جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 8682
منتشر شده در شنبه, 23 شهریور 1398 11:48
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که شهردار اصفهان معتقد است با بیش از 77 درصد پیشرفت، به زودی از فاز یک پروژه نمایشگاه های بین المللی اصفهان بهره برداری می شود، سایت رسمی نمایشگاه های اصفهان از پیشرفت تنها 65 درصدی این پروژه تا روزهای ابتدایی شهریور 98 آن هم پس از 4 سال خبر داد.


همراز/ رضا صالحی پژوه: 6 شهریور 94 بود که محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه بعد از سال ها بلاتکلیفی، کلنگ نمایشگاه های بین المللی اصفهان را به زمین زد، نمایشگاهی که در نگاه اول قرار بود فاز اول آن با هزار میلیارد ریال، به بهره برداری برسد، اما با تغییر مدیریت شهری در سال 96 سرعت پیشرفت پروژه نیز مانند دیگر پروژه های عمرانی شهر کند شد. آنقدر کند که وقتی در اولین نشست خبری شهردار اصفهان، یکی از خبرنگاران علت این کندی را پرسید، قدرت اله نوروزی در پاسخ به وی ضمن تائید کلی محتوای سئوال، بیان کرد: برخی در قبل برای پروژه های شهری افتتاحیه می گرفتند، بدون آنکه اصلا پروژه آماده بهره برداری باشد، ما این مسائل را کم کردیم و تمام توان شهر در حوزه پروژه های عمرانی را به زیر زمین بردیم تا هرچه سریعتر مترو به بهره برداری برسد.
مترویی که حدود یکسال پیش از آن ادعا به بهره برداری رسیده و تنها بخش هایی از ساخت 2 ایستگاه آن باقی مانده بود، در حالی متهم اصلی کندی پروژه های شهری اصفهان در سال 96 شد که همه فکر ها رفت به سمت و سوی راه اندازی خط دوم این پروژه بزرگ شهری که اتفاقا نیمی از هزینه های اجرایی آن را نیز دولت باید به عهده بگیرد.
اما در این میان، دیگر پروژه های شهری به ویژه پروژه های بزرگ به حیات نباتی خود ادامه دادند و هر از چندی خبری از پیشرفت نیمه جان پروژه ای به گوش می رسید تا این که در اردیبهشت سال جاری علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان اصفهان پیشرفت این پروژه را 55 درصد بیان کرد و گفت: این پروژه تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم طی سال های آینده نمایشگاه ها در آن محل افتتاح و برپا شود.
با این توضیح که 55 درصد از یک پروژه با این عظمت یعنی این که هنوز مرحله سفت کاری نمایشگاه ها نیز به پایان نرسیده و برای ورود به مرحله نازک کاری که اتفاقا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان معماری، مرحله روح دمیدن در یک پروژه است و این روح باید با نوع ماموریت نمایشگاه و منطقه جغرافیایی آن که به عنوان یکی از شهرهای کهن و با تمدن ایران تلقی می شود سنخیت داشته باشد، می بایست برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد تا میزان بودجه پیش بینی شده، نوع مصالح در نظر گرفته شده و محصول عمل و تطابق آن با فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی مشخص گردد.
این در حالی است که شهردار اصفهان به تازگی مدعی شده پیشرفت پروژه در ماه های اخیر چشمگیر بوده و به زودی باید شاهد افتتاح محل نمایشگاه و تحول در شهر اصفهان باشیم با این تاکید که تاکنون نزدیک به 140 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.
این ها در حالی اتفاق می افتد که مدیرعامل شرکت نماشگاه های استان اصفهان در 26 خرداد 98 در گفت و گو با سایت نمایشگاه مدعی شده که این پروژه 62 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بار دیگر در سوم شهریور همین سال بر اساس فیلم منتشر شده در همین سایت، مدیران این پروژه مدعی پیشرفت 65 درصدی پروژه شده اند، یعنی تنها 3 درصد بیشتر از آنچه حدود 70 روز قبل از آن بیان کرده بودند، با این توضیح که شهرداری اصفهان این روزها مدعی است کمبود بودجه آن ها را با مشکلاتی از جمله کندی سرعت پیشرفت پروژه ها مواجه کرده است.

پروژه نمایشگاه بین المللی


نمایشگاه استاندارد یا...؟!
از سویی کارشناسان عمران و شهرسازی معتقدند که ادعای راه اندازی نمایشگاه های استان اصفهان در آینده ای نزدیک به شرط آنکه این نزدیکی را حدود 6 ماه دیگر و پیش از نوروز 99 تلقی کنیم، با این میزان پیشرفت یا یک ادعای بدون پشتوانه کارشناسی است و یا یک ادعای خبری که کارکرد رسانه ای دارد.
مهدی صالحی، کارشناس عمران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: ساخت و ساز در هر سطحی که باشد تابع یکسری عوامل بیرونی از جمله وضعت آب و هوا است و با ورود به فصل سرد سال و این که از اواخر خرداد تا اوایل شهریور ماه، یعنی در بازه حدود 70 روزه تنها 2 درصد پیشرفت داشته است و این که با توجه به نوع و حجم باقیمانده کار، وضعیت بودجه شهر و آغاز فصل سرما این روند روز به روز کند تر هم می شود، باید گفت ادعای راه اندازی فاز اول نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان یک ادعا بیش نیست.
این کارشناس عمران ادامه داد: در صورت صحت ادعای شهردار اصفهان و پیشرفت 77 درصدی پروژه نمایشگاه های بین المللی اصفهان دو سئوال مطرح می شود که اولا چطور وقتی این پروژه با این عظمت در 70 روز تنها 3 درصد پیشرفت داشته است، ظرف مدت 2 هفته حدود 12 درصد پیشرفت می کند و از 65 درصد به 77 درصد می رسد؟!
دوم این که چطور می توان قبول کرد حجم باقیمانده از کار را که بیشتر به امور نازک کاری و ظرافت در بخش پروژه دلالت دارد و باید با دقت و هزینه بیشتری پیش برود، در آینده ای نزدیک که نوروزی مدعی آن شده به پایان رساند؟
در پایان باید گفت: اصفهان پروژه های نیمه کاره افتتاح شده در طول یکی دو دهه اخیر به خود کم ندیده است، اما پروژه ای مانند نمایشگاه های بین المللی که می تواند تابلوی تمام نمای تجارت، فرهنگ، اقتصاد و هنر اصفهان باشد، باید با دقت و بردباری بیشتری گشایش یابد تا به دور از خودنمایی های اداری و جناحی، شاهد راه اندازی مرکزی در شان اصفهان در ان دیار تمدن ساز باشیم.

 

 

نوشتن دیدگاه