شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24142
منتشر شده در پنج شنبه, 25 خرداد 1402 17:25
تعداد دیدگاه: 0
پس از سال ها بلاتکلیفی،پیگیری ها نتیجه داد؛

استاندار اصفهان از واگذاری نهایی کارخانه ریسباف از بانک ملی به وزارت میراث فرهنگی به منظور احداث موزه ملی اصفهان خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در خصوص احداث موزه ملی اصفهان بیان کرد: موضوع احداث موزه بزرگ اصفهان تحت عنوان «موزه ریسباف» از ده‌ها سال قبل مطرح بود و در دولت فعلی نیز وعده پیگیری مجدانه آن را به مردم و جامعه فرهنگی وهنری اصفهان داده بودیم.

وی ادامه داد: این کارخانه، از بناهای بازمانده از کارخانجات صنعت نساجی استان است، که در زمان خود برند معتبر استان و کشور بود اما در سالهای گذشته بلااستفاده و در حال استهلاک بود.

استاندار اصفهان این اثر تاریخی را در شمار زیباترین و مهم ترین بناهای صنعتی_تاریخی ایران دانست و عنوان کرد: در سال ۱۳۸۱ کارخانه ریسباف بعنوان یک اثر میراثی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است.

مرتضوی با بیان این که زمین این کارخانه بیش از ۶ هکتار است و مالکیت این زمین در اختیار بانک ملی قرار داشت، افزود: از سالهای گذشته تلاش‌های بسیاری در استان شده بود تا این کارخانه به موزه اصفهان تبدیل شود و این موضوع توسط استانداران قبلی نیز پیگیری شده بود.

وی تصریح کرد: اصفهان هزینه‌های احداث این بنا را در گذشته پرداخت کرده و چندین بار وعده کلنگ زنی مجموعه به مردم و اهالی فرهنگ و هنر اصفهان داده شده بود اما به دلیل عدم توافق های لازم، احداث موزه در این اثر تاریخی محقق نشده بود.

استاندار اصفهان گفت: متأسفانه این تعلل‌ها باعث شد تا بخشی از مجموعه نیز دچار خسارت هایی شود اما نهایتاً با پیگیری‌های مدیریت استان و پشتیبانی تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور و مساعدت تعدادی از دستگاه ها و با برگزاری جلسات مکرر و مستمر در نهاد ریاست‌جمهوری، موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه اصفهان در کمیسیون حقوقی و قضایی هیئت دولت مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت.

مرتضوی اضافه کرد: در این راستا جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، استانداری اصفهان، معاونین وزارت و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد و روز گذشته این موضوع در نهاد ریاست جمهوری به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه حق بهره‌برداری زمین کارخانه، از وزارت اقتصاد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت احداث موزه بزرگ اصفهان واگذار گردید.

وی افزود: بدین ترتیب یکی از آرزوهای دیرینه مردم اصفهان نیز برآورده خواهد شد و امیدواریم سریعاً موضوع توسط وزارت میراث فرهنگی پیگیری و شاهد تحقق این تعهد چندین ساله به مردم اصفهان باشیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه