شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25450
منتشر شده در شنبه, 19 اسفند 1402 11:50
تعداد دیدگاه: 0
متخصص گوش و حلق و بینی:

متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص «ترشحات پشت حلق» به بحث و گفتگو پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی، در پاسخ به این سوال که ترشحات پشت حلق چه تعریفی دارد؟، گفت: بینی و سینوس‌ها در طول شبانه روز، حدود یک الی یک و نیم لیتر مخاط و ترشحات ایجاد می‌کنند که به طور طبیعی از پشت حلق وارد حفره بینی می‌شوند و مکرر همراه با هر بلع، این ترشحات قورت داده می‌شود. وی افزود: وجود ترشحات پشت حلق، یک یافته طبیعی بدن انسان است و نبودن آن بیماری محسوب می‌شود.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که وظیفه ترشحات پشت حلق چیست؟، گفت: وظیفه این ترشحات این است که مخاط بینی و حلق را مرطوب نگه دارند تا هوایی که تنفس می‌کنیم: گرم، مرطوب و تصفیه شود (در اثر تماس هوا با این ترشحات، گرد و غبار و آلودگی‌ها از هوای تنفسی گرفته میشود، بنابراین وجود این ترشحات لازم است).
وی ادامه داد: اغلب افراد متوجه این ترشحات نمی‌شوند و به طور غیر ارادی آنها را قورت می‌دهند، این ترشحات داخل معده می‌شوند و اسید معده بر روی آنها اثر می‌گذارد و باعث استریل شدن آنها میشود، آب این ترشحات جذب بدن می‌شود و این چرخه بطور مداوم در بدن در حال جریان است.
دکتر برقعی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی باعث می‌شود، افراد متوجه ترشحات پشت حلق خود شوند؟، گفت: اگر حجم یا غلظت این ترشحات تغییر کند، فرد متوجه آنها شده و باعث شکایت فرد میشود. وی افزود: دلایل افزایش غلظت این ترشحات متفاوت است و در اغلب موارد به دنبال التهاب ها و تحریکات بینی و سینوس ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع، مخاط و سینوس به دنبال مواجهه با مواد آلرژن تحریک می‌شوند و حجم ترشحات افزایش می‌یابد. گاهی رینو سینوزیت‌های ویروسی یا عفونی نیز، از دیگر دلایل افزایش حجم یا غلظت این ترشحات هستند.
این متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مواجهه با این ترشحات کار صحیحی است؟، گفت: مصرف آنتی بیوتیک‌ به هیچ وجه کار صحیحی نیست، چون اغلب این ترشحات عفونی نیستند و علت آلرژیک دارند و تنها درصد کمی از آنها عفونیند و تشخیص و تجویز آنتی بیوتیک تنها با تشخیص پزشک انجام میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین کار این است که فرد عادت کند این ترشحات را قورت بدهد، تا اسید معده آن را خنثی و استریل کند. وی توصیه کرد: هرگز مبادرت به خارج کردن این ترشحات نکنید، زیرا باعث فشار آوردن به گلو می‌شود، که کار صحیحی نیست.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رنگ این ترشحات، با نیاز به مصرف آنتی بیوتیک همراه است؟، گفت: معمولآ این ترشحات، با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهند، که به معنی چرکی بودن این ترشحات نیست. وی افزود: اگر ترشحات عفونی باشد ، باید آنها را قورت داد، تجویز آنتی بیوتیک نیز، تنها با تشخیص و تجویز پزشک امکان پذیر است.
وی در پاسخ به این سوال که معمولاً بعد از بهبودی از بیماریهای ویروسی، ترشحات پشت حلق ادامه می‌یابد، آیا وجود این ترشحات به مداخله دارویی نیاز است؟، گفت: معمولا بهترین کار توصیه به شستشوی بینی با سرم فیزیولوژیک است که باعث رقیق شدن ترشحات و خروج راحت‌تر آنها می‌شود. در صورت ادامه طولانی مدت این ترشحات، پزشک ممکن است، اسپرهای ضد آلرژی نیز تجویز کند.
متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: در بسیاری از موارد ترشحات نرمال است، اما گلوی فرد ملتهب است، در این صورت ممکن است رفلاکس معده باعث التهاب گلو شده باشد. دسته سوم از افراد، کسانی هستند که نسبت به واکنش‌هایی که در بدنشان اتفاق می‌افتد بسیار حساسند، و آنها را ( ترشحات پشت حلق) بیشتر از بقیه احساس میکنند.
دکتر برقعی در پاسخ به این سوال که خلط پشت حلق و خلط ریه را چگونه افتراق دهیم؟، گفت: ترشحات ریه همراه با سرفه خارج می‌شوند، اما ترشحات پشت حلق بدون سرفه خارج میشوند./انتهای پیام

شبکه سلامت سیما

نوشتن دیدگاه