چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4833
منتشر شده در دوشنبه, 22 بهمن 1397 21:44
تعداد دیدگاه: 0
دیدار وزیر راه وشهر سازی؛

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به این که بعضا دریافت هایی از سوی دولت از مردم صورت می گیرد که هزینه ها را بی رویه بالا می برد، این دریافت ها را شبهه ناک خواند.

 

به گزارش پایگاه خبری همراز نیوز به نقل ازشمیم ولایت؛ آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در دیدار وزیر راه و شهرسازی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با اشاره به این که چهل سال از عمر پربرکت انقلاب می گذرد و هنوز برخی به فکر دسته بندی و جناح بندی های بی اثر سیاسی هستند، از مسئولان خواست تا برای خدا کارکنند تا نتیجه آن برای مردم لذت بخش و شیرین شود.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که این روزها باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است، هزینه هایی است که از کارفرما دریافت می شود، ولی بابت آن خدماتی ارایه نمی شود که این موضوع نوعی درآمد شبهه ناک برای دولت است.

آیت الله طباطبائی نژاد در بیان مصادیق این موضوع خاطرنشان کرد: دولت می خواهد کارگران را بیمه کند که اتفاقا اتفاق خوب وشایسته ای است، ولی سهم دولت در هزینه بیمه کارگران ساختمانی را باید از بودجه جاری بپردازد، نه این که این بار را بر گردن کسی بیندازد که می خواهد خانه احداث کند. در حالی که در حال حاضر این پول را در قالب حق بیمه از کارفرما دریافت می کند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: پیش از این بر اساس هر متر مربع یک تومان دریافت می شد، ولی به مرور زمان این مبلغ به متری 12 هزار تومان رسید و اکنون نیز این مبلغ به صورت درصدی از مالک دریافت می گردد که هزینه قابل توجهی می شود.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: این پول در حالی گرفته می شود، که شهرداری هم جداگانه عوارض و مالیات دریافت می کند که البته آن مبالغ صرف خدمات شهر و شهروندان می شود، ولی پولی که دولت می گیرد، در قبال آن خدمات پرداخت نمی کند وهمین موضوع آن پول را شبهه ناک می کند.

آیت الله طباطبائی نژاد همچنین افزود: موضوع دیگری که در زمینه ساخت و ساز مشکل ایجاد کرده، این است که هر کسی بخواهد سرپناهی برای خود تهیه کند، باید مبلغی از آن را برای آموزش و پرورش پرداخت کند، چرا؟ مگر آموزش و پرورش ندار است که باید بودجه آن از افرادی تامین شود که شاید حتی فرزند محصل هم ندارند؟ اگر آموزش و پرورش ندار است، باید دولت سعی کند آن را کوچک سازی کند تا هزینه ها پایین بیاید، نه این که بار اداره این وزارتخانه به بخش دیگری تحمیل شود و اینچنین ساخت و ساز را به رکود ببرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، آموزش و پرورش باید رایگان باشد، اما متاسفانه هم در مدارس از والدین پول می گیرند، هم دولت دست به درآمدزایی های اینچنینی می زند که از نظر شرعی اشکال دارد و چون این قانون مربوط به قبل از انقلاب بوده، در شورای نگهبان هم مطرح نشده که انطباق آن با دین مبین اسلام بررسی شود.

آیت الله طباطبائی نژاد همچنین به ساختار سازمان نظام مهندسی اشکال های عمده ای وارد دانست و خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: هرچه سریعتر فکری به حال این سازمان کنید، چرا که اکنون خبرهای خوبی از سازمان نظام مهندسی به گوش نمی رسد.

امام جمعه اصفهان بر لزوم شفاف سازی روابط مالی بین مهندسان و سازمان نظام مهندسی و از سویی پیمانکاران تاکید کرد و افزود: این شفافیت می تواند هزینه های پیش بینی نشده ساخت و ساز را کاهش دهد و در نتیجه هزینه تمام شده مسکن پایین تر از این می آید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان همچنین از اتفاقات خوبی که در جاده های اصفهان افتاده است، تشکر کرد و از وزیر راه خواست تا نسبت به اصلاح جاده هایی که به جاده های مرگ در استان معروف شده اند، اهتمام جدی داشته باشد و مسیر تردد مردم را هموار سازد.

نباید مسایل استان در هم قفل شود

وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار، ضمن بیان نقطه نظرات خود، گفت: تمام تلاش و همت ما این است که هزینه ساخت و ساز در کشور کاهش یابد و دوباره ساخت و ساز رونق بگیرد.

محمد اسلامی با تاکید بر این که نباید مسایل استان اصفهان در هم قفل شود، خاطرنشان ساخت: باید تصمیماتی که می گیریم در جهت رفاه بیشتر مردم و تسهیل امور آن ها باشد، پس باید به گونه ای تصمیم بگیریم که مردم در قوانین و پیگیری آن تکلیف خودشان را بدانند و نقطه گنگ و مبهمی در قانون به جا نگذاریم.

وی افزود: از برنامه های بنده در حوزه راه و شهرسازی این است که قوانین را برای مردم روان سازی کنیم و ساخت و ساز را از بن بست خارج کنیم.

بنا بر این گزارش، محمد اسلامی که اصالتا اصفهانی می باشد، بعد از استعفای عباس آخوندی و با رای اعتماد مجلس، به سمت وزارت راه و شهرسازی منصوب شد که یکی از برنامه های ارایه شده وی به مجلس شورای اسلامی توسعه راه ها، اصلاح نقاط حادثه خیز، خروج ساخت وساز از بن بست و کاهش هزینه های ساخت مسکن عنوان شده بود.

نوشتن دیدگاه