جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1927
منتشر شده در شنبه, 16 خرداد 1394 02:29
تعداد دیدگاه: 0

همراز/رضا صالحی پژوه: انتخاب شهردار پس از راه اندازی شوراهای شهرهموراه یکی از وظایف خطیر ، مهم وتاثیر گذار شوراها بوده و قانونگذار در یکی از معدود جاهایی که دست شوراهای شهر را باز گذاشته است، انتخاب شهرداران می باشد. انتخابی که می تواند آینده یک شهر را در مسیر نیل به اهداف استراتژیک قرار داده و یا...

همراز/رضا صالحی پژوه: انتخاب شهردار پس از راه اندازی شوراهای شهرهموراه یکی از وظایف خطیر ، مهم وتاثیر گذار شوراها بوده و قانونگذار در یکی از معدود جاهایی که دست شوراهای شهر را باز گذاشته است، انتخاب شهرداران می باشد.
انتخابی که می تواند آینده یک شهر را در مسیر نیل به اهداف استراتژیک قرار داده و یا آن را در حد و اندازه یک شهر بی اهمیت در مناسبات کشوری تنزیل مقام و درجه بخشد.
حالا شورای شهر اصفهان در دوره چهارم برای دومین بار با این بخش مهم تاریخی مواجه شده که پیش بینی می شود این انتخاب عاری از التهاب نباشد.
برای بررسی تحلیلی انتخاب شهردار اصفهان در روزهای آینده ، باید نگاه اجمالی به ترکیب شورای کلانشهر اصفهان داشت با این توضیح که در مناسبات انتخابی آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نحوه تنظیم ارتباطات تصمیم گیران و انتخاب کنندگان است.
در شورای شهر اصفهان که تا پیش از 21 نفره شدن معمولا از وضعیت یکسان تری برخوردار بود ، رسیدن اکثریت به یک گزینه کاری آسان بود، اما با تعدد سلایق و تفکرات،حالا این کار آسان به یکی از دشوار ترین اقدامات مبدل شده که باید آن را از چند منظر مورد بررسی قرار داد.

  • نگاه های رقابتی به مدیر آینده شهر

با توجه به اتفاقات اخیر شورای شهر و مشخصا استیضاح شهردار اصفهان ، این موضوع طبیعی است که طرفداران شهردار سابق اصفهان در شورا و همچنین بدنه شهرداری و حتی در بین مردمی که دل خوشی از این اقدام نداشتند، در مقام مقایسه به رغم شعارهای بیرونی،در داخل خواستار آن باشند که مدیری ضعیف تر از مدیر پیشین بر مسند امور بنشیند تا شاخص های مدیریتی مدیر سابق بیشتر رخ بنماید.
حال با توجه به انتخاب شهردار استیضاح شده اصفهان به عنوان شهردار قم ، این فضای رقابتی دو چندان شده و علاوه بر اقدامات پیشین وی در شهر و مقایسه آن با اقدامات مدیر جدید،اقدامات همسایه شمالی شهر اصفهان نیز مورد قضاوت و بررسی قرار می گیرد، پس در اولین گام باید مدیری برای سکان داری شهر انتخاب گردد که نه تنها به التهابات حاشیه ای این اتفاقات دامن نزند، که به نوعی باعث فرو نشستن زبانه های این آتش در بین مردم گردد، چرا که چنین نگرشی می تواند در آینده انتخابات شوراهانیز بسیار موثر باشد و مسیر انتخاب اعضای شورا را به دور از این تنش ها در مسیر عادی قرار دهد.
حال می توان گفت بهترین گزینه هایی که بتوانند در این مسند بر ایجاد وفاق و همدلی بین اعضای شورا، بدنه شهرداری و حتی مردم بر آیند، گزینه هایی هستند که با فعالیت های شهری و شهرداری آشنایی کامل داشته باشند.

