شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24677
منتشر شده در شنبه, 15 مهر 1402 22:07
تعداد دیدگاه: 0
مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور:
آزادراه اصفهان – شیراز پنجشنبه به دست رئیس جمهور افتتاح می شود

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 پروژه بزرگ در حوزه راه در جنوب و مرکز کشور در حال اجرا می باشد، گفت: این پروژه ها به حدود 500 همت بودجه نیاز دارد مهمترین آن ها بزرگراه اصفهان – شیراز و قطار سریع السیر اصفهان- قم - تهران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علیرضا صلواتی در این زمینه با خبرنگار ما گفت وگو کرد که آن را از نظر می گذرانیم:


آقای صلواتی اصفهان در کریدور مواصلاتی کشور قرار دارد وبه همین دلیل پروژه های بزرگ مواصلاتی معمولا به نوعی به این استان مرتبط می شود، اگر ممکن است در خصوص پروژه قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران توضیح دهید

بله همانطور که گفتید، اصفهان در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و وقتی می گوییم راه های این استان، یا بزرگراه های استان اصفهان، منظورمان این است که این راه ها و بزرگراه ها به تمام مردم کشور خدمات ارائه می کند و نباید آن ها را مخصوص اصفهان دانست، متاسفانه اکنون در برخی از مدیران این دیدگاه وجود دارد که تصور می کنند منظور از بزرگراه های اصفهان، یعنی مختص این استان و به همین منظور معتقد هستند که اصفهان از مواهب بیشتری از منابع دولتی برخوردار بوده است، در حالی که این مواهب برای تمام مردم ایران است که از این راه ها گذر می کنند، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان نیز که به آن اشاره کردید، یک مگاپروژه است که بسیاری معتقد بودند اجرای آن امکان‌پذیر نیست، هنوز هم برخی این تصور را دارند، اما واقعا اینطور نیست و پس از دو سال پیگیری با رؤسای بانک مرکزی، رئیس جمهور فعلی و پیشین، معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان برای اجرای این پروژه ، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

 خبر برای اجرای این پروژه با این مختصات، نیاز به اخذ مصوبه شورای عالی اقتصاد است، آیا این مصوبه را دریافت کردید؟
بله، این مصوبه دریافت شده است، البته در خصوص برخی مشکلاتی که به آن اشاره کردمف باید بگویم برخی معتقد بودند که بجای مسیر اصفهان – قم – تهران، مسیر تهران – مشهد اجرایی و جایگزین این مسیر شود؛ اما باید بگویم که قرار نیست مسیر تهران - مشهد جایگزین اصفهان تهران شده و این مسیر قرار است به طور یکپارچه یعنی از اصفهان تا قم و سپس تهران و پس از آن مشهد تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار بگیرد و سپس استان فارس نیز به این پروژه متصل شود.


آقای صلواتی، اجرای این پروژه چه تاثیری می تواند در توصعه کشور داشته باشد؟
اجرای این پروژه نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان هایی است که از آن می گذرد بوده و به دنبال آن هستیم که قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران در دولت سیزدهم افتتاح شود. طول مسیر این پروژه بین 100 تا 120 دقیقه خواهد بود و منجر به کاهش مهاجرت افراد به ویژه نخبگان و حتی مهاجرت معکوس می شود و اصفهان را نقطه ثقل کشور خواهد کرد.


 در حال حاضر این پروژه چقدر پیشرفت داشته است؟
تمرکز اصلی پروژه اکنون بر مسیر اصفهان - قم است، این پروژه 70 درصد پیشرفت زیرسازی دارد که آماده روسازی و ریل‌گذاری است، درواقع زیرسازی 150 کیلومتر از مسیر انجام شده ، همچنین 85 درصد معارضات تاسیساتی و ملکی در کل مسیر برطرف شده است، یکی از دو تونل مسیر به اتمام رسیده است.
معتقدیم اگر قطار سریع‌السیر اصفهان تهران ایجاد شود، برای سایر مسیرها دانش فنی بومی‌سازی شده خواهیم داشت و پروژه‌ها به صورت ریالی انجام خواهد شد، بر این اساس هشت استان کشور به شبکه سراسری قطار سریع‌السیر متصل می‌شوند.

من هنوز پاسخم را در خصوص لزوم راه اندازی این پروژه یا تاثیر آن در توسعه کشور نگرفتم، مشخصا بفرمایید راه اندازی این پروژه چه لزومی داشت؟
خب برای پاسخ به این سئوال باید تنها یک آمار از ده ها آمار موجود در حوزه حمل و نقل و ترافیک در مرکز کشور را ارائه کنم؛ در 20 سال اخیر ترافیک سالیانه بین شهری یک درصد رشد داشته است، اما در مسیر قم - تهران هر سال 3.5 درصد و اصفهان تهران رشد 5.7 درصدی ترافیک را داشته‌ایم، بنابراین بدون راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در ده سال آینده نیازمند راه‌اندازی یک آزادراه دیگر در این مسیر خواهیم بود و این موضوع خیلی دور از ذهن نیست، پس این پروژه می تواند بخش زیادی از ترافیک را از بزرگ راه ها و جاده ها روی ریل بکشاند که اتفاقا سیاست در تمام دنیا همین است، چرا که با این انتقال ایمنی در راه ها هم افزایش می یابد و همین مسئله باعث کاهش آُیب های اجتماعی مختلف هم می شود.


ظاهرا قرار است طی همین هفته آزادراه اصفهان – شیراز هم به بهره برداری برسد، در خصوص این بزرگراه هم توضیح می دهید؟
بله؛ خوشبختانه قرار است روز پنجشنبه این آزادراه در استان فارس و شهر شیراز با حضور ریاست محترم جمهور به بهره برداری برسد، بزرگراهی که در تمام کشور بی مثال است و مسیر اصفهان به شیراز را کوتاه تر می کند، البته این را هم بگویم شاید ابتدای این آزادراه اصفهان و انتهای آن شیراز باشد، ولی مسافرانی که قصد دارند از شهرهای جنوبی به مرکز یا شمال کشور تردد کنند و بالعکس از آن استفاده می کنند، پس این درست نیست که بگوییم بودجه این آزادراه فقط برای این دو استان هزینه شده است؛ همان موضوعی که در بالا هم اشاره کردم. در خصوص مختصات آن هم باید بگویم شهر ایزدخواست در مرز اصفهان و شیراز به عنوان مرکز این آزادراه قرار گرفته است، مسیر اصفهان – شهرضا نیز یکی از قطعات آن است که در یک سال آینده شش خطه خواهد شد.
همچنین این مسیر چشم انداز بسیار زیبایی دارد و نیمی از مسیر کوهستانی و نیم دیگر آن دشت است که مسیر اصفهان تا شیراز را دو ساعت کاهش می‌دهد.همچنین در سال ابتدای افتتاح این آزادراه 130 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت و 105 هزار میلیارد تومان آورده ریالی خواهد داشت.


گفتید چشم انداز زیبا، سال های متمادی است که در مسیرهای مواصلاتی این موضوع را در نظر نگرفتیم و فقط به احداث راه پرداختیم، اما الان شما به آن اشاره می کنید، لطفا بفرمایید این مسیر از چه شهرها و مراکز گردشگری می گذرد؟
بله، این آزادراه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و از مناطق بکری همچون بهشت گمشده، تنگه براق ، دشت نرگس و … عبور می‌کند، حدود 10 مجموعه بین راهی به روز قرار است در این آزادراه افتتاح شود، اکنون جایگاه‌های سوخت موقت در این مسیر مستقر شده است. در خصوص هزینه آن نیز باید بگویم در مجموع تاکنون حدود هفت هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن 25 هزار میلیارد تومان است.


آیا این پروژه سرمایه گذار بخش خصوصی هم دارد؟
در گذشته اقدامی در مسیر اصفهان به ایزدخواست آزادراه اصفهان شیراز انجام نشده بود، در دو سال گذشته رایزنی‌های بسیاری انجام شد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این پروژه جذب شود، طراحی این بخش انجام شده است و فولاد مبارکه، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ غدیر و چند سرمایه‌گذار دیگر در این مسیر سرمایه‌گذاری خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده افتتاح شود.


یکی از پروژه های مهم مواصلاتی کشور که در استان اصفهان واقع شده است، کنار گذر شرق اصفهان بوده که مسافران زیادی می تواننند به مقصد استان های جنوبی و یا شمالی کشور از آن تردد کنند، درباره این پروژه هم توضیح می دهید؟
این مسیر به طول 93 کیلومتر است که 55 کیلومتر آن تا سال 99 افتتاح شد و مسیر اصفهان به تهران را 40 دقیقه کوتاه کرد. در مردادماه 1400 تا باغ رضوان افتتاح شد، از این مسیر قطعه سوم این کنارگذر در حال اجراست که موانعی از جمله پارک کلاه قاضی ومسایل محیط زیستی مربوط به آن در مسیر آن است.
البته ما نیز خیلی به دنبال آن هستیم که مسیر این کنارگذر به محیط زیست آسیبی وارد نکند، از طرفی از منظر پدافند غیرعامل نیازمند راه‌اندازی این مسیر هستیم، یک پیوست زیست محیطی به ارزش 25 میلیارد تومان برای مسیر تهیه شده است که باید در شورای عالی محیط زیست تصویب شود و بار مالی هزار میلیارد تومانی به پروژه اضافه خواهد کرد. آن هم به این شکل است که مسیری که قرار است از پارک ملی کلاه قاضی هبور کند، بخشی را به صورت تونل و بخشی را نیز به صورت دیواه محافظ اجرا کنیم. به همین دلیل با تمهیدات در نظر گرفته شده این مسیر، باید گفت کنار گذر شرق اصفهان اولین آزادراه زیست‌محیطی کشور خواهد بود.


طی هفته گذشته شاهد تذکر جدی دادستان مرکز استان در مورد آسفالت نا مناسب بزرگراه اصفهان – نطنز کاشان بودیم، آیا مخاطب این تذکر شما بودید؟
خیر، ما راه را می سازیم و تحویل سازمان راهداری می دهیم، اما این راه هم باید بگویم که ثابت ماندن عوارض آزادراه کاشان اصفهان در طول سال‌ها منجر شده که بازسازی آن به خوبی انجام نشود، به دنبال آن هستیم که همزمان با ایمنی، تا سال آینده لکه‌گیری آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز این مسیر انجام شود. ولی فعلا تمرکز ما بر این است که قطار سریع‌السیر اصفهان تهران راه‌اندازی شود و به دنبال راه‌اندازی مسیر جدید نیستیم. پیش بینی شده 35 درصد مسافران اصفهان تهران به سیستم ریلی جذب خواهند شد، البته مطالعاتی برای یک مسیر جدید از اصفهان مستقیماً به تهران انجام شده است که مسیر را 50 دقیقه کوتاه‌تر خواهد کرد.


 آقای صلواتی با توجه به مسئولیتی که دارید مبنی بر مجری راه های جنوب و مرکز کشور، آیا پروژه های شاخص دیگری نیز در دست اجرا دارید؟
بله؛ آزادراهی از مسیر نطنز، نائین، یزد، مهریز، انار، سیرجان، بندرعباس نیز طراحی شده و پس از آن به دنبال طراحی کریدورهای ترانزیتی هستیم.دوبانده کردن مسیر دهاقان به درود و محور سمیرم به یاسوج، تقاطع قمصر و انرژی هسته‌ای در مسیر آزادراه اصفهان کاشان و محور نائین به جندق که راه اصلی را به بزرگراه تبدیل می‌کند از جمله اقداماتی است که شرکت ساخت برای رفع نقاط حادثه خیز در حال انجام آن است.
ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید/انتهای پیام

 

 

گفت و گو از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه