جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 5259
منتشر شده در شنبه, 03 فروردين 1398 13:59
تعداد دیدگاه: 0

اصفهان که به نصف جهان معروف است با پهنه ای حدود 250 کیلو متر مربع در دل فلات مرکزی ایران با آب و هوایی نیمه خشک با داشتن میراث ملموس و ناملموس متنوع همواره یکی از مقاصد گردشگری بوده که آوازه اش از سوی مرز های این سرزمین کهن به عنوان یکی از پر جاذبه ترین مکان ها تاریخی و فرهنگی ایران و جهان شنیده...


از آن جا که گردشگری به عنوان یک صنعت به شمار می رود و با توجه به پتانسیل های بالای این شهر برای توسعه گردشگری می توان از این فرصت ها به نحو احسن استفاده کرد و با ورود گردشگران به اصفهان از دیگر نقاط ایران و جهان می توان فرصت های اقتصادی و فرهنگی بسیاری برای شهر فراهم کرد .
اصفهان را میتوان یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران نام برد زیرا که با داشتن جاذبه گردشگر فراوان از جمله مکان های تاریخی و باستانی ،مکان های تفریحی ،بازار ها و... توانسته است گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کند .


آثار باستانی فراموش نشدنی اصفهان

چهلستون
این دیار کهن به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است یکی از این جاذبه ها مکان های باستانی و تاریخی است که اکثر این مکان ها مربوط به دوران صفویه است و از قدمت چندین ساله بر خوردار هستند .
یکی از این مکان ها چهلستون است که در واقع داری 20 ستون داد ولی به دلیل انعکاس ستون ها و بری روی آب استخر مقابل کاخ به چهلستون معروف شده است . هشت بهشت نام کاخی در اصفهان است که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است و حوض و آبشار مقابل کاخ زیبایی این کاخ را دو چندان کرده است .منارجنبان دارای دو مناره است ویژگی منحصر به فر این ساختمان این بوده که با تکان دادن یک مناره کل ساختمان تکان میخورد ، آتشکده ،کلیسا وانک ، مسجد حکیم، مسجید سید ، مسجد جامع از مکان های تاریخی و مذهبی این دیار است که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند .
به دلیل گذر رودی در وسط این شهر زیبا به نام زاینده رود که اکنون با خشک سالی دست و پنجه نرم میکند این شهر دارای پل های تاریخی بسیاری از جمله سی و سه پل است که سراسر آن پوشیده از رواق های طاقی شکل و قوسی است که ابهت خاصی را به این پل تاریخی بخشیده است . پل خواجو نام پل تاریخی دیگری است با معماری منحصر به فرد یکی از زیبا ترین پل های جهان است . پل چوئی ، پل فلزی، پل مارنان و پل فردوسی از دیگر پل های اصفهان است که قدمتی کوتاه تر دارند .
نام یکی از مکان های دیدنی و تاریخی اصفهان میدان امام است . میدانی با طول512 و عرض160 متر که دور تا دور آن با حجره های احاطه شده اند و در وسط میدان حوض آبی بسیار زیبا که در دوطرف آن زمین دروازه سنگی چوگان وجود دارد که جلوه و زیبایی این میدان را دو چندان کرده است .
در چهار ضلع این میدان آثار تاریخی بسیار زیبا وجود دارد . در غرب عمارت عالی قالی پو عمارتی با 6 طبقه با راه پله ای مارپیچ که در طبقه سوم حوض مرر و زیابیی وجود دارد . در شرق میدان مسجد شیخ لطف الله مسجدی با گنبد مدور و بدون مناره در جنوب میدان مسجد امام با گنبدی بلند که نقطه متمایز این مسجد با دیگر مساجد این است که اگر در مرکز گنبد سخن بگویند پژواک صدا در تمام صحن شنیده میشود و در شمال میدان سر در بازار قیصریه که از قدیمی ترین و اصلی ترین بازار های اصفهان به حساب می آید .
از دیگر بازار های اصفهان ار بازار سیتی سنتر مجتمع های خرید بزرگ اصفهان مانند مجتمع پارک ، مجتمع کوثر و...،خیابان های نظر و چهارباغ و انقلاب نام برد .
اصفهان دارای مکان های تفریحی بسیار از جمله باغ گلها ، باغ پرندگان ؛تونل آکواریوم ،شهر رویایی ، پارک بازی سر باز ملک شهر ،پارک های بازی سر پوشیده ،کوه صفه . پارک جنگلی ناژوان را نام برد .
اصفهان فقط به جاذبه های معروف نیست غذاهای سنتی و خوش طعم و عطری دارد که می توان لذت سفر را دو چندان کند . مهمترین ومعروف ترین این غذا بریانی است غذایی با گوشت که محبوبیت فراوانی بین همه پیدا کرده است .خورشت ماست ، کشک بادمجان ، حلیم بادمجان ، کله جوش، اشکنه ، قیمه ریزه، گوشت و لوبیا ، پلو ماش از غذا های معروف و سنتی این مرز و بوم هستند .


سوغاتی های بی نظیر اصفهان

گز لقمه ای
خرید سوغات یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر است . اصفهان نیز در برگیرنده سوغات متنوع خوراکی و صنایع دستی است . معروف ترین سوغاتی خورکی اصفهان گز است این محصول خوشمزه و لذیذ از انگبین و مغز تهیه می شود که دار انواع لقمه ای ، آردی ، سکه ای ، برشی، لایه شکلاتی ، انگشت پیچ است . پولکی یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که از شیریه اضافی نبات به صورت نازک تهیه می شود و دارای طعم های مختلف نارگیلی ، زعفرانی ، نعنایی، لیمو عمانی ، عسلی ، گل محمدی ، پسته ای ، ... است . نبات ، سوهان عسلی ، جوز قندی ، شیرینی کرکی ، شیرینی برنجی ،برشتوک از دیگر سوغاتی های خوراکی اصفهان به حساب می آیند .
صنایع دستی اصفهان از بهترین و معروف ترین سوغاتی های اصفهان است که در سراسر جهان مشهور است و باعث جذب گردشگران زیادی شده است .یکی از این صنایع خاتم کاری است که بروی عاج ،چوب و استخوان با مثلث های کوچکی آراسته میشود . مینا کاری هنر آراستن فلزات و سفال ها با مواد رنگین است ، قلم زنی حک کاری بر روی نقره ، مس و برنج با نقوش خاص است ، فیروزه کوبی جواهرات و ظروف را با سنگ های فیروزه آراسته میکند .معرق و منبت بر چوب انجام میگیرد . ملیله سازی ،نگار گری ، مینیاتوری ،گیوه بافی ،قلمدان سازی،قالی بافی ،قلمکاری ،مسگری و طلا سازی از دیگر صنایع دستی اصفهان هستند .


اصفهان اماده استقبال از مسافران نوروزی

خواجو
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی اصفهان یکی از بهترین گزینه ها برای سفری خاطره انگیز و لذت بخش است .اصفهانیان که از دیرباز به مهمان نوازی مشهور هستند آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند .
معاون خدمات شهری اصفهان و جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان چندی پیش گفت: صنعت توریست و گردشگری می تواند جایگزین بسیاری از فعالیت های اقتصادی باشد ودر حالی که کشور ما 10 درصد از جاذبه های گردشگری دارا است ولی سهم ما از دنیا 1 درصد هم نمی شود .
حسین امیری با تاکید بر این که زیر ساخت های لازم باری رونق صنعت گردشگری در شهر باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: صنعت ترویست یک صنعت پیشرو و مورد توجه در سطح دنیا است. البته در شهر اصفهان نیز قابلیت های خوبی وجوددارد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم امکانات و جاذبه های خوبی در شهر اصفهان وجود دارد که با برنامه ریزی دقیق به از این ظرفیتها بهترین نحو برای جذب گردشگران می توان استفاده کرد. در واقع باید در چهار چوب سیاست های نظام و حاکمیت کار کنیم در این راستا برای تغییر کاربردی اراضی جهت احداث هتل استانداری، راه و شهر سازی و شهرداری آمادگی کامل دارند.
وی زاینده رود یکی از جاذبه های گردشگری عنوان میکند که در ایام نوروز با بازگشایی آن ورود مسافران به شهر افزایش خواهد یافت وبا وجود پیاده راه شدن چهار باغ عباسی بی شک مورد استقبال مسافران قرار میگیرد و مدیریت چهار باغ عباسی تلاش کرده است از ظرفیت های خود برای جذب بیشتر مسافران کمک بگیرد.
امیری بیان میکند که نوروز 98 برای گردشگران امید شادی و نشاط را فراهم میکنیم و رویکر ستاد اطلاع رسانی مناسب به گردشگران است که در این راستا از تمام ظرفیت های استفاده خواهد شد .در چهار مرحله برنامه ریزی ،هماهنگی، آماد ه سازی ،اجرا وارائه خدمات فعالیت های خود را شکل داده است وهماهنگی های لازم با مدیریت سر ریز احتمالی مسافران نوروزی انجام شده است
طبق گفته جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان در پنج محور شهر ستاد اسکان و هدایت مسافران نوروزی مستقر شده اند و از 27 اسفند استقبال از مسافران صورت گرفته است و با فعال سازی سامانه ایرزروینگ( رزو اینترنتی منازل) برای منازل استجاری و اماکن اقامتی به منظور سرگردان نشدن مسافران ،کاهش ترافیک و اسکان راحت تر راه اندازی شده است.
امیری اولویت استقرار مسافران را مهمانپذیر ها و هتل ها اعلام میکند و اظهار میکند که ، برای بیش از40 هزار نفر کلاس مدارس، پنج هزار نفر خوابگاههای دانشجویی ، 80 هزار نفر منازل استجای ،15 هزار نفر باغ فدک پیش بینی شده است .
جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان با تاکید به خدمات دهی مطلوب می گوید که 10 کمیته مرکزی و 15 کمیته اجرایی در منطق 15 گانه تعبین شده است که بر اساس ساختار مشخص و شرح وظایف به ارائه دهی خدمات میپردازند .و کمیته های تشکیل شده شامل رسیدگی به شکایات ، امنیت ،حوادث، اطلاع رسانی ،روابط عمومی، قضایی و انتظامی، حمل ونقل و ترافیک ، اسکان فرهنگی تفریحی و گردشگری ایمنی حوادث و...است.
وی از جانمایی کیوسک اطلاع رسانی شده خبر میدهد و می گوید که حدود 20 محل اطلاع رسانی، 15 محور گردشکری با نیروی دوچرخه سوار پیش بینی شده است که اطلاع لازم به همراه نقشه اصفهان را در اختیار مسافران قرار خواهد داد .
وی در خصوص پارک خودرو ها میگوید :در مرکز شهر چهار هزار 500 فضای پارک وجود دارد که جواب گو نخواهد بود با هماهنگی های انجام شده قرار شده از فضای ادارات و مدارس نزدیک محور گردشگری و تاریخی استفاده شود.
به گفته امیری 7 واحد امداد خودرو ،27 امداد سایپا خودرو، 38 واحد جرثقیل حمل خودرو ،30 جایگاه cng ،12 دارو خانه به صورت شبانه روزی ،30بیمارستان ،45 نمایندگی صدور بیمه نامه ،سه مرکز معاینه فنی خودرو ،در سطح شهر در ایام نوروزز فعالیت دارند .

 

 

گزارش اکرم ماندنی زاده 

 

نوشتن دیدگاه