  • مقدار باقیمانده از شورای چهارم

با این توضیح ، بر اساس تجربه که در دوره های قبلی اتفاق افتاده است، در آستانه انتخابات شوراهای شهر و چند ماه پیش از آن امور شهر و شهرداری ها ملتهب جریانات انتخاباتی بوده و فعالت چشمگیری در شهرها صورت نمی پذیرد و چنانچه دوره پیش رو را نیز از این قاعده مستثنی ندانیم، در می یابیم که از دوسال باقیمانده فرصت شورای چهارم، تنها یک سال وچند ماه بیشتر به عنوان فرصت طلایی باقی نمانده که اگر قرار باشد مدیری توسط شورای شهر برای اداره شهر انتخاب گردد که پیش از این در بدنه شهر فعالیت نداشته است،حداقل شش ماه برای شناخت ابزارهای مدیریتی سازمان و با توجه به عریض و طویل بودن قوانین شهرداری ها حداقل یکسال زمان برای اشراف دقیق و کامل بر قوانین مربوط به شهرداری نیاز دارد که این پروسه برای مدیران غیر مرتبط با شهرداری ، یک پروسه غیر ممکن و قطعا غیر مفید می باشد،لذا بر همین اساس انتخاب شهردار جدید از بدنه شهرداری و مشرف بر امور شهر یک اقدام سنجیده و عقلانی از سوی اعضای شورای شهر خواهد بود تا روال توسعه ای شهر همچنان بر مدار سرعت قرار گیرد.

  • ترکیبات شورا

اما آنچه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد، ترکیب سلایق و تمایلات اعضای شورای شهر بوده که هرچقدر هم بر بی طرفی سیاسی آنان تاکید شود، باز هم نمی توان رد پای این تمایلات در دیدگاه های آنان را نادیده گرفت.
با این حساب اگر این نکته را در نظر بگیریم که سه عضو اصلاح طلب شورای شهر(فتح اله معین ، علیرضا نصر اصفهانی ، احمد عاملی) که اتفاقا در استیضاح شهردار موضعی شفاف ، دقیق و استوار داشتند ،تنها در این فقره از اقدام شورا با اعضای موسوم به جبهه پایداری یا به نوعی 8 عضو فرایند مدار اتحاد استراتژیک برقرار کرده بودند، باید گفت اکنون سه عضو فعال و مجرب همرا با کوله باری از تجربه در زمینه فعالیت های تشکیلاتی به دنبال گزینه نزدیک به دیدگاه های خود می گردند با این توضیح که دیگر تعهدی بر اتحاد استراتژیک با متحدان دیروز خود ندارند.
از سوی دیگر سه عضو مستقل شورا که از ائتلاف "راه سوم" به شورای چهارم شهر اصفهان راه یافتند(ندا واشیانی پور،رسول جزینی و مهدی باقر بیگی) نیز به عنوان اعضای تاثیر گذار شورا شناخته شده به گونه ای که در انتخاب شهردارپیشین تنها یک رای از این گروه سه نفره توانست تکلیف شهردار شهر افسانه ای اصفهان را مشخص نماید.
در کنار این افراد باید 7 عضو خادمان شهر را نیز در نظر داشت که تمایلاتی به سمت و سوی سقائیان نژاد داشتند هرچند نتوانستند در برابر 14 رای دیگر اعضای شورای شهر ، زمینه ماندگاری شهردار پیشین اصفهان را فراهم سازند.
اما در یک نگاه اجمالی به این 7 نفر هم در می یابیم که سه نفر از این افراد به شدت با مدیریت پیشین شهر اصفهان اتحاد استراتژیک داشته و در خوب و بد وی با وی موافقت و همرای داشتند که می توان این سه عضو شورای شهر رادرتصاویر منتشر شده از برنامه معارفه سقائیان نژاد به عنوان شهردار قم دید، و چهار نفر دیگر نیز هر از چندی انتقاداتی داشتند، اما بیشتر به سمت و سوی اقدامات تشکیلاتی منسجم گام بر می داشتند.
حال با این ترکیب چند وجهی شورای شهر اصفهان، امری طبیعی خواهد بود که انتخاب شهردار با چالش های جدی مواجه گردد، با این توضیح که باتوجه به ازدواج فرزندان یکی از گزینه های اصلی شهرداری اصفهان با یکی از معاونان شهردار پیشین این شهر که اتفاقا به یکی از رسانه های فعال استان نیز مرتبط می باشد، بعید نیست تمام آرای مربوط به فرایند مدارهای شورا در سبد این گزینه مطرح قرار گیرد.
لذا با این توضیح می توان جبهه گیری واضح و پررنگ خادمان شهر را در برابر 8 عضو فرایند مدار پیش بینی نمود، در این میان بار دیگر سه عضو اصلاح طلب شورا همراه با مسقتل های این نهاد مدنی می توانند نقشی ماندگار و تاریخی ایفا نمایند و باز هم می توان گفت سرنوشت تعیین شهردار به غیر از اصلاح طلبان، به دست آن هایی مشخص می شود که از نگاه برخی از مدیران جایگاهی در این مناسبات نداشتند.

