جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1672
منتشر شده در دوشنبه, 11 اسفند 1393 08:53
تعداد دیدگاه: 0
به دنبال شکایت رودریگو توزی؛

همراز: شتری که از سر بی‌کفایتی، بی‌پولی و گاه عدم پیگیری به اشکال مختلف در خانه‌های فوتبال ما لنگر می‌اندازد، این‌بار در باشگاه استقلال خوابید. بعد از این‌که باشگاه استقلال، شکایت خارجی‌هایی مانند ردی و ساموئل را با دادن حقوق معوقه آنها به شکل اقساطی خاموش کرد، شکایت رودریگو توزی که جمعا ٣ ماه در...

همراز: شتری که از سر بی‌کفایتی، بی‌پولی و گاه عدم پیگیری به اشکال مختلف در خانه‌های فوتبال ما لنگر می‌اندازد، این‌بار در باشگاه استقلال خوابید. بعد از این‌که باشگاه استقلال، شکایت خارجی‌هایی مانند ردی و ساموئل را با دادن حقوق معوقه آنها به شکل اقساطی خاموش کرد، شکایت رودریگو توزی که جمعا ٣ ماه در جمع آبی‌ها حضور داشت، دردسرساز شد و باعث جریمه ٢٧٠‌هزار پوندی این تیم شد؛ به این معنا که باشگاه باید ٣٧٠‌هزار یورو حقوق معوقه این بازیکن را بپردازد و گرنه با خطر کسر ٦ امتیاز مواجه می‌شود.

  • شروع ماجرا

این بازیکن ٣ ماه در استقلال بود و ایران را بدون دریافت هیچ حق و حقوقی ترک کرد. او شکایتش را توسط یک وکیل سوییسی که مدتی عضو کمیته حقوقی فیفا بوده، پیگیری کرده است. شکایت توزی ابتدا به کمیته‌ تعیین وضع رفت و سرانجام در کمیته‌ حل اختلاف حکمی به نفع او و به ضرر باشگاه استقلال صادر شد و باشگاه استقلال باید ٣٧٠‌هزار دلار به این بازیکن پرداخت کند اما توزی چگونه بعد از گذشت مدت‌ها توانست علیه باشگاه ایرانی اقامه دعوا کند؟ گویا باشگاه استقلال پیش‌دستی کرده و لایحه‌ای که علیه این بازیکن در کمیته‌انضباطی به تصویب رسید را به فیفا ارایه کرد اما فیفا این اعتراض را نپذیرفت چون توزی در شکایتی از ٣ ماه حقوق نگرفتن خود نوشته بود و به همین دلیل مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده فوتبال دنیا باشگاه استقلال را محکوم کرد.

  • فرصت تا دوشنبه آینده

اما استقلال تا چه زمانی فرصت پرداخت بدهی را دارد؟ علی نظری جویباری‏، معاون ورزشی باشگاه استقلال توضیحات لازم را می‌دهد: «دوشنبه هفته آینده فرصتی است که فیفا در اختیار ما گذاشته تا این مبلغ را پرداخت کنیم. البته توافقی کرده‌ایم که این رقم به صورت اقساطی و در عرض یک ماه به توزی پرداخت شود. این پول در ٣ قسط و در فاصله ٣٠ روز باید به حساب این بازیکن برود.» سوال بعدی اما کلیدی‌تر است: آیا استقلال در این شرایط بی پولی، سرمایه لازم برای پرداخت این مبلغ را دارد؟ بنا بر آنچه نظری جویباری می‌گوید، نه! گویا پول تخصیص یافته از سوی فیفا برای بازیکنان ملی‌پوش به خاطر تحریم‌های فزاینده علیه ایران به‌دست استقلال نرسیده و آبی‌ها غیراز این پول، مبلغ ذخیره‌شده دیگری ندارند! پس از آنجایی که تیم پرهوادار پایتخت فعلا فقط می‌تواند روی این پول حساب کند، باید به شکل حضوری نماینده‌ای به مقر فیفا بفرستد یا شماره حسابی ارسال و از این طریق اعاده حیثیت کند.

  • جلب رضایت توزی

البته ماجرای پرداخت بدهی توزی به همین سادگی‌ها هم نیست چون پرداخت اقساطی حقوق معوقه توزی منوط به رضایت شاکی به این نوع پول دادن است. درواقع اگر راه میانبر استقلال برای پرداخت بدهی در ٣ قسط، مورد قبول توزی قرارنگیرد، استقلال باید تمام مبلغ را به یکجا پرداخت کند و اگر موفق به انجام این کارنشود، مانند پرسپولیس که‌سال ١٣٨٧ به خاطر شکایت رافائل بابت نگرفتن حق و حقوقش با کسر ٦ امتیاز مواجه شد، باید در حساس‌ترین مقطع لیگ ٦امتیاز از داشته‌های فعلی و آینده خود را از دست بدهد.
کورسوی امید
به گفته علی اصغر مانوسی فر، مشاور حقوقی باشگاه استقلال، بعید به نظر‌ می‌رسد استقلال با کسر امتیاز مواجه شود چون باشگاه به‌هرحال پول لازم برای تسویه حساب با توزی را به دست می‌آورد اما نکته اینجاست که حتی در صورت رفع این مشکل هم ماجرای پول پرداخت نشده و درواقع حقوق معوقه بازیکنان خارجی در فوتبال ایران به قوت خود باقی است. کما این‌که استقلال به تازگی از یک دعوای حقوقی با ویسنته آرزه و گوران یرکوویچ، ٢ بازیکن سابق خود در دادگاه عالی ورشی سربلند بیرون آمده است!

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه