شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20500
منتشر شده در یکشنبه, 21 شهریور 1400 16:40
تعداد دیدگاه: 0
الکاظمی و ۷ وزیر کابینه عراق در تهران؛

روابط ایران و عراق اگر چه بازیگران متعددی دارد، اما واقعیت این است که هیچ دو کشوری در منطقه تا این حد مشترکات و منافع همگرا با یکدیگر ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز،  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز (یک شنبه) در راس هیاتی شامل ۷ وزیر کابینه در دعوتی رسمی به تهران سفر کرد.

این اولین سفر نخست وزیر عراق به ایران بعد از تصدی ریاست جمهوری آیت الله سید "ابراهیم رئیسی" در ایران است.

پیش از این، در جولای سال گذشته الکاظمی سفر دیگری به ایران داشت.

الکاظمی امروز در فرودگاه بغداد پیش از سوار شدن به هواپیما برای سفر به تهران از این عبارت ها در ترسیم چشم انداز سفر خود استفاده کرد: این سفر با هدف تقویت روابط دوجانبه و گشودن افق های همکاری در عرصه های مختلف با تمرکز بر عمق روابط دو کشور دوست انجام می شود.

وی این را هم گفت که «عراق در نقش محوری خود در منطقه از طریق تقویت شراکت راهبردی بر اساس مبانی حمایت از ثبات، همکاری و دوستی برای ریشه دار کردن پایه های صلح و شکوفایی موفق عمل کرده است.»

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق روی یک کلید واژه جدی در روابط دو کشور تمرکز دارد؛ «تقویت تلاش ها برای توسعه پایدار به گونه ای که منافع دو ملت ایران و عراق را برآورده کند».

این هدف با توجه به مشترکات فراوان و بی نظیر دو ملت، پیوندهای ریشه دار فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی دور از دسترس نیست.

نخست وزیر عراق تلاش می کند سیاستی متوازن را در عرصه منطقه ای و بین المللی به نمایش گذارد. میانجیگری سه دور از گفت وگوهای ایران و عربستان در بغداد خود گویای این مساعی در جهت مصالحه ای منطقه ای به عنوان پیش نیاز توسعه، سرمایه گذاری و تامین منافع همسایگان با تقریب دیدگاه ها است.

برخی کارشناسان می گویند که سفر الکاظمی به تهران ضمن نشان دادن اهمیت ایران برای همسایه غربی خود، دستاوردهای قابل ملاحظه ای نیز برای بغداد در پی خواهد داشت و وابستگی عراق به ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی فرهنگی امنیتی و... بر اهمیت روابط این دو کشور افزوده است.

"عامر الفایز" عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش تر از سه پرونده در سفر مصطفی الکاظمی به تهران در گفت و گو با برخی رسانه های عراقی خبر داد.

الفایز در اشاره به سه پرونده می گوید:

۱- موضوع آب های مشترک عراق و ایران. ۲- میانجی گری و نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض. ۳- گفت و گو با رئیس جمهوری اسلامی ایران و سایر مسئولان تهران درباره چالش های منطقه ای و کاهش تنش ها

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق می افزاید که موضوعات اقتصادی و سیاسی دیگری نیز در دستور کار نخست وزیر عراق خواهد بود.

برخی کارشناسان و ناظران تحولات در روابط ایران و عراق می گویند که در حوزه اقتصادی، گفت و گو درباره ادامه صادرات انرژی از ایران به عراق، وصول مطالبات ناشی از صدور انرژی ایران، پیگیری مصوبات و توافقات قبلی میان دو کشور، امضای توافقات جدید در حوزه همکاری‌های اقتصادی با هدف افزایش حجم مبادلات از ۱۳ به ۲۰ میلیارد دلار، تسهیل واردات و صادرات دو کشور به یکدیگر، توسعه سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و نیز پیگیری تلاش‌ها با هدف رونق بازارچه های مرزی و جلوگیری از قاچاق کالا از مرزهای مشترک، از مهمترین محورهای اقتصادی در دیدار کاظمی با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دو موضوع امنیتی به عنوان پیش نیاز اعتماد متقابل و توسعه روابط، احتمالا در دیدارهای مسئولان ایرانی و مقام های عراقی حاضر در تهران بررسی و پیگیری خواهد شد.

اول؛ تحقق هدف حمایت منطقه ای از عراق با تقویت عوامل امنیت درونزا از جمله تمرکز بر قابلیت های منطقه ای که لازمه آن خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق به عنوان مقدمه‌ای برای برقراری آرامش و امنیت در این کشور است.

دوم؛ پیگیری آخرین تحولات در پرونده ترور سرداران شهید محور مقاومت که در خاک عراق صورت گرفته است.

ایرنا

نوشتن دیدگاه