شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25465
منتشر شده در دوشنبه, 21 اسفند 1402 17:26
تعداد دیدگاه: 0
وزیر فرهنگ:

جلسه شورای هنر، امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هنر با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ارائه گزارشی از کلیات سند هنرهای نمایشی (تئاتر) از جمله دستورکارهای این جلسه بود.

وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: از همه اعضای شورا به دلیل مشارکت و همدلی در دوره اخیر که موجب شد به صورت کاملا مشهود امور پیش رود، تشکر می‌کنم.

وی افزود: قضاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که شورای هنر یکی از موفق ترین‌ شوراهای اقماری بوده است که توانسته بخش مهمی از مسائل را به نتیجه برساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلاشمان بر این است تا جلسات شورای هنر موجب حل مشکل شود، تصریح کرد: سند ملی موسیقی که دوستان زحمت بسیاری برای آن کشیدند توسط رئیس جمهور ابلاغ نهایی شد.
وی افزود: در جریان تنظیم سند ملی موسیقی پای صحبت گروه های متعدد نشستیم؛ این سنت را در تدوین سند تئاتر هم ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی درباره بنیاد پویانمایی نیز گفت: تلاش می کنیم ساختار اداری اضافه نشود و این بنیاد صرفا مجموعه‌ای تسهیل‌گر برای تولیدات موثر و هدفمند باشد چرا که ساختار، افراد را گرفتار مسائل اداری می کند و اصل موضوع را به حاشیه می برد.

وزیر فرهنگ با اشاره به دیگر دستاوردهای یک ساله شورای هنر ادامه داد: شهر جهانی صنایع نرم و صنایع فرهنگی خلاق اتفاق بسیار مهمی است که در این دوره به تصویب رسید، اکسپو برای هنرهای تجسمی نیز مسأله مهمی بود که ابلاغ شد.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سندها وجود دارد کلی گویی و ابهام است که امور را به بخش های دیگر احاله و ارجاع می‌دهد، ولی ما محافظه کاری را در تهیه سند موسیقی کنار گذاشتیم و تلاش کردیم در سند موسیقی خیلی از مواضعی که مبهم بوده تعیین تکلیف شود، این سیاست را در مورد سند تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما نیز پی‌گیری می‌کنیم.

وزیر فرهنگ در بخشی دیگری از سخنانش در واکنش به درخواست اختصاص یک سازمان به تئاتر، تصریح کرد: متقاعد نشده ام که تئاتر به سازمان نیاز دارد ولی در صورت احساس نیاز حتما ایجاد می شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده شده، سازمان امور هنری ایجاد شود که موافق بودم و قرار شد در اصلاحیه های جدید این مسأله صورت گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه تشکیل سازمان تئاتر نیاز به جلسه دیگری دارد که من هم آماده برگزاری هستم، تصریح کرد: نشستی با رئیس جمهور در مورد مسائل اصحاب هنر برگزار می شود که چندنفر از بزرگان تئاتر هم حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در کل کشور صد پلاتو افتتاح خواهد شد، افزود: در برج آزادی دو پلاتو آماده راه‌اندازی است؛ برنامه ما این بود دویست پلاتو را در پایان دوره چهار ساله ایجاد کنیم که صد و پنجاه پلاتو از این تعداد تا سال ۱۴۰۴ در اختیار اهالی تئاتر قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت های هنری بسیاری در آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد داریم، تصریح کرد: تولید تئاتر ایرانی را در دستور کار قرار دادیم و انشاالله تئاتر ملی ایران آماده خواهد شد.

وی افزود: باید از کارهای فاخر در حوزه تئاتر حمایت کنیم. امسال به وسیله بنیاد فارابی توانستیم حدود ۱۷ فیلم مشارکتی بسازیم در بنیاد رودکی نیز آماده هستیم خارج از بودجه اداره کل تئاتر از آثار خاص تئاتر حمایت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اداره کل های تئاتر و موسیقی تنظیم گری را برعهده دارند کار تولید در سینما در بنیاد فارابی صورت می گیرد، در موسیقی و تئاتر نیز این وظیفه برعهده بنیاد رودکی است؛ در همین راستا آمادگی داریم به جای تاسیس سازمان برای تئاتر،‌ بنیادی برای این امر در نظر بگیریم؛ عملا بنیاد رودکی برای موسیقی باشد و به واسطه بنیادی برای تئاتر مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وزیر فرهنگ در پایان با اعلام خبری خوش برای اهالی تئاتر تاکید کرد: بنیاد ملی تئاتر ایران با هدف تولید تئاتر ملی به زودی ایجاد خواهد شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر در این جلسه گفت: خوشبختانه در سالی که در پایان آن قرار داریم براساس آمارها شورای هنر یکی از موفق ترین‌ دوره های خود را گذراند.

وی افزود: هجده جلسه را پشت سر گذاشتیم که سیزده مصوبه نتایج این جلسات بود و شش مصوبه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

دبیر شورای هنر با اشاره به یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط این شورا، تصریح کرد: موسیقی کشور بعد از چهل سال دارای سندی شد که سیاست ها و برنامه ها در آن مصوب شد.

وی افزود: آموزشگاه های آزاد هنری، برگزاری اکسپو، نشان فرهنگ و هنر، تاسیس بنیاد پویانمایی، تاسیس شهر جهانی فن‌آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که در آن توانمندی های فرهنگی هنری به نمایش گذاشته می شود نیز از دیگر مصوباتی است که ابلاغ شده است.

خوشخو ادامه داد: خوشحال هستیم که شورای هنر به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال‌های سال تعطیل بود توانست به این موفقیت برسد.

برهمین اساس برخی از اساتید حوزه تئاتر از جمله هوشنگ توکلی بازیگر و ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و قطب‌الدین صادقی فیلم‌نامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در نود و نهمین جلسه شورای هنر حضور داشتند.

کمبود سالن تئاتر در برخی استان ها، گلایه از همسان نبودن توزیع امکانات در استان های سراسر کشور، مشکلات مالی و پیشنهاد تاسیس «سازمان تئاتر»، تولید تئاتر ملی و اقتصاد هنر از جمله مباحث مطرح شده در راین جلسه دیدار بود.

در این جلسه تعدادی از اعضای شورای هنر به دلیل حل مسأله پیش آمده اخیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کردند.

فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ در قبال مسائل پیش آمده گفت: اتفاق اخیر از دو جهت واجد اهمیت بود و جا دارد به عنوان فردی دانشگاهی که در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت دارم به نمایندگی از این دانشگاه، از دکتر اسماعیلی تشکر ویژه کنم.

وی افزود: وجه اول مسأله این بود که باید در نقطه‌ای جلوی این مداخلات غیرقانونی گرفته می شد البته هر کسی حق دارد نظرش را بگوید ولی اینکه نهادی قانونی مجوزی صادر کند ولی عده ای در برابر آن بایستند مضر است.

وی افزود: بحث دیگر حمایت وزیر فرهنگ از جریان موسیقی ایرانی بود علیرضا قربانی از چهره های برجسته موسیقی ایرانی است اگر از وی حمایت نکنیم موسیقی سطحی جایگزین می شود و ما نسبت به تغییر ذائقه موسیقی کشورمان مسئولیت داریم.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران دیگر عضو شورای هنر بود که از اقدام وزیر فرهنگ در حمایت از هنر موسیقی قدردانی کرد.
نوربخش گفت: وظیفه خودم می دانم بابت این مسأله از دکتر اسماعیلی تشکر کنم، سال گذشته نیز چنین موردی پیش آمد که با پی‌گیری و دستور وزیر فرهنگ مسأله برطرف شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران تصریح کرد: مثلا در برخی از موارد دو تهیه کننده با هم رقابت داشتند که یکی از آنها به فرزند امام جمعه نزدیک بوده است و گزارش‌هایی داده بودند که در نهایت مشخص شد قضیه براساس رقابت است که در نتیجه آن برای کشور و نظام هزینه بی‌مورد ایجاد می کنند.

نوربخش ادامه داد: مسأله دیگر حضور بانوان نوازنده روی صحنه است؛ چرا دختران در شهری که به آنها اجازه داده‌ایم به هنرستان موسیقی بروند و تحصیل کنند نمی توانند روی صحنه به اجرا بپردازند؟ چرا اصلا اجازه داده‌ شده است در این رشته تحصیل کند؟ مجددا از طرف همه جامعه موسیقی از جنابعالی سپاسگزارم.

در بخش اول از این جلسه نیز پیش از بررسی سند تئاتر ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: خوشحال هستم پس از سالها در ارتباط با تئاتر جلسه ای تشکیل می شود که تصمیم گیری مهمی در این ارتباط صورت بگیرد.

وی افزود: در جریان این سالها جلسات بسیار زیادی داشتیم برهمین اساس نمی دانم به این جلسه و این سند امیدوار باشم یا خیر، چون بسیاری از مسایل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید ولی کمتر اجرایی نشد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به بیان برخی از مشکلات هنرمندان پرداخت و تصریح کرد: کد شغلی نداریم و اصلا مشخص نیست هنر تئاتر به عنوان شغل شناخته شده است یا نه. اگر شغل است که باید مسایل صنفی، امنیت شغلی و بازنشستگی هم داشته باشد و به رسمیت شناخته شود. از نظر معیشتی هنرمندان تئاتر در مضیقه هستند و با ماشینشان کار می کنند، هیچ حمایت مالی و معنوی از تئاتر نمی شود.

وی افزود: نوشته ها مهم نیست آنچه اجرا می شود اهمیت دارد، همت هنرمندان تئاتر‌، چراغ این راه را روشن نگه داشته است همین الان هم جوانان مستعدی داریم که از آنها استفاده نمی شود. تعداد زیادی فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی و تئاتر داریم که متاسفانه برای اشتغال اینها فکری نشده است.

راد گفت: چرا زمانی که شغلی برای این هنر وجود ندارد رشته تحصیلی برای آن در نظر گرفته می شود؟ این افراد پس از تحصیل چه امکان شغلی دارند؟

این هنرمند پیشکسوت گفت: چیزی که به عنوان سند در حال حاضر ارائه می‌شود باید به گونه ای باشد تا منتج به تشکیل سازمان تئاتر شود چرا که اداره کل هنرهای نمایشی نمی تواند چنین مسئولیتی را برعهده بگیرد و با توجه به بودجه محدود تئاتر، امکان هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

راد در پایان گفت: نکاتی که در این سند لحاظ شده است در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیار بسیار راهگشا باشد. امیدوارم سند تحول هنرهای نمایشی را به ثبت برسانیم و آن را اجرایی کنیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه