سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17332
منتشر شده در پنج شنبه, 14 اسفند 1399 01:46
تعداد دیدگاه: 0

سال 1400 با دو انتخابات مهم و اثر بخش آغاز می شود و روزهای پایانی خرداد ماه این سال، مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهور و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا ها به پای صندوق آراء می روند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، از آنجا که بر اساس قانون، انتصاب شهردارها در شهرهای کشور به انتخاب اعضای شورای شهر گره خورده، لذا می توان انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر را در کلانشهر اصفهان به طور ویژه ای مورد واکاوی قرار داد.

هرچند نمی توان چیزی را از پیش به طور قطعی بیان کرد، اما به نظر می رسد با توجه به عملکرد مدیران کنونی شهری اصفهان، باید شورای بعدی را شورای اصولگرایان دانست. مدیریتی که 14 سال در دست اصولگرایان بود و با یک تغییر 180 درجه ای در سال 1396، سکان شهر به طور یکدست به دست اطلاح طلب هایی افتاد که طی 14 سال پیش از آن، روی کاغذ انتقاد های زیبایی به مدیریت شهری اصفهان داشتند.

اما با گذشت زمان، این انتقاد ها توسط فعالان اجتماعی و سیاسیون و کارشناسان امور شهری نه تنها روی کاغذ که در عمل هم رنگ بوی جدی به خود گرفت و حتی در برخی مواقع سرعت حرکت مدیران شهری در امور را به طور چشمگیری کاست.

حالا در آستانه این انتخابات اثر بخش، اتفاقی که توجه سیاسیون را به خود جلب کرد، انتخابات مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در اصفهان و حواشی مربوط به آن بود که تا حدودی ترکیب لیست اصولگرایان در انتخابات شورای 1400 را نیز مشخص کرد.

مجمعی که بررسی سوابق اعضای آن بیش از هرچیزی سمت نگاه آنان به سوی اصولگرایان سنتی را نشان می دهد و با این حساب، به رغم لزوم اتحاد اصولگرایان برای این انتخابات، تا حدودی ترکیب شورای شهر آینده را مشخص می کند.

ترکیبی متشکل از اکثریت اصولگرایی با سلایق متفاوت که دیگر وابستگی جناحی در تعیین شهردار موثر نخواهد بود، بلکه این سلایق است که می تواند در تعیین شهردار آینده اثر گذار باشد.

از این رو با این رویکرد و بر اساس بررسی آیین نامه انتخاب شهرداران در شهرها که سال 97 به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد، و شروطی را برای انتخاب شهرداران توسط اعضای شورای شهر مشخص کرده است، به نظر می رسد در صورت موفقیت اصولگرایان در این انتخابات 6 نفر بیشتر از هر کسی از شانس کلیدداری نصف جهان برخوردار باشند که در زیر به آن می پردازیم:


1- سید مرتضی سقائیان نژاد
با توجه به این که اکثریت مجمع نیروهای انقلاب اسلامی از یک طیف خاص اصولگرایی (راست سنتی) هستند که پیش بینی می شود بخش زیادی از این لیست به شورای شهر راه پیدا کنند، به نظر می رسد مرتضی سقائیان نژاد شانس بالایی برای شهردار شدن در اصفهان دارد.

وی به مدت 12 سال شهردار اصفهان بود همچنین شهردار قم به مدت 6 سال ، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت حدود 6 سال، ریاست دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان به مدت 4 سال، معاونت مالی و اداری دانشگاه صنعتی اصفهان، رئیس هیئت امنای خانه ریاضیات اصفهان، عضو شورای عالی فرهنگی اجتماعی استان اصفهان، عضو گروه مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت 3 سال را در کارنامه خود دارد.

البته وی سال 94 توسط شورای شهر اصفهان استیضاح شد و پس از آن نیز در قم و در زمان تصدی شهرداری این شهر، موضوع سفر فرزندانش به آمریکا جریان ساز شد.

سقائیان نژاد هرچند عضو ارشد جامعه اسلامی مهندسین بوده و همیشه با پرچم راست سنتی حرکت کرده است، ولی این روزها مانند گذشته به علی لاریجانی نزدیک است و این موضوع برای وی و اصولگرایان سنتی به پاشنه آشیلی تبدیل شده است که مورد نقد هایی نیز واقع شده.

البته دوران مدیریت شهری سقائیان نژاد در اصفهان و قم را باید دوران طلایی برنامه محوری و اجرای پروژه های بزرگ و موثر شهری دانست.

2- هاشم امینی
وی هرچند مدیر جوانی است، ولی از سابقه خوبی در مدیریت شرکت آب و فاضلاب اصفهان برخوردار است و دوره مدیریتی خود را حدود دو دهه است که ابتدا از مسئولیت آب و فاضلاب شهر اصفهان و پس از آن از آب و فاضلاب استان اصفهان آغاز کرده و به مدیر روزهای بحرانی مشهور است.

امینی مدیری با تجربه و فعال است که از اقبال زیادی بین هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب برخوردار است و در دوران مدیریتی خود، خیلی خودش را وامدار احزاب و جناح های سیاسی نکرده است. وی در دوره مدیریتی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانست بحران های جدی کم آبی در بخش آب شرب و یا نشت نفت وگازوئیل و ... در تنها سامانه تامین آب شرب اصفهان را کنترل و مدیریت کند.

وی برادر سه شهید هم هست.

3- علیرضا قاری قرآن
او نیز با مدرک دکتری فنی تخصصی عمران، از عنصر جوانی و تجربه بالا بهره می برد ، بیشتر از هرطیف سیاسی، به طیف راست سنتی نزدیک است و در زمان شهرداری سقائیان نژاد معاون عمرانی وی بود، بعد به شهرداری قم رفت و آنجا نیز به عنوان معاون عمرانی شهرداری قم منصوب شد تا این که سال 97 به اصفهان آمد و به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان شروع به فعالیت نمود. وی در زمان دانشجویی از دانشجویان نخبه بوده و اجرای پروژه های بزرگ شهری در اصفهان و قم را برعهده داشت که در این زمینه کارنامه درخشانی از خود بر جا گذاشت.


4- سید احمد حسینی نیا
وی نیز از نیروهای جوانی است که از بدنه شهرداری اصفهان خود را بالا کشید و در دوران شهرداری قدرت اله نوروزی در مدیریت اصلاح طلبان بر شهر، به سمت معاونت شهرسازی و معماری نیز منصوب شد. اما وی که فرزند شهید نیز هست، به نوعی منتقد فعالیت های فعلی برخی مدیران شهری است و برخی فعالیت های آنان را صراحتا نقد می کند.

حسینی نیا به نسبت سه گزینه قبلی، سابقه کمتری در مدیریت دارد، ولی از هوش سرشاری برخوردار است و هرچند خیلی هم مورد اقبال اصولگرایان نیست، ولی شاید تخصص و تعهد وی بتواند نگاه اصولگرایان به وی را متمایل سازد.

5- رضا امینی
مهندسی میانسال که فعالیت خود در مدیریت شهری را از مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان آغاز کرد، وی خیلی زود توانست از هیچ، واحدی بسازد که به جرات می توان گفت یکی از اثربخش ترین واحدهای اداری مدیریت شهری در دوره مدیریتی اصولگرایان بود. وی که مدرک فنی تخصصی دارد، توسط سقائیان نژاد به عنوان شهردار منطقه 8 منصوب و پس از آن سال 92 توانست با رای مردم اصفهان به شورای اسلامی شهر راه پیدا کند.

امینی به عنوان گزینه اصولگرایان نزدیک به پایداری، توانست روی کرسی ریاست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بنشیند و استیضاح سقائیان نژاد را رقم بزند. وی در دوره فعلی نیز به عنوان عضو علی البدل شورای شهر، جایگزین عضو پرحاشیه این شورا شد.

امینی این روزها برای اتحاد با اصولگرایان سنتی تحت فشار است، اما بعید به نظر می رسد با توجه به انتقاداتی که به مجمع نیروهای انقلاب استان اصفهان وارد شده ، وی از خواسته جوانان اصولگرا که ورود به عرصه بزرگان و خارج شدن از زیر سایه مسن ترهای اصولگرایی است، بگذرد و احتمال اعلام لیستی جدا از لیست نیروهای انقلاب اسلامی از سوی وی محتمل است. در اینصورت و با احتمال پیروزی اکثریت لیستی که امینی سرلیست آن باشد، باید شهرداری وی بر اصفهان را قطعی دانست.

6- محمود محمودزاده
وی دارای مدرک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری است و در حال حاضر معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه راه و شهرسازی است. پیش از این نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بود.

محمودزاده بیش از آنچه کارسیاسی کرده باشد، توانسته با ارتباطاتی که در وزارت راه و شهرسازی، کشور و علوم داشته، نام خود را سرزبان ها بیاندازد.

او را نه می توان نیروی اصولگرای محض دانست و نه اصلاح طلب محض، وی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد پست مدیریتی داشته و اکنون نیز امضای اسلامیان، وزیر اصلاح طلب دولت روحانی که به رغم اصفهانی بودن، به عنوان یکی از سرشاخه های حلقه کرمانی ها (باند جهاگیری) شناخته می شود، پای ابلاغ آن نشسته است.

محمودزاده هرچند یکی از مدیرانی است که مدرک کاملا مرتبط با شهرداری دارد، اما به نظر می رسد در حوزه های فرهنگی و ارتباطی از ضعف مفرطی برخوردار است که در صورت احراز پست شهرداری اصفهان در سال 1400 ، باید دید چه افرادی را برای مسئولیت خطیر فرهنگ و ارتباطات در نظر می گیرد.

 

گزارش از رضا صالحی پژوه

 

 

دیدگاه‌ها  
  +4
سیداحمدحسینی نیا از توان واستعدادبالایی درحل مسایل دارند
  +7
اگر شهر بخواهد در مسیر توسعه و مدرن و اسلامی پیش برود و ارباب رجوعان شهرداری از احترام قابل توجه و حل مسائل شهرداری در اسرع وقت برخوردار باشند بهترین گزینه دکتر حسینی نیا می‌باشد بدون شک
نوشتن دیدگاه