  • کمی واضح تر سخن بگوییم

اما اگر از به مزایده گذاشتن های اینترنتی پست شهردار توسط یک عضو شورای شهر بگذریم، با توجه به شرایط فعلی شهرداری به نظر می رسد اعضای شورای شهر اصفهان برای تعیین شهردار به چند گزینه مطرح بسنده نمایند که این گزینه ها مهندس نور صالحی ، مهندس صمصام الشریعت ،دکتر جمالی نژاد و مهندس مصور خواهند بود. هر چند نام انسان های قوی مانند عظیمیان ، جوادی و حتی حسینی نیز از گوشه و کنار شهر برای تصدی این سمت به گوش می رسد، اما باید گفت مطمئنا مهندس عظیمیان یا حتی مهندس جوادی که اکنون مسئولیت مهم و کلیدی معاونت وزیر جهاد کشاورزی را بر عهده دارد و بعضا از آن به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی در صورت راهیابی وی به پاستور در دوازدهیمن دور انتخابات ریاست جمهوری و یا حتی استیضاح وزیر کشاورزی نام برده می شود، حدود 20سال قبل کلید دار این شهر بوده و چنانچه موفقیتی نیز در این شهر داشته اند، مربوط به سال های گذشته بوده و باید به آن ها حق داد که در صورت کلید داری مجدد شهر اصفهان، به سبب سن ، تغییر در حوزه فعالیتی ، به روز شدن تکنولوژی و فن آوری های نوین و ده ها مورد دیگر انگیزه کافی برای ارایه خدمات مناسب به شهروندان را نداشته باشند.
اما در بررسی آیتم های مدیریتی موثر در پیشبرد اهداف عالی شهر که سن ، شناخت موثر نسبت به حوزه عملکردی به ویژه با توجه به فرصت اندک باقیمانده ، هوش هیجانی و ارتباط با جمع می باشد می توان از بین چهار گزینه مطرح به دو گزینه جمالی نژاد و صمصام الشریعت دقت نظربیشتری داشت.
چرا که این دو مدیر با تجربه علاوه بر فعالیت در سطوح مختلف شهرداری ، سال های نه چندان دور نیز به عنوان معاونان امور عمرانی استاندار اصفهان فعالیت کرده که همین امر می تواند در شناخت مدیران و نقاط ضعف و قوت استان به آن ها کمک شایانی نماید، با توجه به این که هر دو نفر ازاین مدیران به لحاظ شخصیتی نشان داده اند که از انجام اقدامات هیجانی و دفعی مبری هستند و می توانند با اعتمادی که بدنه شهر و شهرداری به آنان دارند، علاوه بر التیام دردهای متاثر از شایعات، اختلاف سلیقه های مدیران شهری با استاندار وقت و اختلاف سلیقه مدیران شهری با برخی اعضای شورا، در مسیر نزدیک تر کردن عملکردی هر 21 نفر عضو شورای شهر اقدام نمایند تا در مدت باقیمانده به سرعت عمل فعالیت های شهری خدشه ای وارد نگردد.

نوشتن دیدگاه