شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24912
منتشر شده در دوشنبه, 06 آذر 1402 16:40
تعداد دیدگاه: 0
امام جمعه اصفهان:

امام جمعه اصفهان زبان هنر را برای بیان معارف اهل بیت و حرکت اربعین حسینی زبانی گویا و رسا دانست و گفت: مسائلی را درباره سیدالشهدا(ع) و ائمه اطهار(ع) باید بیان کرد که مردم به سادگی آن را دریابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله طباطبایی نژاد در جلسه هم اندیشی مشترک بین دانشگاه و حوزه که در مورد مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد با اشاره به اهمیت بهره برداری از زبان هنر برای بیان بهترحرکت اربعین حسینی اظهار داشت: برخی از مردم حتی مسائل ساده را نیز نمی دانند، لذا باید از امور ساده شروع کنیم و برخی از امور سنگین بوده و نمی توان آن را برای مردم بیان کرد.
وی افزود: به عنوان مثال اگر زیارت جامعه کبیره که امام هادی(ع) فرمودند را امام حسین(ع) در زمان خود بیان می کردند مردم آن را از حضرت نمی پذیرفتند و به مرور حضرات معصومین، این مسائل را برای مردم بازگو کردند، بنابراین این خود هنر است که بتوان به زبان و با فهم مردم مسائل را بیان کرد.
امام جمعه اصفهان زبان هنر را برای بیان معارف اهل بیت و حرکت اربعین حسینی زبانی گویا و رسا دانست و گفت: مسائلی را درباره سیدالشهدا(ع) وائمه اطهار(ع) باید بیان کرد که مردم به سادگی آن را دریابند و به زبان های مختلف آن را برای مردم دنیا بیان نمود، بنابراین آن انشاء و کاری که می خواهیم انجام دهیم هنرمی خواهد که از کجا شروع کرده و چگونه و برای چه افرادی گفته شود.
وی اضافه کرد: از امام صادق(ع) روایت است که فرموده اند: " مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ(ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ "هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارت آن حضرت را در دل او می اندازد.
نماینده ولی فقیه در اصفهان در کنار اقدامات فرهنگی و معنوی در مراسم اربعین، رسیدگی و پیگیری مسائل بهداشتی و درمانی زائران را نیز حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: باید کارهای بهداشتی در خصوص پیاده اربعین را با جدیت پیگیری کرد و این مسئله مهم تر از برخی امور دیگر است.
وی خاطر نشان کرد: باید پیش از آغاز مراسم اربعین برای خادمان، موکب داران و زائرانی که از ایران برای این مراسم اقدام می کنند آموزش قرار داد و آنها را آماده نمود.
در این جلسه حجت الاسلام مهدی گرجی نیز با اشاره به این که حرکت اربعین حسینی زمینه ارتباط بین ملت ها را فراهم کرده است اظهار داشت: به تعبیر رهبر انقلاب این مراسم بارقه ای از امید، نشاط، شور، عشق و معرفت به آستان مقدس سید وسالار شهیدان را ایجاد کرده و زمینه ارتباط ملت ها و مذاهب مختلف و ایجاد یک حرکت در راستای تمدن سازی نوین اسلامی است.
وی افزود: ما می خواهیم با استفاده از ظرفیت حوزه ها و دانشگاه ها محتوای معنوی زیارت امام حسین(ع) که همان مبارزه با ظلم و ظلم ستیزی است را دنبال کنیم.
وی با بیان این که حرکت ها و راهپیمایی های اخیر کشورهای اروپایی نظیر انگلیس در حمایت از مردم مظلوم غزه برگرفته از نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی است گفت: در خصوص مراسم اربعین نیز انتظار داریم شخصیت های علمی از کشورهای و دستگاه های مختلف دور یکدیگر جمع شده و در عین حال عراق نیز احساس نکند که قصد داریم میزبانی اربعین را از این کشور بگیریم و آن را مدیریت کنیم.
در ادامه این جلسه هم چنین جعفرعسگری به بیان نکاتی درخصوص بهره گیری از ظرفیت حوزه ها و دانشگاه ها ، نخبگان و فرهیختگان در راستای برگزاری هر چه بهتر مراسم پیاده روی اربعین پرداخت و اظهار داشت: اربعین دستاوردها و ابعاد مختلفی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و هنری دارد که لازم است به این حوزه ها توجه شود.
وی افزود: اربعین بسترساز تمدن بزرگ اسلامی است و تنها شامل ایران اسلامی نمی شود و تمام جوامع اسلامی و حتی بلاد دیگر را شامل شده و لازم است که به آن از منظر علمی و پژوهشی فکر شود.
رئیس ستاد باسازی عتبات عالیات استان اصفهان با تاکید بر همکاری مراکز فرهنگی ،حوزوی و علمی برای کار عمیق بر روی پدیده اربعین حسینی تصریح کرد: ما نیاز به محتوا و بسته فرهنگی و کارهای علمی و پژوهشی داریم و در مسئله تمدن سازی، دانشگاه ها و حوزه ها می توانند با استفاده از فرهیختگان و اندیشمندان جهان اسلام، بسترسازی کرده و همه را در این امر مشارکت دهند.
وی برگزاری همایش علمی را ضرورت توجه تخصصی به موضوع اربعین عنوان کرد و ادامه داد: باید یک محدوده زمانی برای این کار مشخص کنیم و اصفهان نیز ظرفیت برگزاری همایش های بین المللی را دارد تا توجه دیگر آزادی خواهان و مسلمانان را به موضوع اربعین از نظر علمی و پژوهشی جلب نماییم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه