شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3876
منتشر شده در دوشنبه, 18 ارديبهشت 1396 10:01
تعداد دیدگاه: 0
با همکاری ایران و ایتالیا؛
نورد گرم

سرمایه گذاری ایتالیا در ایران برای طراحی و تولید ماشین آلات مورد نیاز صنعت فولاد یكی از مهم‌ترین دستاوردهای پسابرجام برای این صنعت تاثیر گذار در اقتصاد كشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان زیبا، شركت ایتالیایی دانیلی با سرمایه گذاری 40 میلیون یورویی در ایران اقدام به احداث كارخانه دانیلی پرشیا با هدف افزایش رقابت پذیری محصولات بخش فلزات غیر آهنی و فولاد ایران كرده است. این سرمایه گذاری خارجی در شرایطی كه بارها فولادسازان از لزوم نوسازی تجهیزات و انتقال دانش فنی سخن گفته اند و برای افزایش كیفی تولید فولاد و محصولات فولادی به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در این صنعت اشاره كرده اند، امتیازی است برای شركت‌های تولیدكننده فولاد كشورمان. اهمیت سرمایه گذاری ایتالیا در ایران تنها به نوسازی تجهیزات فولادسازان و انتقال دانش فنی محدود نمی شود، بلكه تحقق این اقدام دستاوردهای دیگری همچون اشتغالزایی را به همراه دارد. طبق برآورد فعالان این حوزه، اشتغالزایی اولیه كارخانه دانیلی پرشیا، حدود 15 هزار نفر است؛ ضمن اینكه این همكاری مشترک نقطه آغازی است برای ایجاد همكاری های گسترده تر ایران با كشور ایتالیا در زمینه صنعت. حال از آنجایی كه صنعت فولاد به عنوان یكی از مهم‌ترین صنایع ایران ارزآوری مناسبی برای كشورمان به همراه خواهد داشت و توسعه آن گام محكمی است برای افزایش صادرات غیرنفتی كه همكاری مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل‌كننده تحقق این هدف مهم اقتصادی است. نخستین سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام در صنعت فولاد با احداث این شركت ایرانی- ایتالیایی محقق و اجرایی شده است. با افتتاح شركت دانیلی پرشیا تولید کوره ذوب القایی با ظرفیت سالیانه دو دستگاه، کوره ذوب قوس الکتریکی با ظرفیت سالیانه دو دستگاه، کوره پخت آهک با ظرفیت سالیانه یک دستگاه، کوره عملیات حرارتی خلأ با ظرفیت سالیانه دو دستگاه و کوره عملیات حرارتی معمولی با ظرفیت سالیانه دو دستگاه در ایران رقم می خورد.

سرمایه‌گذاری پنج میلیارد و 500 میلیون دلاری در صنعت و معدن
یكی از تاكیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت نوسازی و مدرن كردن تجهیزات برای افزایش تولید است. براساس اظهارات محمدرضا نعمت زاده، بیش از 35 سال است که شاهد واردات تجهیزات فولادی از خارج از کشور توسط دانیلی و سایرین بوده ایم و با تحقق این سرمایه گذاری مشترک، اکنون قابلیت کشور ما به گونه ای است که هم می‌تواند نیاز خود را تامین کند و هم در زمینه صدور ماشین‌آلات و خطوط تولید و کالاهای صنعتی به خارج از کشور فعالیت كند.محمدرضا نعمت زاده می‌گوید: بیش از 500 میلیون دلار در این دولت و در استان البرز سرمایه گذاری خارجی شروع شده و در دوره کوتاه پس از برجام بیش از پنج میلیارد و 500میلیون دلار در بخش صنعت و معدن سرمایه گذاری آغاز شده که امیدواریم شرایط جهانی به گونه ای باشد که همکاری ها رو به گسترش باشد.
به اذعان نعمت زاده،بازار ایران رو به توسعه است و نیاز به خدمات مهندسی و ساخت تجهیزات و مدرن کردن واحدهای موجود احساس می شود كه احداث این شركت ایرانی- ایتالیایی می تواند كمكی در این راستا باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت تولید ۳۱ تا ۳۲ میلیون تنی کشور اشاره كرده و می افزاید: سال گذشته ۱۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد كه امیدواریم امسال این میزان به۲۰ میلیون تن افزایش پیدا كند. البته نعمت زاده در مراسم افتتاح شركت دانیلی پرشیا از آغاز فعالیت یک شرکت آلمانی در اصفهان با مشارکت یکی از صنعتگران اصفهانی نیز خبر داده است.

اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برای اشتغالزایی
این شركت ایرانی_ ایتالیایی در زمینه های مختلفی مانند ساخت ماشین آلات و تجهیزات ، فعالیت های تعمیراتی، نوسازی و ارتقای تجهیزات قدیمی وساخت و مدیریت پروژه ها برای صنایع فلزی ایران فعالیت می‌كند. دانیلی ایتالیا همكاری های مناسبی در صنعت فولاد با ایران داشته و تاكنون پروژه های زیادی توسط این شركت انجام شده است كه پروژه مجتمع فولاد مباركه( سبا)، فولادآلیاژی ایران، شركت مجتمع فولاد خراسان، گروه ملی صنایع فولاد ایران، مجتمع سنگ آهن سنگان و شركت فولاد خوزستان بخشی از پروژه های انجام شده در ایران است، اما با احداث یک شركت تولیدی و خدماتی در شهرک اشتهارد استان البرز ، ایتالیا حضوری پررنگ تردر منطقه به منظور تامین نیازهای بازار ایران دارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز به اهمیت اشتغالزایی احداث این شركت ایرانی- ایتالیایی می گوید: اشتغال اولیه این واحد تولیدی 15 هزار نفر است و مهم‌ترین مزیت این واحد به‌کارگیری نیروهای متخصص و فنی است که عملا انتقال دانش فنی و تولید دانش فنی در کشور صورت می‌گیرد.جهانگیر شاهمرادی در باره افتتاح خط تولید کارخانه دنیلی در شهرک صنعتی اشتهارد اظهار می‌كنـــد: شـــركت دانیــلی پرشیــا در زمینــه تــولید ماشین‌آلات در صنعت فولاد صنایع سنگین است و هدف از ایجاد این واحد تولید ماشین آلات سنگین صنعت فولاد در داخل کشور است. از این واحد تولیدی می‌توان محصولات را به دیگر نقاط کشور و دنیا صادر کرد.به گفته شاهمرادی، میزان سرمایه‌گذاری طرف خارجی این طرح 40 میلیون یورو بوده که علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری ریالی نیز صورت گرفته است.

نوشتن دیدگاه