جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1976
منتشر شده در پنج شنبه, 04 تیر 1394 00:56
تعداد دیدگاه: 0

همراز/سرهنگ جهانگیر کریمی * براساس تحقيقات صورت گرفته توسط محققان و كارشناسان پليس جرايمي چون نزاع و درگيري، پرخاشگري و تندخويي، آسيب رساندن به اموال دولتي و خصوصي، تصادفات و سرقت هاي جزيي و استعمال مواد مخدر و بعضاً مشروبات الكلي در فصل تابستان توسط نوجوانان سنين 14 تا 17 سال افزايش پيدا مي كند...


همراز/سرهنگ جهانگیر کریمی * براساس تحقيقات صورت گرفته توسط محققان و كارشناسان پليس جرايمي چون نزاع و درگيري، پرخاشگري و تندخويي، آسيب رساندن به اموال دولتي و خصوصي، تصادفات و سرقت هاي جزيي و استعمال مواد مخدر و بعضاً مشروبات الكلي در فصل تابستان توسط نوجوانان سنين 14 تا 17 سال افزايش پيدا مي كند كه لازم است خانواده ها توجه ويژه اي در اين زمينه به فرزندان خود داشته باشند.
به واسطه آزادي كه بچه ها از درس و مدرسه پيدا مي كنند و كاهش نظارت هاي والدين فرصت رفتار هاي توام با جرم در اختيار بچه ها قرار مي گيرد. چون نوجواني دوران خاصي است و استقلال طلبي،زودرنجي، حساس بودن، پرتوقع بودن و به دنبال هويت ويژه خود گشتن از جمله ويژگي هاي اين دوران است. بي توجهي والدين به اين دوران قطعاً موجب اتفاقاتي مي شود كه آغازگر بزهكاري و ارتكاب جرم بسياري از فرزنداني است كه تا ديروز حتي كوچكترين و كم ارزش ترين تخلفات را انجام نمي دادند.نكته حائز اهميت اين كه در دوران تعطيلات نوجوانان دوستان خود را راحت تر پيدا مي كنند در فضاهاي سبز، سينما ها، پارك ها، كافي شاپ ها و كافي نت ها با افرادي مواجه مي شوند كه سابقه ارتكاب جرم دارند و در واقع به دام هايي نزديك مي شوند كه براي آنها پهن شده و از آن بي خبرند.
يكي از اتفاقاتي كه معمولاً در فصل تابستان و توسط نوجوانان رخ مي دهد و نگراني جامعه را به همراه دارد افزايش قابل توجه بروز تصادفات وسايط نقليه به ويژه موتورسيكلت توسط نوجوانان 14 تا 17 سال است. اين عده بدون اجازه والدين خود سوئيچ خودرو و يا موتورسيكلت آنها را برداشته و چون مهارت كافي در رانندگي ندارند به خود و ديگران صدمات جدي وارد مي كنند كه در اين خصوص خانواده ها بايد بيشتر مراقب فرزندان خود باشند.
توصيه پليس به خانواده ها اين است كه والدين نظارت و كنترل فرزندان خود را با رعايت احترام متقابل جدي بگيرند و بپذيرند كه نظارت فرزندانشان در فصل تابستان كاهش پيدا كرده است .
لازم به ياد آوري است كه تحقير، تهديد، توهين و عدم برنامه ريزي مناسب براي اوقات فراغت نوجوانان چهار عنصر آسيب زا در ايام تابستان به شمار مي آيد كه مي تواند در بروز و ظهور جرم توسط اين قشر از جامعه موثر باشد. فرزنداني كه افت تحصيلي داشتند زمينه بيشتري براي ارتكاب جرم دارند به همين جهت والدين بايد از تحقير آنها جداً بپرهيزند و بيشتر مراقب آنان باشند.
پزشكان معتقدند فشار عصبي، افزايش دماي هوا و نوع تغذيه نيز در انجام اعمال و رفتارهاي مجرمانه موثر هستند.افزايش دماي هوا از جمله عواملي است كه باعث كاهش آستانه تحمل بچه ها شده و زمينه بروز و ظهور رفتارهاي مجرمانه را در آنها فراهم مي كند.
توصيه مي شود والدين در ايام تابستان حوصله بيشتري براي برخورد با فرزندان خود داشته باشند چون بيشتر بچه هايي كه اوقات فراغت خود را در محيط هاي بيرون از خانه سپري مي كنند در معرض خطر قرار دارند به همين جهت هرچقدر والدين اوقات خود را طوري تنظيم كنند كه مدت زمان بيشتري با بچه هاي خود باشند و نوجوانان فعاليت هاي علمي، تحصيلي، اجتماعي و ورزشي خود را با نظارت والدين انجام دهند بسيار بهتر خواهد بود تا اينكه بدون نظارت و كنترل در كوچه و خيابان و پارك ها اوقات فراغت خود را با دوستان ناباب بگذرانند.فراموش نكنيم كه شايد فردا هر يك از فرزندان ما طعمه اي براي جرمي باشند كه كوتاهي ما در ظهور و بروز آن دخيل بوده است!
*معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نوشتن دیدگاه