دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25006
منتشر شده در چهارشنبه, 22 آذر 1402 13:10
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان :

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیران مجموعه‌های آلاینده به تعهداتشان اهتمام کافی ندارند، گفت: به توسعه پالایشگاه اصفهان اعتراض داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی صالحی در خصوص آلودگی هوای اصفهان و توسعه پالایشگاه اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان، موضوع جلسه‌های شورا با مباحث آب، فرونشست و آلودگی هوای اصفهان عجین شد؛ چنانکه مدیریت‌شهری سال گذشته و امسال هم موضوع‌های مختلفی را در این خصوص پیگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع آلودگی هوا در جلسه‌های مختلف شورا در دستورکار قرار گرفت، تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا یکی از مسائلی است که با قوت در شورا دنبال می‌شود؛ چنانکه در 1402 به توصیه شورا دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود به دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و محیط‌زیست تبدیل شد تا بتوانیم موضوع‌های مربوط به حوزه محیط‌زیست را هم به‌صورت جدی‌تر دنبال کنیم.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شورا مسائل مربوط به حل آلودگی هوا را به چند بخش تقسیم کردیم، خاطرنشان کرد: وظایف مرتبط با شهرداری و مجموعه مدیریت‌شهری یکی از این وظایف است؛ اما وظایف دیگری وجود دارد که در حوزه اختیارات مدیریت‌شهری نیست و به سایر بخش‌ها مربوط می‌شود. بخشی از موضوع آلودگی هوای اصفهان در ارتباط با مأموریت دستگاه‌های دیگر است و اصفهان با مسائل دیگری هم دست‌به‌گریبان است و آن، مجموعه‌های آلاینده‌ای است که از محدوده شهر اصفهان خارج هستند؛ اما اثرات ناگوار آن‌ها بر اصفهان غیرقابل‌انکار است.

وی اضافه کرد: در این راستا تلاش کردیم موضوع‌های مرتبط با مدیریت‌شهری، نظیر نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی را که در دستورالعمل‌های قانون هوای پاک برای مدیریت شهری تعیین ‌شده است، دنبال کنیم.

صالحی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر در بخش وظایف سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها و همچنین صنایع خارج از محدوده شهر وارد شد و با پیگیری‌های مختلف در قالب مطالبه‌گری جلسه‌های مشترکی با متولیان این دستگاه‌ها برگزار کرد و این موضوع در صحن علنی شورا و جلسه‌های کمیسیون تلفیق دنبال شد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با حضور در صحن علنی شورا مباحثی را مطرح و بیان کرد: روز گذشته هم جلسه‌ای در کمیسیون تلفیق برگزار کردیم که تعدادی از اعضای شورای تأمین شهرستان و نمایندگان نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان در آن حضور داشتند و در ادامه موضوع‌های مختلفی مطرح شد.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر ضرورت برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضایی با مجموعه‌های آلاینده‌ای که خارج از محدوده شهر اصفهان فعال هستند، تصریح کرد: در ابتدا اینکه، ما شاهد هستیم برخی از صنایع در شمال و غرب استان و شهر اصفهان چه با مجوز و چه بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ دوم اینکه، مدیران این صنایع نسبت به تعهداتشان در مورد وضع موجود آلایندگی صنعتشان اهتمام کافی ندارند؛ چنانکه باید هزینه مسئولیت‌های اجتماعی و عوارض آلایندگی را پرداخت کنند تا حداقل بتوانند بخشی از خسارت‌های وارده به مردم اصفهان را جبران کنند.

صالحی گفت: در همین راستا شاهد چند برنامه توسعه‌ای در مجموعه پالایشگاه اصفهان هستیم که این موضوع روز گذشته مورد اعتراض مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت. توسعه پالایشگاه در حالی است که همچنان در ضریب کیفی این مجموعه ابهام‌های جدی وجود دارد که چشمگیر است. این موضوع بر وضعیت آلایندگی شهر اصفهان و شهرهای مجاور آن و بر ارزیابی‌هایی که سازمان‌های مختلف ازجمله سازمان حفاظت از محیط‌زیست انجام داده، صحه گذاشته است.

وی اضافه کرد: اگر پالایشگاه بخواهد مجموعه جدیدی برخلاف قوانین بالادستی بدون تناسب با شرایط زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای لازم احداث کند، قطعا بار مضاعفی برای شهر اصفهان خواهد داشت؛ به‌علاوه اینکه این مجموعه تعهدهای خود را بر اساس قانون، چه در حوزه پرداخت عوارض آلایندگی و چه در حوزه انجام تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی در خصوص کلان‌شهر اصفهان و شهرهای اطراف به نحو احسن انجام نداده است.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برخی از مدیران درصدد توسعه سایر مجموعه‌های صنعتی اطراف اصفهان هستند، توسعه‌ای که در صنایع پتروشیمی انجام می‌شود و بخش کمتری از آن ‌هم در داخل اصفهان در حال اجراست که باید با استانداردهای زیست‌محیطی هم‌تراز باشد یا اینکه توسعه به مجموعه خارج از استان تعلق بگیرد.

صالحی گفت: مجموعه فولادمبارکه در غرب اصفهان مستقر است و هم‌اکنون توسعه بخش‌هایی از آن، چه در داخل استان و چه در استان مجاور در حال وقوع است که این رخداد روی استان اصفهان از لحاظ شرایط زیست‌محیطی و آب‌وهوا تأثیرهای ناگواری خواهد داشت و برای مدیریت‌شهری نگران‌کننده است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی توسعه صنایع، چه در فلات مرکزی کشور و چه در بخش‌های دیگری از صنایع که در محدوده کلان‌شهر اصفهان وجود دارد، صحیح نیست، اذعان داشت: وجود صنایع آلاینده خرد بدون رعایت فاصله شعاع 50کیلومتری اصفهان نگران‌کننده است و چنانکه قرار است با مجوزهای اخیر شهرک صنعتی شهرضا در شعاع کمتر از 50 کیلومتر اصفهان ایجاد شود، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: درنهایت همه صنایع باید به تعهداتشان پایبند باشند و در شرایط موجود برای کمک به رفع موارد آلایندگی با ارتقای کیفیت و با پرداخت هزینه‌های مربوط به آلایندگی و مسئولیت‌های اجتماعی که در حوزه زیرساختی شهرها تعریف شده است، هزینه بدهند.

به گفته صالحی، اصفهان تاب‌وتوان وجود این دسته از صنایع آلاینده و غیردانش‌بنیان را ندارد و همه دستگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه احداث، بازسازی و بهسازی نیروگاه‌های اصفهان یا انتقال آن‌ها به خارج از شهر موضوع مطرح‌شده دیگری است، بیان کرد: به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری‌ها کارشناسی‌شده نیست و پرسش‌هایی در این خصوص پیش می‌آید که احداث مجدد نیروگاه‌های موجودچقدر زمان و هزینه لازم دارد؟! چقدر ممکن است این اتفاق رخ دهد؟! چقدر مدیران مرتبط در این زمینه عزم خود را جزم کرده‌اند؟! بازسازی یک مجموعه چقدر می‌تواند مؤثر و متناسب با شرایط محیط‌زیست بوده و خروجی قابل‌قبولی داشته باشد؟!

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید مجموعه نظارتی و قضایی و مدیران استانی با حساسیت بیشتری نسبت به این اقدامات ورود کنند و مسئولان ملی از جمله وزارت نیرو و وزارت نفت با دقت‌نظر بیشتری موضوع‌ها را در حوزه خودشان رصد کرده و با مردم اصفهان مهربان‌تر رفتار کنند تا علاوه بر اینکه بتوانیم وضعیت موجود را بهبود ببخشیم، مانع ایجاد شرایط بدتر از این شویم.

صالحی با بیان اینکه آمارهایی که در جلسه‌های کارشناسی برای ما اعلام می‌شود، نشان می‌دهد گاهی در مسیر خلاف حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: نه‌تنها برخی از مجموعه‌های مؤثر در وضعیت کنونی هوای اصفهان، عزمی برای ارتقا و بهبود عملکردشان ندارند یا اینکه عزمی دارند، اما حرکتشان بدون حمایت مدیران ملی است و با سرعت کم پیش می‌رود؛ بلکه آن‌ها در مسیری حرکت می‌کنند که شاید در آینده بار بیشتری به مشکلات محیط‌زیستی، به‌خصوص آلایندگی هوای اصفهان اضافه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مجموعه‌هایی با راندمان پایین و آلودگی‌های بسیار زیاد در شهر اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه باید با مجموعه‌های کوچک غیرمجاز و آلاینده مانند کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های صنعتی آلاینده برخورد کرده و آن‌ها را به شعاع بالای 50 کیلومتر از اصفهان هدایت کرد، مجموعه‌هایی هم که راندمان پایین و آلایندگی بسیار زیاد دارند باید تعطیل شوند. در جنوب‌غرب استان در مجموعه ذوب‌آهن واحدهایی با راندمان پایین مانند کک‌سازی وجود دارد که باید جابه‌جایی، انتقال یا تعطیلی آن در دستورکار قرار گیرد.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هرچند در روزهای آلودگی هوا توجهات به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها معطوف می‌شود؛ اما کارخانه‌های سیمان هم هستند که اغلب در تولیدشان از مازوت استفاده می‌کنند و باید درباره آن‌ها نیز چاره‌ای بیندیشیم.

صالحی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه‌های مختلف موضوع‌ها را مطالبه می‌کند؛ هرچند بخش عمده‌ای از این موضوع‌ها از اختیارات حوزه شهری خارج است یا مجموعه‌ها در محدوده خارج از شهر اصفهان هستند؛ اما باید تدابیر جدی‌تری برای آن پیش‌بینی شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه