دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22927
منتشر شده در چهارشنبه, 23 آذر 1401 14:31
تعداد دیدگاه: 0

دکتر آرزو حقیقیان رودسری استادیار دانشکده علوم تغذیه و دکترای تخصصی علوم تغذیه بروز عفونت ادراری در زنان را بسیار شایع عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه با اشاره به شیوع عفونت ادراری در زنان به بیان توصیه‌های تغذیه‌ای موثر در کاهش بروز این نوع بیماری پرداخت.

به گفته وی از مهمترين علایم اين بيماري می توان به درد يا سوزش به هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار، درد در قسمت زير شکم اشاره کرد.

وی باکتری‌ها را عامل ایجاد عفونت مجاري ادراري برشمرد که مي‌توانند هر بخشي از دستگاه ادراري را آلوده سازند.

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی ایجاد کننده محیط اسیدی برای از بین بردن باکتری­های مولد عفونت ادراری بسیار کمک کننده است.

وی در ادامه ضمن بیان توصیه‌هایی در این خصوص به اهمیت مصرف مايعات فراوان مانند چاي و آب در طول روز در هنگام عفونت ادراری اشاره کرد .

دکتر حقیقیان تاکید کرد: این بیماران باید روزانه شش تا هشت ليوان آب بنوشند و از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين و آبميوه‌هاي شيرين شده پرهيز کنند.

این دکترای علوم تغذیه عصاره زغال اخته را حاوي ترکیبی به نام پروآنتوسيانيدين عنوان کرد که باعث مهار پيوستن باکتري‌ها به بافت مثانه می‌شود و نوشيدن آب قره‌ قاط نیز به طور منظم به کاهش خطر عفونت مجاري ادراري کمک مي‌کند، هرچند راه حل اصلی درمان عفونت نیست.

وی همچنین کاهش مصرف آلرژن‌هاي غذایی (مواد حساسیت‌زا) را در این بیماران ضروری دانست به ویژه در افرادی که سابقه حساسیت به لبنيات، گندم (گلوتن)، ذرت، نگهدارنده‌ها و افزودني‌هاي غذايي را دارند.

افزایش مصرف مواد غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان مثل ميوه‌ها و سبزي‌ها و افزایش مصرف منابع فیبر غذايي مثل لوبيا، جو، سبزي‌های ریشه‌ای (سيب زميني) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به این بیماران بود.

وی تاکید کرد: این بیماران باید از مصرف زياد مواد غذايي تصفيه شده مانند نان سفيد، ماکارونی، پاستا و به‌ويژه قند و شکر اجتناب کنند . همچنین مصرف انواع گوشت قرمز را کاهش داده و سعی کنند انواع گوشت سفید مانند گوشت مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی را جایگزین کنند.

دکتر آرزو حقیقیان با اشاره به ضرورت مصرف متعادل روغن‌هاي پخت و پز سالم مانند روغن زيتون این بیماران را به کاهش دریافت اسيدهاي چرب ترانس توصیه کرد که معمولاً در مواد غذايي فرآوری‌شده و آماده مثل کلوچه‌ها، کراکرها، سيب‌زميني سرخ کرده، مواد غذايي فرآوري شده و مارگارين وجود دارد.

به گفته این استادیار دانشکده تغذیه بیماران مذکور باید از مصرف قهوه و ساير محرک‌ها مانند الکل و تنباکو پرهيز کنند.

داشتن حداقل ۳۰ دقيقه فعاليت بدني مناسب پنج روز در هفته، مصرف روزانه مکمل ويتامين Cيا منابع غذايي آن، مصرف منابع غذایی اسيد چرب امگا۳ مثل روغن ماهي و دانه کتان به منظور کاهش التهاب از دیگر توصیه های وی به این افراد است.

دکتر حقیقیان در ادامه توصیه‌های خود گفت: مصرف گريپ­فروت یا آب آن به دليل خاصيت ضدباکتري، ضدقارچ و فعاليت ضدويروسي در این افراد مفید است. همچنین نوشیدن چاي سبز به علت خاصيت آنتي­اکسيداني، ضد سرطان و اثرات ايمني توصيه مي­شود.

وی با اشاره به این که کاهش دريافت چربي در رژيم غذايي باعث تحریک سيستم ايمني مي­شود گفت: به همين دليل در زمان عفونت حاد، دريافت کم چربي پيشنهاد مي­شود.

دکتر آرزو حقیقیان در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: به طور کلي مصرف مواد غذايي غني از آنتي­اکسيدان­ها، ويتامين‌ها و فيبر غذایی به علت توانايي که در پيشگيري از عفونت مجاري ادراري دارند، در زناني که مستعد ابتلا به عفونت هستند، توصيه مي­شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه