شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24898
منتشر شده در یکشنبه, 05 آذر 1402 10:55
تعداد دیدگاه: 0
معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت:

دکتر مرتضی مجاهدی با اشاره به فعالیت های مدعیان درمانگری و تجویز دارو توسط برخی عطاری ها این اقدامات را غیرقانونی خواند و بر ضرورت ساماندهی این حوزه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر مرتضی مجاهدی، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل درباره تعداد متخصصان طب سنتی ایرانی در کشور گفت: از سال 1386 تا کنون حدود 800 نفر متخصص طب ایرانی وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده‌اند. از این تعداد حدود 500 نفر فارغ التحصیل شده‌اند و در سلامتکده‌ها و مطب‌های خصوصی طب ایرانی مشغول خدمات دهی هستند. با توجه به استقبال خوب مردم از طب ایرانی حداقل به چند هزار پزشک متخصص در این حوزه نیاز داریم تا مردم بتوانند راحت‌تر به این افراد دسترسی پیدا کنند و فرد متخصص را از غیرمتخصص تشخیص دهند.

وی افزود: با توجه به تعداد کم فارغ التحصیلان این طب، تمرکز حضور متخصصان در کلانشهرهاست و شهرستان‌های ما محروم از خدمات طب ایرانی هستند. همین امر سبب می‌شود مردم به ناچار برای دریافت خدمات به سمت مدعیان دروغین این حوزه کشیده شوند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه برخی افراد سودجو با وعده درمان قطعی برخی بیماری‌های مزمن پکیج‌های دارویی با قیمت‌های بالایی به مردم می‌فروشند؛ اظهار داشت: گاهی در فضای مجازی تبلیغاتی با مضمون درمان صددرصد برخی از بیماری‌ها می‌بینیم که اصلاً درمان پذیر نیستند و تنها می‌توان با مصرف دارو آن را کنترل کرد. اگر در تبلیغی از واژه‌هایی همچون تضمینی، درمان قطعی، تأثیر صد درصدی، بدون عوارض، نتیجه فوری و...استفاده شده بود، بدانید که جز کذب و دروغ چیز دیگری نیست. این واژه‌ها عوام‌فریبانه است. درواقع هیچ پزشک و داروسازی به خودش اجازه نمی‌دهد از این واژه‌ها برای تبلیغ محصولاتش استفاده کند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: اصولاً جریان‌های شیادی بر روی بیماری‌هایی دست می‌گذارند که در علم رایج درمان پذیر نیست. مثلاً درمان قطعی فشارخون، ‌ام اس، تقویت قوای جنسی، ناباروری و... این افراد می‌دانند مردم برای درمان بیماری‌شان به هر ریسمانی چنگ می‌زنند و همین امر زمینه سودجویی را فراهم ساخته است.

وی تصریح کرد: افراد باید توجه کنند که به همان میزانی که این بیماری‌ها در طب رایج درمان نمی‌شوند یا درمان سختی دارند، در طب ایرانی هم درمان سختی دارند و نمی‌توان با یک جوشانده بیماری را درمان کرد.

دکتر مجاهدی در خصوص تبلیغ برخی پودرها و کرم های گیاهی گفت: در مرحله اول باید دید مرجع تبلیغ کیست؟ اگر مرجع تبلیغ کننده پزشک یا داروساز است می‌توان به او اعتماد کرد، اما اگر مرجع فرد دیگری جز این گروه باشد، مردم بدانند که اکثر این تبلیغات شیادی و عوام‌فریبی است.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تجویز داروی گیاهی در برخی از عطاری‌ها گفت: در حوزه پزشکی یک درمانگر و تجویزکننده داریم به نام پزشک که در قدیم به آن طبیب گفته می‌شد. این افراد براساس علم و درسی که خوانده‌اند در این حوزه ورود کرده‌اند و با بررسی شرایط مردم برایشان دارو تجویز می‌کنند. حال مردم این دارو را باید از داروساز یا فروشنده دارو تهیه کنند، یعنی بدون نسخه پزشک که داروخانه‌ها مجاز به فروش دارو نیستند و تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند.

دکتر مجاهدی افزود: متأسفانه با قطع حضور اطبای طب ایرانی در کشور در زمان پهلوی، اطبای سنتی ایرانی که دانش و علم داشتند، با گذشت زمان فوت کردند اما عطاری‌ها برجای ماندند. به همین دلیل به مرور زمان عطاری‌ها گیاهان دارویی را خودسر، بدون علم و در نظر گرفتن شرایط بیمار در اختیار مردمی قرار دادند که برای درمان از گیاهان دارویی استفاده می‌کردند. این امر سبب شد علاوه بر مشکلاتی که گاه برای برخی پیش می‌آمد، اعتماد مردم نسبت به طب سنتی کاسته شود و آنان به مرور درمان‌های گیاهی را بی‌اثر بدانند.

وی ادامه داد: تجویز داروهای گیاهی برای درمان بیماری به هر شکلی از لحاظ قانونی و شرعی ممنوع است؛ چرا که تجویز نادرست می‌تواند سبب آسیب‌های جدی بر سلامت مردم و تشدید بیماری‌شان شود. همچنین اثرات مخربی که این مدعیان بر جای می‌گذارند به پای طب سنتی ایرانی نوشته شود و اعتماد عموم مردم نسبت به متخصصان و درمانگران واقعی این طب کاهش یابد.

به گفته این متخصص طب ایرانی، وضعیت عطاری ها نیاز به ساماندهی جدی دارد؛ می‌توان با همکاری وزارت بهداشت، وزارت صمت، عطاری‌ها و متخصصان طب ایرانی، برای فعالیت عطاران در چهارچوب‌های مشخصی نظام‌سازی کرد و برای آموزش عطاری‌ها در زمینه خطرات و عوارض داروهای گیاهی اقدامات مؤثری را صورت داد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه