جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21553
منتشر شده در پنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 19:01
تعداد دیدگاه: 0
چی بپوشیم برای سفر رئیس جمهور؟

نماینده مردم اصفهان معتقد است که رئیس‌جمهور زودتر از این‌ها باید به اصفهان سفر می کرد و این تعلل نتیجه کم کاری مدیران ارشد استانی است، اما استاداری اصفهان هم در بیانیه ای می گوید سفر مقامات ارشد نظام به اصفهان سلیقه ای نیست و باید مقدماتی برای آن تعریف و تعیین گردد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، انتقادها به تعلل در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان از چند ماه قبل آغازشده بود، سخنانی جسته‌وگریخته که از این‌سو و آن‌سو شنیده می‌شد، اما جنبه رسمی نداشت.

برخی می‌گفتند وضعیت این روزهای اصفهان نتیجه نگاه مدیران ارشد کشور به این خطه از ایران اسلامی است که آن را برخوردار می‌پندارند، بدون آن‌که از وضعیت زندگی بیش از 800 هزار حاشیه‌نشین شهرهای این استان خبر داشته باشند و برخی نیز این تعلل و تأخیر را نیز استمرار نگاه اصفهان ستیزانه برخی افراد در بدنه دولت‌ها در تمامی ادوار می‌دانستند تا این‌که حدود یکماه قبل خبر رسمی سفر رئیس جمهور به اصفهان پس از ماه مبارک رمضان، رسانه‌ای شد.

با رسانه‌ای شدن این خبر، انتقادها نیز به‌نوعی علنی‌تر شد تا جایی که عباس مقتدایی، نماینده مرد اصفهان در مجلس در این زمینه گفت: مردم اصفهان برای حضور رئیس‌جمهور در اصفهان مشتاق هستند، ولی انتظار این بود که زودتر به این اشتیاق پاسخ داده شود. وی همچنین افزود: بخشی از این پاسخگو نبودن را باید درون استان جست‌وجو کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیر ارشد استان چندین ماه قبل علی‌رغم تمایل رئیس‌جمهور برای سفر به اصفهان، آمادگی خود را اعلام نکرد و متأسفانه این روند به نفع اصفهان تمام نشد.

وی ابراز امیدواری کرد: رئیس جمهور با حضور خود، برخی کم کاری های گذشته را جبران کند.

از سوی دیگر، مهدی طغیانی نیز به روند دعوت مدیران ارشد استان از رئیس‌جمهور و مشخص نبودن برنامه‌های سفر انتقاد کرد و اما محمدتقی نقد علی، نماینده مردم خمینی‌شهر در این زمینه گفت: اصل دعوت از رئیس‌جمهور برای سفر به اصفهان در دیدار نوروزی نمایندگان مردم این استان با آیت‌الله رئیسی اتفاق افتاد.

نقد علی اظهار کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور از زمان تصدی تاکنون به اکثر استان‌های کشور سفرکرده است، ازاین‌رو در دیدار نوروزی به نمایندگان قول قطعی داد که در اولین فرصت به اصفهان سفر کند.

اما با علنی شدن این انتقادها، روابط عمومی استانداری نیز در پاسخی به یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، بیانیه‌ای صادر کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:

«نظر به نشر سخنان کذب منتسب به یکی از نخبگان سیاسی استان در روزهای اخیر، مبنی بر اهتمام صرف مشارالیه به‌منظور اتخاذ تمهیدات لازم برای سفر رئیس محترم جمهور به استان اصفهان و عدم آمادگی مدیر ارشد در استان، ضرورت ایجاب می‌نماید با عنایت به تکرار این دست محتواها در فضای رسانه‌ای که خیل کثیر نخبگان استان بر سویه انتخاباتی این موضوع آگاهی و اشراف دارند، به عرض مردم شریف و فهیم استان می‌رساند، نماینده عالی دولت در استان در همه حال جایگاه خود را به‌عنوان میزبان خدمتگزاران صدیق نظام، قدر دانسته و اعلام می‌نماید، سفر مقامات ارشد نظام به استان تابع سلیقه و یا اعلام آمادگی صرف یک کارگزار منطقه‌ای نبوده و نیست.

به‌منظور سفر رئیس‌جمهور محترم و هیئت همراه، نیاز مبرم به برگزاری جلسات مختلف ازجمله هم‌اندیشی‌های مستمر با کارگزاران مختلف نظام در سایر قوا و مسئولان ارشد نهادها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، دوایر و ... از بدیهیات ایجابی و ضروری است تا ضمن احصا فرصت‌ها، قوت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها، تقاضاهای همگانی و مطالبات جمعی موارد تحصیل شده و آمارهای احصا گردیده، در قامت درخواستی مبتنی بر ضابطه و در چارچوب درخواست‌ها و دستاوردهای راهبردی سفر تهیه، تنظیم، تدقیق، تدوین، حق‌خواهی و پیگیری شود و البته همگان مستحضرند که این رویکرد نیز مراحل تشکیلاتی، تعاملات مدیریتی و رایزنی‌های ساختاری مختص به خود را طلب می‌نماید که بحمدالله در حال حاضر این روند از وضعیتی سعید، مطلوب و تأثیرگذاری برخوردار گردیده و زمینه حضور تأثیرگذار آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در حال پیگیری و تحقق است.

شایان‌ذکر است، در خصوص کم‌کاری‌ها و بی‌دقتی‌ها که توسط برادر گرامی جناب دکتر مقتدایی، طرح و عنوان گردیده، باید متذکر شد که موضوع تبیین شده در مدیریت کلان استانی برای تصمیم سازی راهبردی، قائم به فرد نبوده و این موضوع منوط به تعامل و رایزنی جمعی همه ذی‌نفعان و خدمتگزاران در راستای صواب همگانی و توسعه پایا و پویای استان هست و شایسته است برادر گرامی به‌جای خرده‌گیری و پویش در هزارتوی ناامیدی و دلیل‌تراشی واهی، اندکی کارنامه جاری و عملیاتی خویش را در قبال مسئولیت‌های اجتماعی مورد مداقه و کنکاش قرار دهند.»

اما در این میان آنچه در نقدها و پاسخ‌ها کمتر به چشم می‌خورد، این‌که برنامه مدیران استان و بخش نمایندگان مجلس برای این سفر و مصوبات قابل‌اجرا در بخش‌های آب و کشاورزی، بهداشت و درمان و صنعت، معدن و تجارت، محیط‌زیست، اشتغال و ... چه بوده و قرار است چه مواردی در این سفر مصوب شود که قابلیت اجرایی داشته و بتواند اصفهان را از این وضعیت که میراث مدیریت‌های ادوار پیشین بوده است، نجات دهد؟

بی‌شک اظهارات دلسوزان می‌تواند برای بسیاری از مجریان این استان راهگشا باشد، اما بیان آن به‌گونه‌ای که زمینه دلسردی عمومی را فراهم آورد و یا باعث واکنش مردم به‌طور خودجوش و هیجان‌زده شود، می‌تواند همچون گذشته اصفهان را از مدار مطالبه گری منطقی خارج و در روند رشد و توسعه این خطه از ایران اسلامی خلل وارد سازد./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه