دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22382
منتشر شده در سه شنبه, 19 مهر 1401 17:36
تعداد دیدگاه: 0
اجرای چندین پروژه عمرانی و فرهنگی؛

شهردار منطقه 14 اصفهان گفت: حصه نیاز به کارهای زیرساختی و مبنایی دارد که حوزه معاونت شهرسازی متولی برطرف کردن این مشکلات شده ‌است، مشکلات وقفی، کالبدی و بافت ناکارآمد از جمله مشکلات حصه‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدمهدی کریمی شهردار منطقه ۱۴ اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه منطقه ۱۴ در شمال شهر اصفهان واقع شده و تحت عنوان حاشیه‌نشینی تعریف می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات منطقه ۱۴ مربوط به حاشیه‌نشینی است و مساحت منطقه بالغ بر هزار و ۹۴۰ هکتار است و بیش از ۵۲ درصد از منطقه ۱۴ در حریم شهر واقع شده ‌است.

وی با بیان اینکه جمعیت منطقه ۱۴ به صورت غیررسمی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر است، افزود: اگر به آمار رسمی سرشماری مراجعه کنید، جمعیت این منطقه کمتر از مقدار ذکر شده آورده شده اما واقعیت بیشتر از آن است.

کریمی با بیان اینکه متوسط تراکم جمعیت در این منطقه ۱۷۵ نفر در هکتار است که به نسبتاً رقم بالایی است، گفت: پر تراکم‌ترین خیابان شهر، خیابان «عمان سامانی» است که شاید با تراکم ۲۰۸ نفر بر هکتاری خود حتی پر تراکم‌ترین خیابان کشور باشد.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با بیان اینکه منطقه ۱۴ مجموعه‌ای از ترین‌های مثبت و منفی است، گفت: بیشترین مقدار بافت فرسوده با ۳۱۲ هکتار و کمترین مقدار فضای سبز و تفرجگاه و جوان‌ترین میانگین سنی و بیشترین میزان مساجد و هیئات مذهبی فعال در این محله واقع شده است.

بیشترین میزان نیروی کار در منطقه ۱۴ قرار دارد

وی با اشاره به سکونت قهرمان‌های ورزشی و هنری در این منطقه بیان کرد: بیشترین میزان نیروی کار در منطقه ۱۴ قرار دارد، در هیمن راستا تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل کار بسته شد تا شعبه‌ای از اداره کار در این منطقه مستقر شود تا افراد به شعبه‌ای که در منطقه واقع شده، مراجعه کنند.

کریمی با بیان اینکه بخش فرودگاهی شهر اصفهان هم در همین منطقه واقع شده‌ است، اضافه کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در این منطقه وجود دارد و این منطقه میزبان مردمی قدرشناس و مهربان است.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات شهری نتیجه راه‌حل‌های دیروز ما است، عنوان کرد: حصه نیاز به کارهای زیرساختی و مبنایی دارد که حوزه معاونت شهرسازی متولی برطرف کردن این مشکلات شده ‌است، مشکلات وقفی، کالبدی و بافت ناکارآمد از جمله مشکلات حصه‌ است.

وی با اشاره به اینکه محور تشریفاتی برای این منطقه تعریف شده‌ که از فرودگاه شروع و تا میدان لاله ادامه می‌یابد، گفت: در حوزه محله‌محوری، منطقه ۱۴ یکی از مناطق پیشگام است که در این عرصه زودتر از سایر مناطق ورود پیدا کرده ‌است، امسال هم دو محله «دارک» و «ارزنان» انتخاب شدند که به صورت ویژه به آن ورود پیدا می‌کنیم.

گره‌های ترافیکی در ورودی شمالی شهر اصفهان حل می‌شود

کریمی با اشاره به اینکه پروژه تقاطع غیر همسطح آیت‌اله غفاری با مبلغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان در حال انجام است که گره‌های ترافیکی را در ورودی شمالی شهر اصفهان حل خواهد کرد، افزود: این طرح از بهمن ‌ماه سال گذشته شروع شده‌ و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه تقاطع ورزشکار در ورود شهر اصفهان و دولت‌آباد با مبلغی بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در حال انجام است.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با بیان اینکه احداث سالن رزمی ورزشگاه امام خمینی(ره) با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان در حال انجام است، بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از پروژه تکمیل شده که در دی ماه خاتمه می‌یابد، این پروژه منجر به بهبود سرانه ورزشی منطقه خواهد شد همچنین در ورزش‌های رزمی استعدادهای کم‌نظیری در این منطقه وجود دارد که در نظر داریم آن‌ها را شکوفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از عمده پیگیری‌های اصحاب رسانه مربوط به جاده عاشق اصفهانی یا به عبارتی جاده مرگ بود که در ماه به صورت میانگین یک نفر در آن کشته می‌شود، عنوان کرد: این جاده مشکل چندین ساله شهر است، این مسأله سال‌ها بین ادارات متولی و شهرداری پاسکاری می‌شد و مردم منطقه ۱۴ در این پاسکاری‌ها متضرر می‌شدند.

حل معضل ۴۰ ساله جاده مرگ

کریمی با تأکید بر اینکه حل معضل چهل ساله جاده عاشق شرقی محوری‌ترین کار شهرداری منطقه ۱۴ بود، تصریح کرد: با حمایت ویژه استاندار و معاونت عمرانی ایشان امور اداری و قانونی انجام شد و کاری که یکی دو سال طول می‌کشید در دو ماه انجام شد و این محور در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری قرار گرفت.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیارد تومان برای تملک و آزادسازی اراضی و ۴۰ میلیارد تومان برای احداث جاده تأمین شد، افزود: تاکنون ۳.۵ کیلومتر این جاده اجرا شده و تا قبل از اتمام سال جاری جاده عاشق شرقی و جِلوان را آسفالت شده و نورپردازی شده و استاندارد تحویل خواهیم داد.

وی بیان کرد: در صحرای سودان نزدیک به ۴.۵ هکتار با مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان تملک صورت گرفته ‌است و از همین امسال و سال آینده می‌توانیم وارد پروژه احداث فضای سبز شویم تا یک «باغ غدیر» کوچک در آن احداث کنیم و برای تأمین آب آن به تازگی منبع هزار مترمکعبی آب با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به بهره برداری رساندیم و در فضای آبیاری خط انتقال آب پساب شمال شرقی اصفهان هم انجام شده و در مرحله تکمیل تجهیزات است.

کریمی با بیان اینکه بودجه منطقه ۱۴، ۲۵۰ میلیارد تومان است که ۱۱۰ میلیارد تومان آن عمرانی است، تأکید کرد: در حال حاضر سه برابر بودجه عمرانی، پروژه عمرانی در دست اجرا است، این نشان از اهمیت ویژه مناطق کم‌برخوردار در مدیریت شهری است، این بودجه از طریق جذب منابع از شهرداری مرکزی، حوزه استانداری و معاون عمرانی تأمین شده است.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با تأکید بر اینکه حدود ۷ کلان پروژه با اعتباری نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان امسال افتتاح خواهد شد، گفت: در حوزه ترافیکی در سال اخیر با توجه به وضعیت حاشیه‌ای شهر، ۱۸ دوربین نظارت تصویری در مدار قرار گرفت، اهمیت و بزرگی این کار را زمانی متوجه می‌شوید که بدانید در کل مناطق در سال گذشته کلا ً ۲۲ دوربین نصب شده ‌بود.

منطقه ۱۴ بیشترین میزان بافت ‌ناکارآمد و فرسوده را دارد

وی با بیان اینکه تنها در یک ماه‌ گذشته ۱۵۰ جریب زمین را با اعتباری بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان برای دپوی خط ۲ مترو اختصاص دادیم، گفت: منطقه ۱۴ بیشترین میزان بافت ‌ناکارآمد و فرسوده را دارد، در خصوص بافت ناکارآمد این دیدگاه وجود دارد که این زمین‌ها ساختمان‌های با قدمت بالا از سال‌های گذشته هستند اما اکنون شاهد تولید بافت ناکارآمد هستیم.

کریمی با بیان اینکه محور توسعه منطقه ۱۴ به دلیل وجود حرم زینبیه توریسم مذهبی است، اضافه کرد: اصفهان می‌تواند به عنوان پنجمین قطب زیارتی و مذهبی در کشور فعال شود، البته در سال‌های اخیر بیشتر به بعد آثار باستانی و تاریخی اصفهان توجه شده‌ است.

شهردار منطقه ۱۴ اصفهان با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری همراه انجام پروژه‌های زیرساختی و کلان به پروژه‌های محله‌محور نیز پرداخته ‌شده ‌است، ادامه داد: قرار شد از سال ۱۴۰۲ هر منطقه ۲ محله را با شاخصه‌های محرومیت انتخاب کند و به صورت ویژه روی آن متمرکز شود و به لحاظ ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و خدمات شهر، فضای آن محله را زیست‌پذیر بکند در این منطقه برای انجام این کار منتظر رسیدن سال ۱۴۰۲ نشدیم.

حصه شمالی از نظر شاخصه‌های محرومیت، محروم‌ترین محله شهر است

وی با بیان اینکه حصه شمالی از نظر شاخصه‌های محرومیت، محروم‌ترین محله شهر است، بیان کرد: رسیدگی به این محله را در اولویت کار خود قرار دادیم و از سال گذشته با موافقت شهردار اصفهان اقدامات محرومیت‌زدایی را آغاز کردیم و در گام نخست کلیات موضوعات این محلات مبتنی بر نظر سنجی و تحقیقات گذشته با محوریت حصه و جِلوان مورد ارزیابی قرار گرفت و براساس سه مؤلفه هویت، امنیت و فرهنگ برای این دو محله برنامه‌ریزی شد.

کریمی با اشاره به اینکه حصه از نظر محرومیت در سطح کشور شهره است، ادامه داد: پروژه‌های زیباسازی و هویت آفرینی برای این محله تعریف شد که در این راستا تاکنون نزدیک به ۲۲ هزار متر پلاسترزنی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر دیوار نگاری با محوریت نقوش اسلامی- ایرانی در حصه اجرا شده است.

شهردار منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اصلاح زیر پل‌ها، فضاهای عمومی و نور پردازی در معابر محله حصه را از دیگر اقدامات در حال اجرا برشمرد و گفت: منطقه ۱۴ و به ویژه محله حصه، اَرزِنان و جِلوان به تعبیر محلی برای ته‌نشین شدن نازیبایی‌های شهر تبدیل شدند زیرا کمتر از 5 درصد کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و کودکان کار مربوط به این محلات شهر است و ما وارث نازیبایی‌های شهر هستیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده با نیروی انتظامی برای ساخت کلانتری در محله حصه اقدام شده که با احداث آن بخش اعظمی از جرایم جمع خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی در فضایی به مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ متر بازیکده تخصصی کودک و نوجوان در محله حصه در حال ساخت است، بیان کرد: ساخت سقف این پروژه به اتمام رسیده و به مرحله ایجاد فضای سبز و تجهیزات رسیده است.

شهردار منطقه ۱۴ خاطرنشان کرد: برای مهاجرت معکوس از این مناطق برنامه تهیه ‌شده ‌‌است تا برای مهاجرت از مناطق حاشیه‌ای مشوق ایجاد کنیم، البته این نگاه، به آن معنا نیست که از توسعه این مناطق خودداری کنیم، باید تعادلی را در این خصوص شاهد باشیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه