شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4038
منتشر شده در یکشنبه, 16 مهر 1396 08:53
تعداد دیدگاه: 0

چند روزي از ديدار سوريه و استراليا در مرحله پلي‌آف رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني گذشته اما هنوز حاشيه‌هاي مربوط به اين ديدار ادامه دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از قانون، چند روزي از ديدار سوريه و استراليا در مرحله پلي‌آف رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني گذشته اما هنوز حاشيه‌هاي مربوط به اين ديدار ادامه دارد. ماجرا مربوط به يك پنالتي جنجالي است كه عليرضا فغاني، در دقايق پاياني بازي براي سوريه گرفت اما درست دقايقي بعد از پايان بازي، هجمه‌هاي فراواني از سوي هواداران استراليايي و وطني به سمت او سرازير شد. تهمت‌هايي كه ممكن است از سوي او پيگيري شود. رابی کروز، مهاجم استراليايي بوخوم آلمان در مصاحبه با فاکس اسپورت گفت: «او (مدافع استراليا) فقط پرید و در هوا لمسش کرد و مهاجم حریف به سادگی نیز به زمین فرود آمد. ما می‌دانیم که داور می‌خواست این پنالتی را به آن‌ها بدهد».
تاثير جنگ داخلي سوريه بر فغاني!
اما ماجرا به اينجا ختم نشد. رسانه‌هاي استراليايي از جمله هرالد سان درباره فغاني نوشتند كه او پيروزي را از اين تيم دزديده است. آرون موی، هافبک تیم ملی استرالیا نيز در انتقاد از عملکرد فغانی اظهار داشت: «به نظرم داور در گرفتن پنالتی اغراق کرد. هواداران استرالیایی هم به جمع منتقدان عملکرد داور بین‌المللی کشورمان اضافه شدند و بر این باورند که فغانی به خاطر رابطه نزدیک کشورش با سوریه و حمایت از این کشور در جنگ داخلی سوریه، به سود آن‌ها سوت زده است. یکی از آن‌ها در کنایه به فغانی در این‌باره گفت: باید به داور به‌دليل پنالتی که به سود سوریه گرفت، مدال بدهند». اما جالب است بدانيد كه نه تنها استراليايي‌ها بلكه تعدادي از هموطنان كشورمان نيز به صفحه اينستاگرام فغاني هجوم برده و ركيك‌ترين فحاشي‌ها را نثار او كرده‌اند تا جايي‌كه اين داور بين‌المللي كشورمان از هموطنانش گلايه كرد و گفت: « از طرف استرالیایی‌ها کمی فحاشی صورت گرفت اما برایم جالب است که مردم همیشه در صحنه ما بیشتر از استرالیایی‌ها به خاطر این بازی به ما فحاشی کردند! آن‌ها به ما می‌گویند که وقتی سوریه‌ای‌ها در تهران به ایرانی‌ها توهین کردند، چرا برای‌شان پنالتی گرفتید؟! در ایران متاسفانه همه به دنبال حاشیه هستند و ما نيز به این مسائل عادت داریم».
چرا از غرب آسيا؟
نكته جالب اينجاست كه برخي كارشناسان كشورمان نيز با هواداران همراهي كرده و روابط سياسي ايران و سوريه را به پنالتي فغاني براي شاگردان ايمن‌حكيم ارتباط داده‌اند. برخي نيز مي‌پرسند كه چطور امكان دارد براي ديدار استراليا و سوريه داوري از غرب آسيا انتخاب شود؟ اين در حالي‌است كه داور ديدار آرژانتين و پرو نيز برزيلي بود و بسياري از روابط بد فوتبالي برزيل و آرژانتين باخبر هستند. به هر ترتيب كنفدراسيون فوتبال آسيا، برترين داورش را براي قضاوت ديدار حساس استراليا و سوريه انتخاب كرده و به نظر مي‌رسد شايعاتي كه در روزهاي اخير ساخته شده، بيشتر جنبه احساسي داشته باشد.
ماجراي بنجامين ويليامز
هرچند كه هنوز كارشناسان داوري درباره صحنه پنالتي سوريه و استراليا اظهارنظري نكرده‌اند اما جالب است بدانيد برخي رسانه‌هاي استراليايي اين ماجرا را به بنجامين ويليامز و اشتباه مرگبارش در ديدار ايران و عراق ربط داده‌اند. داور استراليايي در صحنه مشكوكي تصميم به اخراج مهرداد پولادي گرفت تا در نهايت شاگردان كارلوس كي‌روش، بازي را در ضربات پنالتي به حريف خود واگذار كنند. اين موضوع سبب شد تا برخي هواداران كشورمان به صفحه اينستاگرام و فيس‌بوك ويليامز حمله و او را تهديد كنند. ماجرا تا جايي پيش رفت كه رسانه‌هاي خارجي اين موضوع را پوشش دادند و بنجامين ويليامز نيز تمام صفحات خود را در فضاي مجازي بست. حال رسانه‌هاي استراليايي ادعا كرده‌‌اند كه قضاوت اشتباه آن داور، سبب شده است تا فغاني در اقدام انتقام جويانه‌اي يك پنالتي را براي سوريه بگيرد. اتفاقي كه با توجه به روحيات فغاني محال به نظر مي‌رسد. فغاني در اين باره گفته است: «متاسفانه برخی صحبت‌ها انجام شده که این تصمیم به مسائل سیاسی ارتباط دارد. ما از طرف ای اف سی (AFC)، برای قضاوت این بازی انتخاب شدیم و سعی کردیم فارغ از هرگونه حاشیه‌ای به اجرای قوانین داوری بپردازیم. به هر حال این اعتراض‌ها همیشه وجود داشته است اما تاثیری بر روند کاری ما نمی‌گذارد و طبق روال گذشته به کارمان ادامه می‌دهیم».

نوشتن دیدگاه