همین راستا گروه صنعتی انتخاب الکترونیک به عنوان اولین تولیدکننده لوازم خانگی، برای اولین بار جایزه صنعت شایسته صنعت سبز را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرد.

گام های بلند در جهت کاهش آلایندگی
معضل تامین برق در کشور و به ویژه در استان اصفهان یکی از مسائلی است که فشار زیادی بر محیط زیست استان وارد نموده است و شبکه تامین سراسری برق را مجبور به تولید برق از تمام روش های موجود از جمله مازوت سوزی توسط نیروگاه های استان کرده است. از اینرو این گروه برای کاهش فشار به شبکه برق سراسری و کاهش تقاضای برق اقدام به تعویض تمام لامپ های روشنایی پر مصرف و جایگزینی آن با نمونه های کم مصرف کرده است.

این گروه برای کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی اقدام به تولید محصولاتی با گردی انرژی A+ و A++ می نماید که مصرف برق کمتر و راندمان بیشتری دارد.

همچنین این مجموعه در جهت تلاش برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از استفاده پرسنل از خودروی شخصی اقدام به راه اندازی سرویس های حمل و نقل عمومی (استفاده از ناوگان حمل و نقل به روز و فاقد آلایندگی) تا محل کارخانه نموده است. این اقدام علاوه بر اینکه باعث کاهش آلودگی های هوا به دلیل کاهش تردد خودروهای شخصی در مسیر کارخانه تا محل زندگی پرسنل نیز خواهد شد، از ازدحام وسایل نقلیه در سطح شهر و شهرک صنعتی جلوگیری می نماید و مانع بروز حوادث رانندگی خواهد شد.

به منظور کاهش اثرات گلخانه ای گازهای موجود در کمپرسورهای یخچال ها، این شرکت که تاپیش از این از گازهای R134 در کمپرسورهای یخچال های خود استفاده می کرد آن را با گاز R600 جایگزین نموده است. گاز R134 دارای اثرات گلخانه‌ای است در حالیکه گاز R600 هیچ گونه اثرات گلخانه‌ای ندارد. گاز R600 میزان فشار تبخیر کمتری نسبت به گاز R134 دارد. کنترل پاکیزگی در فرآیند تولید نوع گاز R134 بسیار سخت است در حالیکه گاز R600 چنین مشکلی را ندارد و در آب حل می‌شود. برای فوم های بدنه یخچال و فریزر از مواد دوستار محیط زیست استفاده می شود.

باوجود اینکه در محل استقرار این گروه صنعتی در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان تصفیه خانه عمومی وجود داشته است، اما گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان به صورت اختصاصی اقدام به ایجاد و راه اندازی تصفیه خانه نیز نموده است در این تصفیه خانه اقداماتی از جمله موارد زیر انجام شده است: پاکسازی و رفع آلودگی لجن در محوطه تصفیه خانه، ایجاد مخزن تامین کننده آب کلر زنی، احداث فضای سبز در تصفیه خانه ، آنالیز لجن و پسماندهای تصفیه خانه جهت انتخاب محل دفع، بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب های تصفیه شده در آبیاری فضای سبز و سایر مصارف گروه صنعتی انتخاب مسئولیت طبخ و توزیع غذای پرسنل خود و شرکت های زیر مجموعه را عهده دار می باشد که به صورت روزانه 18000 پرس غذا آماده و توزیع می نماید. که به منظور حمایت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی نسبت به نصب چربیگیر در آشپزخانه مرکزی خود اقدام نموده است. همچنین این گروه اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت های معتمد محیط زیست به منظور بازیافت و مدیریت روغن های سوخته خوراکی نموده است. ثبت سامانه محیط زیست چربی چربی گیر جهت مدیریت روغن سوخته خوراکی و لجن چربی گیر جهت امحا از اقدامات دیگر این گروه صنعتی است./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه