شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24818
منتشر شده در شنبه, 13 آبان 1402 15:28
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان:

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان با اشاره به این که بیشترین قند تولید شده در کشور در کارخانه های مختلف مصرف می شود و تنها 15 درصد آن به صورت قند و شکر پای سفره های مردم می رود، گفت: حدود 85 درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات تولید مواد غذایی نظیر شیرینی، شکلات، نوشابه و... می‌شود و بعضا این...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، خبرنگار ما در اینخصوص با مهدی کرمانی مدیر عامل کارخانه قند نقش جهان گفت و گویی انجام داده که در زیر آن را از نظر می گذرانیم:
 آقای کرمانی تحولات در کارخانه قند نقش جهان زیاد بوده است، درخصوص این تحولات توضیح دهید لطفا
بله، همینطور است، البته این تغییرات نیاز بود؛ خب در شش ماهه ابتدای 1401، تعمیرات اساسی کارخانه انجام شد. گزارشات ماهیانه و فصلی در سامانه های بورس منتشر نمی شد و به دلیل مشکلات متعدد کارخانه و خصوصا مسائل حقوقی ناشی از تخلف یک شخص و زیان هنگفت ناشی از آن بیش از سه سال بود حسابرس بر روی صورت‌های مالی شرکت گزارش عدم اظهار نظر ارائه می نمود، با اخذ ذخیره جهت مطالبات مشکوک الوصول صورت‌های مالی توسط حسابرس تأیید شد.
همچنین اقدامات اساسی برای سند زمین‌های ملکی کارخانه انجام شد و در سال گذشته با پیگیری های حقوقی 47 هکتار زمین فروخته شد. با این اقدامات شرکت از ماده 141 زیان انباشته خارج شد.
الان وضعیت شما در بورس چگونه است؟
شرکت قند نقش جهان در سال 1400 به دلیل عدم شفافیت و انجام تکالیف بورسی با رنگ نارنجی در بازار پایه قرار داشت که طی سال 1401 با روند صحیح ثبت و گزارش اطلاعات مالی به تابلو زرد ارتقا یافت.
در آن زمان قیمت سهام با مدیریت سهامدار خصوصی که وارد هیئت مدیره شده بود، 104000 ریال و ارزش شرکت 17000 میلیارد ریال بوده است. امروز ارزش بازار پایه شرکت 28000 میلیارد ریال است. از ابتدای سال 1401 نیز همه گزارش‌های اصلی روی کدال بارگذاری شده و حتی پرونده حقوقی شرکت در بورس و جریمه ده میلیارد ریالی رفع شد و امروز به عنوان شاگرد منضبط بورس همه تکالیف بورسی به موقع در کدال بارگذاری می‌شود.
دارایی شرکت الان چقدر است؟
این شرکت امروز بیست هزار میلیارد ریال دارایی دارد در حالی که سرمایه شرکت از سال 1392 بر روی 139 میلیارد ریال متوقف مانده است. امیدواریم افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی زمین های شرکت تا پایان سالجاری ثبت شود و بتوانیم به بازار اصلی بورس راه یابیم.
البته این نکته را هم بگویم که در پایان سال 1400، فقط 250 میلیارد ریال به کشاورزان جنوب و بیش از 800 میلیارد ریال به کشاورزان غرب کشور بدهی داشتیم. این بدهی در سال 1401 کلا تسویه گردید. همچنین 700 میلیارد ریال جهت اورهال اساسی کارخانه پرداخت شد
یکی از مشکلات مجموعه هایی مثل مجموعه شما، نبود مواد اولیه است و مواد اولیه شما نیازمند اعتبار بالای کارخانه پیش کشاورزان، این اعتبار را چطور به مجموعه برگرداندید؟
از سال 1401 تلاش شد برای جلب اعتماد کشاورزان بدهی آنها پرداخت شود و تا شهریور 1401 که عملیات اورهال پایان یافت، بدهی کشاورزان دوره قبل نیز پرداخت شد اورهال کارخانه تا شهریورماه 1400، 1580 میلیارد ریال هزینه داشت که بخشی از آن از فروش دارایی‌های مازاد یا غیر ضرور تأمین شد. با توجه به پرداخت های قابل توجهی که ذکر شد تنها بخش کوچکی از این پرداخت ها از محل فروش دارایی ها صورت گرفته است. کمااینکه بخشی از این دارایی ها قبلا در عوض مطالبات از مشتریان تحصیل شده و برای فروش آنها از سال 1397 مصوبه هیات مدیره وجود داشته اما شرکت علیرغم تاکید هیات مدیره و به دلیل عدم وجود خریدار یا پیشنهادات قیمتی بسیار پایین قادر به فروش آنها نبوده است.

درآمد شما صرفا از تولید شکر است؟
نخیر، علاوه بر تولید شکر، هفت درصد از چغندر به تفاله خشک و پنج درصد به ملاس تبدیل می‌شود در کارخانه قند نقش جهان امکان تولید نبات نیز ورود دارد، با وجود شربت شکر در مراحل تولید، می‌توان مستقیما نبات تولید کرد که این یکی از محصولات جنبی این کارخانه است. ملاس ماده اولیه تولید خمیر مایه و الکل است. نیاز خمیرمایه شرکت 15.000 تن در سال است که فقط 5000 تن از آن در کشور تولید می شود و شرکت قند نقش جهان با زیرساختهای موجود امکان سرمایه گذاری جهت تولید این محصول را نیز دارد.
در زمان مدیریت شما کلا چقدر شکر تولید شده است؟
در یک سال و نیم اخیر، 70 هزار تن شکر وارداتی تصفیه کرده‌ایم، علیرغم نداشتن قرارداد کاشت تضمینی در سال 1401، در دو دوره قبل 70 هزار تن چغندر بهار و 70 هزار تن پاییزه جذب شده است. پیش بینی می‌کنیم امسال حداقل 100 هزار تن چغندر قند جذب شود.
از سویی باید به این نکته هم اشاره کنم که شرکت قند نقش جهان اکنون حدود 330 نفر نیروی کار ثابت و 50 نفر نیروی فصلی دارد که تعداد قابل توجهی از آنان جوانان متولد دهه 70 هستند،
به عنوان یک تولید کنندهد آفت کار در مجموعه های اینچنینی چیست؟
آفت صنعت قند، قیمت گذاری دستوری است، حدود 85 درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات تولید مواد غذایی نظیر شیرینی، شکلات، نوشابه و ... می‌شود و بعضا این محصولات صادر نیز می گردد، بنابراین فقط 15 درصد از شکر تولیدی کشور سر سفره‌های مردم می‌رود.
منابع واردات شکر در کشور ما، چه کشورهایی هستند؟
منابع واردات شکر در کشور ما هند و برزیل است، شکر در سال گذشته جهش قابل توجه داشت و قیمت آن در بنادر ایران به 700 دلار رسید. اکنون دولت پذیرفته است که ارز شکر 370 هزار ریال است در حالیکه شکر تصفیه با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و همچنین درصد استحصال، 280 هزار ریال به فروش می‌رسد، اما شکر تولید داخل 255 هزار ریال قیمت گذاری شده است. بهای تمام شده شکر تولیدی کارخانه بدون احتساب هزینه‌های دستمزد و سربار هر کیلو حداقل 280 هزار ریال است. شکر با توجه به قیمت‌های جهانی، هزینه‌های واردات و تولید به بیش از 300 هزار ریال خواهد رسید.
ممنون از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید

نوشتن دیدگاه