جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7540
منتشر شده در سه شنبه, 25 تیر 1398 01:13
تعداد دیدگاه: 0

سرزمین مان ایران با چهار فصل و تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی یکی از مناطق جغرافیای مستعد جهان در زمینه محصولات متنوع و با کیفیت در این زمینه است. در هر منطقه ای محصولی خاص و باکیفیت متفاوت تولید و عرضه می شود که از جمله آن می توان به "سیب" سمیرم و یا زعفران ، "طلای قرمز" در خراسان و... اشاره...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در میان تولید محصولات باغی وانواع میوه ها هم مناطق مختلفی مشهورند و هنوز بعضی از مناطق نیز برای مردم عزیزمان ناشناخته اند. معرفی مناسب اینگونه مزیت ها ویا برگزاری جشنواره های مرتبط و برند سازی آن، یکی از راهکارهای است که می تواند ضمن رونق کسب و کار و رونق تولید ،به توسعه صنعت گردشگری نیز کمک کند. در این مختصر سفری خواهیم داشت به یکی از شهرهای خوش آب و هوا و سرسبز کشورمان، با مردمان سخت کوش، سرزمینی که به شهر" آلبالوها "و یا " شهر مروارید های سرخ " نام گرفته و کیفیت آلبالوی تولیدی آن با سایر نقاط دیگرکشور کاملا متمایز است. این شهر زیبا که باغهای سرسبز میوه، بویژه درختان آلبالو مانند نگینی آن را احاطه کرده است" زازران" نام دارد.

زازران " شهرمروارید های سرخ" در ۶ کیلومتری شهر فلاورجان و از نظر نقطه جغرافیایی در مدار ٣٢ درجه و ٣٧ دقیقه عرض شمالی و ٥١ درجه و ٢٩ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در جنوب غربی اصفهان واقع شده است.

این شهر از جهت موقعیت جغرافیایی یکی از نزدیک ترین شهرها به مرکزاستان اصفهان و فاصله ی آن تقریبا نزدیک به 20 کیلومتر و از حریم شهر اصفهان به زازران 10 کیلومتر می باشد.

به روایتی شهر زازران قبل از شروع دوره صفویه به لحاظ خوش آب و هوا بودن گروهی از مهاجران منطقه را در خود جای داد و چنان شد که کشاورزی در این شهر به دلیل عبور رودخانه زاینده رود و همجواری با آن به طور قابل ملاحظه ای رشد کرد و در سال ۱۳۹۲ نیز،به شهر تبدیل شد.

زازران قطب تولید آلبالو در استان اصفهان

شهر زازران بزرگ ترین تولید کننده آلبالو در شهرستان فلاورجان، با تولید سالانه ۱۷۰۰ تن به عنوان قطب تولید آلبالو در استان اصفهان شناخته شده است . آلبالوی گیسی، مجارستانی و بومی از اقلام این محصول در این شهر است.

داشتن مساحت قابل توجهی از باغ های آلبالو که هم از لحاظ کمی و میزان برداشت سالیانه و هم از لحاظ کیفیت و طعم منحصر به فرد قابل رقابت و قابل توجه است، این منطقه را به شهر آلبالوها و یا شهر مروارید سرخ مشهور کرده است.

در شهر زازران معمولا سه رقم از آلبالو کشت می شود، آلبالوی معمولی (بومی) ، آلبالوی مجارستانی و آلبالوی گیسی که آلبالوی گیسی بیشترین نوع کشت را در این شهر داراست و به کم آبی مقاوم تر است. میزان برداشت آلبالو در شهر زازران در سال های مختلف بسته به آب و هوا و خشکسالی متفاوت است که بین ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار نیز برداشت شده است.

شایان ذکر است که آلبالو در ۵ درصد مواقع به مصرف تازه خوری و ۹۵ درصد به صنایع تبدیلی و تولید نوشیدنی و مربا اختصاص می یابد که توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات مناسب میتواند دررونق این محصول و بازده ی اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد.

آلبالو میوه ای خوشمزه با خواص فراوان است که در سال های گذشته تا کنون با توجه به وجود دلال ها و هزینه های زیاد دستمزد، نتوانسته قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند.

شهر زازران را همواره با محصولات کشاورزی و باغات آن می شناسند و همه اینها نتیجه زحمت و تلاش مردمانی زحمت کش و سخت کوشی است که با دستان پینه بسته و صورت های سوخته در عرصه کشاورزی تلاش و کوشش می کنند.

تولید آلبالوی با کیفیت و خوش طعم "برند" و "محصول با ارزش" این مردمان زحمت کش است که به «مروارید سرخ» مشهور است و بیشترین تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده و از لحاظ کیفیت نیز قابل قیاس با دیگر مناطق کشور نیست .

جشنواره مرواریدهای سرخ

با توجه به اهمیت تولید آلبالو در شهر زازران و در راستای "برند سازی" و "رونق کسب و کار"، در این زمینه، تیرماه سال جاری به همت شهرداری شهر زازران دومین جشنواره " مروارید های سرخ" و محصولات و صنایع دستی محلی با استقبال کم نظیرمردم،َ کشاورزان و مسوولین برگزار شد .

یدالله مومن زاده شهردار شهر زازران در مصاحبه با خبرنگار ما گفت : شهر زازران یکی از شهرهای است که به خاطر باغات و سرسبزی ویژه ای که دارد میتواند به یک منطقه ی گردشگری از لحاظ باغات میوه به ویژه آلبالو تبدیل شود و شهروندان استان اصفهان و مناطق دیگر می توانند با حضور خود در این شهر، از باغات ،میوه ها و سرسبزی های بی نظیر آن بهرمند گردنند.

عمده ای مشاغل مردم این شهر کشاورزی،باغداری و دامداری است وتعداد کمی در حوزه ی اداری و کارمندی مشغول به فعالیت هستند ولی عمده ی مردم این شهر به شغل کشاورزی اشتغال دارند .

چگونگی شکل گیری جشنواره مروارید های سرخ

بنده تقریبا نزدیک به 2 سال مشغول خدمت رسانی به مردم خونگرم وشهید پرور شهر زازران هستم و از روزی که به عنوان شهردار انتخاب شده ام این پتانسیل و توانمندی عظیم را در این شهر مشاهده کردم و از همان روز شروع، به برند سازی و فراخوانی نموده و نام" مروارید های سرخ " برای این جشنواره برگزیده شد . در سال 1397 اولین جشنواره آلبالو در جهت شناساندن این پتانسیل و توانمندی به مردم و مسولین شهرستان و استان برپا شد . همچنین برای برگزاری دومین جشنواره با توجه به کمبود فضا و مکان، امسال با آموزش و پرورش شهرستان فلاورجان مشغول مذاکره شدیم و نتیجه آن شد که در مدرسه ی راهنمایی دخترانه کوثر و به طور موقتی این جشنواره برگزار گردد ، ولی برای آینده در نظر داریم شرکت تعاونی روستایی شهر زازران را به دلیل وسعت و مکان قرار گیری در سطح شهر و همچنین ویژگی های بسیار خوب آن از جمله ساخت غرفه های متنوع ، زیبا و جذاب و...را برای این کار در نظر بگیریم. در خصوص نماد و تندیش ویژه " شهر آلبالو ها و مرواریدهای سرخ" نیز با شرکت های مربوطه هماهنگی های لازم صورت گرفته که تا پایان سال 1398 از این تابلو ها و نماد شهر رونمایی خواهد شد .

 

زازران

از صنایع تبدیلی حمایت می کنیم

با توجه به شرایط موجود و برای حفظ و توسعه اشتغال و همچنین برندسازی " مرواریدهای سرخ " ایجاد صنایع تبدیلی یک ضرورت است .

شهردار شهر زازران : با توجه به اینکه آلبالو به صورت فصلی موجود است ، در زمان فصل برداشت آن تقریبا نزدیک به 200 تا 300 نفر به صورت فصلی مشغول به فعالیت میشوند . ساحت زیر کشت آلبالو در شهر " مروارید های سرخ" تقریبا 100 هکتار از مساحت کل شهر و روزانه در ایام برداشت ، نزدیک به 10 تن آلبالو از شهر زازران به استان اصفهان و استان های همجوار صادر می شود . آلبالو یکی از میوه هایی است که صنایع تبدیلی مختلفی دارد که میتوان به طور مثال به آلبالو خشکه ، لواشک آلبالو ، شربت آلبالو ، مربای آلبالو و... اشاره کرد . از جمله ی دیگر صنایع تبدیلی می توان به خشک بار و لوازم خانگی و مینا کاری اشاره کرد که زنان سرپرست خانوار با چنین کاری مخارج و مایحتاج زندگی خود را فراهم می کنند و اشتغال آفرینی نیز ایجاد کرده اند و ما نیز به همراه شورای اسلامی شهر زازران حمایت های خود را از آنان هیچ گاه دریغ نمی کنیم ولی به خاطرمسايل مالی و مشکلات اقتصادی، هنوز استقبال مناسبی در بخش صنایع تبدیلی حاصل نشده است. لذا ازهمین جا از سرمایه گذاران در این حوزه دعوت می شود که حتما سرمایه ی خود را در این حوزه به کار بگیرند و ما نیز حمایت و کمک های لازمه را انجام می دهیم و همچنین می توانند به دلیل اینکه زازران " باغ شهر" می باشد در زمینه ای ساخت رستوران و تالار و...نیز سرمایه گذاری کنند.

ضرورت حمایت جهاد کشاورزی

حمایت های جهاد کشاورزی نیز در این حوزه بسیار اثر بخش است . جهاد کشاورزی می تواند با ایجاد یک مرکز خرید و فروش آلبالو، کمک رسان کشاورزان باشد و ما هم حاضر به همکاری و مشارکت در این حوزه با جهاد کشاورزی شهرستان و استان ، امید واریم با برنامه ریزی مناسب و حذف واسطه ها و دلالی های بی مورد و همچنین مشارکت حداکثری جهاد کشاورزی آن هم در این مقطع از سال که کشاورزان باید نتیجه و حاصل دست رنجشان را ببینند ، امید و نشاط را در دل این زحمت کشان و جهادگران عرصه تولید و اشتغال فراهم نماییم .

برنامه های آینده جشنواره

درسال جاری و درآیین افتتاحیه ای جشنواره ای "شهر مروارید های سرخ " از تمبر جشنواره و آرم و لگوی شهرداری شهر زازران نیز رونمایی شد و در سال آینده نیز می خواهیم یک هفته را به نام "هفته ای فرهنگی شهر مرواریدهای سرخ" نامگذاری کنیم و در کنار این موضوع همچنین درصدد هستیم بتوانیم بحث خواهر خواندگی با یک سری از شهرها را در دستور کار قرار دهیم .

 

گزارش از یحیی مرادیان

 

نوشتن دیدگاه