يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24124
منتشر شده در دوشنبه, 22 خرداد 1402 10:34
تعداد دیدگاه: 0
هنرمند معرق روی چوب و مس:

اصفهان را بی دلیل مهد صنایع دستی دنیا نمی نامند ، هنری که هنرمندان اصفهانی می آفرینند شهرت جهانی به خود گرفته و هر روز نیز شکل و فرم جدیدتری به خود می گیرد. از کاسه بشقاب مینا تا قاب عکس خاتم، گلدان و قندان فیروزه تا نگارگری روی تخم شترمرغ، همه و همه زائیده فکر خلاق و دست توانمند هنرمندانی است که...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حالا هنرمندان جوان اصفهانی به سرپرستی بانویی هنرمند اقدام به ایجاد شاخه جدیدی از هنر معرق روی چوب و مس کرده اند که بعد از حدود 5 سال، جای خود را در بازار صنایع دستی ایران باز کرده و به عنوان هنری شناخته شده به کار می رود.
در زیر گفت و گو با نجمه اسدالهی، هنرمند و مبدع این رشته از صنایع دستی را از نظر می گذرانیم:
-کمی در خصوص سوابق هنری خودتان توضیح دهید:
حدود بیست سال است که در زمینه ی معرق ساقه گندم فعالیت می کنم و به تازگی با همکارانم موفق شدیم این معرق ظریف و زیبا را به صورت کاربردی روی ظروف چوبی و مسی نقش بندی کنیم.
-این کار برای اولین بار است؟
بله، تولید این ظروف مزین به معرق ساقه گندم برای نخستین بار ایجاد شده و نمونه ی تولیدی کاربردی به این شکل قبلا نداشتیم.
-و مبدع این رشته خود شما هستید؟
دقیقا، من با توجه به این که سالیان متمادی با ساقه گندم معرق کار می کردم، احساس کردم می توانم این هنر را با مس و چوب تلفیق کنم و این کار را کردم و خدا را شکر خیلی خوب جواب داد.
-وضعیت بازار این رشته از صنایع دستی چطور است؟
با توجه به خواست هنردوستان برای تلفیق و خلاقیت در تولید صنایع دستی، این محصولات می توانند جلوه دیگری از هنر مردم اصفهان باشد و در سبد خرید خانواده هایی که به صنایع دستی علاقه مند هستن قرار بگیرد، البته تاکنون این اتفاق افتاده و به نظر می رسد آینده خوبی نیز داشته باشد
-یعنی این محصولات اکنون به طور عمده تولید می شود؟
امکان تولید عمده این محصولات فراهم شده و با توجه به تعداد نیروهای متخصص در این زمینه ، ادارات ، نهاد ها و کار خانه ها می توانند نسل جدیدی از هنر نصف جهان را به کارکنان خود هدیه بدهند، ولی در کل هنر صنایع دستی تابع رخدادهای کارخانه ای نیست که بگوییم تولید انبوه در این زمینه شکل گرفته یا خیر، بلکه تابع ذوق و هنر پدید آورنده اثر است.
-کمی در خصوص مراحل کار برای تولید معرق ساقه گندم روی چوب یا مس توضیح می دهید؟
ابتدا ساقه های سالم و خوشرنگ بدون لکه و در اصطلاح کشاورزان بدون زنگ زدگی از مزارع گندم انتخاب می شوند، سپس با جداسازی پوسته و خوشه، ساقه ها برای برش و صاف شدن آماده می شوند.
پس از آن با چسباندن ساقه ها بر روی سطحی مثل کاغذ یا مقوا متناسب با کاربرد معرق ، ورقه های ساقه گندم آماده و پس از آن نوبت به چسباندن این معرق بر روی ظروف می‌رسد.
باید توجه داشت که زیر سازی چوب یا مس برای چسباندن معرق بسیار مهم است تا در نهایت آثاری تمیز و با کیفیت ارایه شود .
در آخر لایه ای از رزین برای محافظت از ساقه ها و همچنین چوب و مس روی ظرف پاشیده می‌شود و بعد از خشک شدن قابل استفاده هستند .

نجمه اسدالهی 


-این رشته ثبت رسمی هم شده و اکنون دارای شناسنامه است؟
هنوز مراحل آن تکمیل نشده، ولی در حال ثبت رسمی آن در سازمان میراث فرهنگی هم هستیم
-پیدایش این ایده که روی مس یا چوب اثری خلق کنید از کجا نشئات گرفت؟
این روزها صنایع دستی و هنری کاربرد خود را بسیار محدود کرده و هنرمندان کمتر به تولید وسایل کاربردی و مورد نیاز زندگی روزمره مردم می پردازند، از این رو تلاش کردم تا بتوانم از این طریق به تولید هنری وسایلی دست بزنم که مورد نیاز زندگی مردم است، از طرفی جنبه هنری هم دارد و می تواند در آمدزا نیز باشد.
-قیمت تمام شده این محصولات با دیگر صنایع هنری چه تفاوتی دارد؟
خب این اصل که نمی توان بر روی آثار هنری قیمت گذاشت، یک اصل کلی است، ولی بستگی دارد که این اثر بر روی چه پایه ای (مس یا چوب) با چه اندازه ای و چه طرحی تولید شود و تمام این موارد در قیمت تمام شده این محصولات هنری اثر دارد.
-سخن آخر:
سخن آخر من با علاقمندان به عرصه هنر و هنرمندان این عرصه است و آن هم این که همواره تلاش کنید تا خلاقیت و نوآوری چاشنی فعالیت هایتان شود، در اینصورت است که می توانید در بین جمعیت زیاد هنرمندان حرفی برای گفتن داشته باشید. هیچ وقت به فردای هنر نگاه نکنید و افق دیدتان به دوردست های هنر باشد تا بتوانید همواره هنری ماندگارتر از پیش تولیدکنید./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه